Eva Fuková – ´Pábení (kapesní retrospektiva)
Eva Fuková – ´Pábení (kapesní retrospektiva) aneb ´nepábíme´ všichni?!
Leica Gallery Prague
15. 2. – 14. 4. 2013
Leica Gallery Prague zahájila 15. února 2013 výstavu fotografií Evy Fukové, šestaosmdesátileté významné osobnosti české fotografie. Vybrali jsme více jak pět desítek černobílých fotografií – a to fotografie vzniklé v Čechách, na cestách po Evropě v letech 1951 – 1964 a cyklus fotografií z New Yorku. V roce 1967 Eva Fuková emigrovala, a v Československu o ní až do listopadu 1989 nesmělo padnout ani slovo. Ve své vlasti neexistovala.
Výstavou ´Eva Fuková - Pábení´ jsme provedli malý průřez tvorby již legendární fotografky. Evu Fukovou zařazujeme mezi zakladatelské a průkopnické osobností české fotografie. Silná poválečná generace českých fotografů, kterou teoretici nazývají druhou fotografickou modernou, pozměnila vnímání fotografie jako média. Otevřela cestu, možnosti a přístupy k tvorbě stovkám dalších fotografů. A to nejen ve fotografii, ale i ve výtvarném umění.
Začínáme…
Čekali jsme na paní Evičku Fukovou netrpělivě. Když konečně taxíkem večer po půl osmé dorazila do Leica Gallery Prague, zajásali jsme všichni, neboť už nás tam bylo jako much. Namačkaných na sebe jak na borůvkovém koláči. A Evička Fuková se jen vznešeně a mile usmívala. A pana kurátora Aleše Kišila jen krátce pochválila: „Prima. „Prima.“ A bylo to. Dozvěděli jsme se, že první fotoaparát dostala Evička F. ke svým 12 letům. A od svých 24 let už že fotografuje trvale…a že si máme povšimnout jedné z posledních fotografií Evy Fukové z roku 2004 ´Bramborová rodina´. Když jsem pak po té fotce pátrala, našla jsem na fotografii vskutku tři brambory neobvyklého tvaru a tří velikostí, od největší až po nejmenší. V jednoduchosti je genialita, říkám si.
Eva Fuková fotografovala hodně, ale nemilosrdně vybírala. Po 60. letech tvorby najdeme v jejím díle pouze několik set snímků. Fukovou proslavily i takzvané multipláže, skládané fotografie. Sama vzpomíná: "Chtěla jsem udělat velikou fotografii, ale protože pro to nebyly vůbec podmínky, tak jsem si řekla, že to slepím."
World Trade Center, copyright Eva Fuková
Víme, kdo slovíčko ´pábení´vymyslel?
Při vernisáži 14. 2. 2013 mě zaujal panel s textem o ´Pábení´´, jehož autorem je Emanuel Frynta (1923 – 1975) z roku 1968.
„Když těžce nemocný a obrovským tvůrčím dílem vyčerpaný Jaroslav Vrchlický pozbýval náklonku života schopnosti mluvit, mínil novotvarem pábení kouření, místo kouřit říkal pábit. Velký slovesný tvůrce a o odedávna si lný kuřák nenacházel každodenní slovo v jazyce, z něhož vystavil své básnické dílo. Podivné a dojemné slovo vytvořené umírajícícm básníkem přijali Kamil Lhoták a František Hrubín a začali ho užívat zprvu mezi sebou, pak mezi nejbližšími přáteli. Slovo se ujalo a vedle pábení a pábit vzniklo i slovo pábitel, -pábitelský atd. Ty výrazy se tenkrát na počátku 50. let při každém setkání skupiny přátel skloňovaly a časovaly se samozřejmostí, která je dána jen slovním znakům přirozeným a potřebným. Koho tehdy ona přátelská skupinka nazývala pábitelem? Byly to osoby a osobnosti na první pohled vzájemně nepodobné a nesouměřitelné.
Ať žijí milenci, copyright Eva Fuková
Pábitel byl právě tak naivní malíř, jako člověk potřeštěný zamilovaností, kutil slepující ze sirek Staroměstskou radnici, jako třeba zas Stéphane Mallarmé , Velemin Chlebnikov nebo Albert Einstein. Těm i oněm se říkalo vábitelé pro jeden jediný a nadmíru závazný společný znak. Pro schopnost jedněch i druhých nechat se nadchnout, unést, okouzlit, pobláznit, uřknout představou a snem a dát jim ze svého a na svůj účet cokoli bez stínu postranní myšlenky, bez jakékoli opatrné rozvahy a kalkulu. Pábitelem byl míněn člověk jak osudem povznesený, tak i osudem usmýkaný, vždycky ale člověk mající svou velkou vlastní touhu a ideu své vznešené, nebo i jen komické bláznovství, své uhranutí, svůj osud. “
Eva Fuková
matka: Marie Podešvová – spisovatelka a překladatelka
otec: akademický malíř František Podešva
studium na střední grafické škole
seznámení se s fotografií ve studiu Miro Bernata
po válce pak nastoupila na AVU, kde poznala výtvarníka Vladimíra Fuku
1939–1951 - fotografovala Leicou, pak Rolleiflexem a posléze Nikonem
nyní fotografuje s digitální fotoaparátem Canon
1951 – Eva Fuková již soustavně fotografuje
manžel - malíř Vladimír Fuka
přátelství s ´podvratnými živly´ – s Jiřím Kolářem, Zdeňkem Urbánkem, Janem Hančem, Emanuelem Fryntou či Kamilem Lhotákem (sleduje je tajná policie)
únik z bezútěšné reality komunistického Československa 50. let hledá v umění a ´pábení´
Eva Fuková nemohla své fotografie publikovat, po určité době jen v časopisech
první výstava
1963 - vyšla monografie E. F. – první monografie fotografky na světě
1961–1965 uspořádala tři samostatné výstavy
1967 emigrace manželů Fukových s dcerou Ivankou do USA
E. F. fotografuje, restauruje fotografie, vystavuje, je sochařkou
1978 – první návštěva Československa
2002 - definitivní návrat do Čech – po smrti druhého manžela
1996 a 2007 dvě velké výstavy, kromě pár menších
2007 - nakladatelství Torst vydalo novou monografii o Evě Fukové
110 00 Praha 1
Školská 28
Kurátor: Aleš Kisil
Máme otevřeno: po - pá: 9.00 – 21.00 hodin, so - ne: 14.00 - 20.00 hodin
Vstupné:
dospělí: 70 Kč
studenti, děti od 12 let a senioři nad 60 let: 40 Kč
rodinné (2 dospělí + děti) : 140
školy nad 10 osob v doprovodu učitele: 30 Kč
studenti fotografických škol po předložení studijního dokladu: 30 Kč
děti pod 12 let, ZTP a ZTP/P , novináři: zdarma
Hodnocení: 90 %
Doprovodný program k výstavě Evy Fukové
25. 2. 2013 – pondělí v 19.00 hodin
Beseda s Evou Fukovou a kurátorem výstavy Alešem Kisilem (vstup zdarma, rezervace nutná)
11. 3. 2013 – pondělí v 19.00 hodin
Promítání dokumentárního filmu "Vracím se do země labyrintu" o životních osudech a výtvarném díle manželů Evy a Vladimíra Fukových (vstup zdarma, rezervace nutná)
14. 3. 2013 – čtvrtek
Výtvarná dílna pro děti – Multipláže, koláže a fotomontáže" (vstup zdarma)
18. 3. 2013 – pondělí v 18.00 hodin
Komentovaná prohlídka – výstavou ´Pábení´ nás provede kurátor Aleš Kisil
(vstupné ve výši vstupenky na výstavu)
Svá místa si, prosím. rezervujme na emailu lgp@lgp.cz
Ing. Olga Koníčková
Foto: Leica Gallery Prague, Eva Fuková