Tereza Fišerová : Táborová hra aneb proč bychom na letní tábory rádi vzpomínali?!
Galerie Entrance - Praha –Břevnov
6. 7. – 24. 8. 2014
Byli jsme pozváni do galerie Entrance na sobotní vernisáž výstavy Terezy Fišerové a na přednášku ze série Entrance talks. Název výstavy ´Táborová hra´ zněl vskutku slibně, a tak se kromě dospělých sešla i spousta dětí…ne však ještě táborového věku..a tak se do hlasů zde znějících lakonicky a naivně vložily svými dětskými hlásky: „Tady nic není!?“ Ale bylo...
Než jsme za www.www-kulturaokeu.cz na Břevnovský klášter dorazili, museli jsme absolvovat několik přestupů prostředky MHD, netušíc, že Bělohorská třída je totálně rozkopána. I tak jsme přesto ještě stihli projít Klauzurní zahradu břevnovského areálu, než jsme se odhodlali zúčastnit se (protože jsme za www.www-kulturaok-eu.cz v dětství velice rádi trávili každé prázdniny až v několika táborech) vystavené ´Táborové hry´. Čekala nás galerie vyzdobená zelenými fábory, jež nám připomínaly skloněné nad námi větve stromů v okolí táborů se vyskytujících či stanové plachty...
A tak předáváme, jak jsme dostali: Tereza Fišerová se zpovídá ze svého dětství….
Hlasy vstupují jeden po druhém, vytvářejí polyfonii.
Vlastně jsem se na táboře narodila.
Hlasy: Glenn Gould, Tereza Fišerová, Ludwig van Beethoven, Tintoretto, Paris Bordone, Irrsigler, Johann Sebastian Bach, Kryštof Dientzenhofer, Jan Kratochvil, Thomas Bernhardt, Reger, Dan Graham, Muž s bílým plnovousem a další.
…přičemž spíš neustále hovořil o Mozartovi, a nikoli o Bachovi, musel jsem zvolit místo v takzvaném Sebastianově sále; musel jsem, ačkoli se to zcela příčilo mému vkusu, zaujmout místo před Tizianem, abych mohl Regera, sedícího před Tintorettovým Mužem s bílým plnovousem, pozorovat, a to ve stoje, což pro mne ale nebyla žádná nevýhoda, poněvadž já raději stojím, než sedím, zvláště když pozoruji lidi, já odjakživa pozoruji lépe, když stojím, než když sedím, a jelikož jsem, dívaje se ze Sebastianova sálu do sálu Bordoneho, s krajním vypětím všech sil nakonec skutečně zahlédl celého, ani opěradlem lavice nezastíněného Regera, který…
Na té fotce to vlastně vůbec není žádný tábor. Přestože jsem se na táboře vlastně narodila. Totiž když se moje teta rozvedla, žila s mými sestřenicemi nějaký čas sama, až potkala pána, který se stal mým novým strýcem. Žil ve velkém domě na venkově s do široka rozprostřenou zahradou plnou ovocných stromů a velmi precizně střeženého trávníku. Byl to prostor dospělých, ve kterém se náhle objevily děti, vše mělo svůj řád a pro mě a mé sestřenice bylo ze začátku obtížné se s ním stále srovnávat. Moc jsme si přály v zahradě tábořit, což nám nakonec bylo dovoleno, ale stan jsme musely každý den rozložit a postavit jinde, aby tráva pod ním neuvadla.
Tereza jako dítě nenáviděla lečo, typický pokrm, kterým byly děti její generace trápeny svými rodiči či vychovateli v letních měsících. Zvláště pak na táborech, na jednom, z nichž se Tereza narodila. Rozvařená zelenina postrádající jak tvar, tak i chuť, která by mohla vzbudit, byť minimální, zájem dětských chuťových buněk se jednoho poledne opět stala vynuceným obědem. Poté, co jej Tereza s krajním sebezapřením a patřičnou dávkou přímluv snědla, odebrali se všichni hrát táborovou hru Na zapamatovanou. V běhu a s patřičným elánem Tereza s přehledem předstihla zbytek soutěžících, patrně poháněná předchozím kulinářským příkořím. Po pochvalném zhodnocení jejího výkonu všemi zúčastněnými se rozhodla k demonstrativnímu gestu, vlastními slovy Tereza komentuje následující dění takto: “vyhrála jsem zapamatovanou a lečo vyblila do pangejtu”.
Kdy jsou hranice mezi polyfonií a neřízenou změtí?
Fuga (italsky útěk, únik) je kontrapunktická, polyfonní, imitační, dvouhlasá až šestihlasá jednovětá hudební skladba. Jedná se o vrcholnou formu kontrapunktu, která důsledně dodržuje rovnost všech hlasů. Mezi její charakteristické rysy patří: …
Toto není fuga.
Kurátor: Jan Kratochvíl
Ze životapisu: Tereza Fišerová (1988)
Vzdělání
- 2011 – 2013 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, Supermédia
- 2012 stáž na École Supérieure d’Art et de Design Marseille-Méditerannée / Marseille / Francie Atelier d’assemblage
- 2008 – 2011 Ústav umění a designu Západočeské univerzity v Plzni - Multimediální design – prostorová tvorba
Rezidence
- 2014 Rezidence v PianoFabriek, Brusel
- 2014 Zóna v pohybu (kurátor / Adéla Matasová) - DOX / centrum současného umění / Praha Rezidence v Českém Centru / Bukurešť
Ocenění
- 2013 Cena Českých center, Startpoint
- 2011 Čestné uznání poroty / mezinárodní sympozium Consonance
Výstavy
- 2014 Pozice (Tereza Fišerová a Evžen Šimera) Galerie Um / Praha
- 2014 Zrcadlo & Lampa (kurátor / Simona Vilau) Galeria 26 / Bukurešť / Rumunsko
- 2013 Neprostor / Galerie Jiří Putna / Brno
Kolektivní výstavy
- 2014 Started (kurátor / Pavel Vančát) České Centrum Praha / Praha
- 2014 StartPoint 2013 – selection (kurátor / Pavel Vančát) Victoria Art Center / Bukurešť / Rumunsko
- 2013 StartPoint: Prize for Emerging Artists (kurátor / Pavel Vančát)- DOX / centrum současného umění / Praha
- 2012 Zneužití (kurátoři / Johanka Lomová, Tereza Jindrová, Jan Kratochvil) / G99 / Dům Pánů z Kunštátu / Brno
- 2012 Ozvěny souznění (kurátor / Irena Jůzová) Galerie Klatovy/Klenová
- 2012 Komunikace (Adéla Matasová a studenti) Galerie Ladislava Sutnara / Plzeň
- 2011 Consonance Sýpka, Galerie Klatovy/Klenová
- 2011 Pleso (kurátor / Dušan Záhoranský) MeetFactory / Praha
Máme otevřeno:
čtvrtek– neděle 12.00–18.00 hodin
Vstup: volný
Hodnocení: 80 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: autorka