Dreams and Nightmares
Dreams and Nightmares
Do pražské „Nerudovky“ za jiným pohledem na dobu, kdy vládl Evropě hnědý mor z Německa. Ne nebojte se, že jde o výstavu válečnou. Jejích připomínek bude v těchto dnech všude plno. Výstava, na níž vás chceme upozornit, se této doby sice týká, ale jinak. Jde totiž o výstavu obrazů německých malířů temné doby třicátých let minulého století, kteří stáli svými díly a pohledy na té druhé straně barikády. Ne snad přímo jako hrdinně odbojní, ale rozhodně nepodřízení. A tím jsou zajímaví.
Výstava se koná od 1. 3. do 22. 5. 2012
Pražské Muzeum Montanelli umístěné v Nerudově ulici 13 upořádalo výstavu nazvanou Sny a noční můry. V příjemném prostředí malebné malostranské tradiční cesty na pražský hrad, představuje výstavní prostor sbírku obrazů zapůjčených z „Muzea pronásledovaných umění“ v Solingenu (SRN).
Výrazně expresivní umělecká díla, která přináší expozice jsou jedinečnou výpovědí o umění znázorňujícím katastrofy 20. století. V České republice se zde úplně poprvé představí autoři první poloviny minulého století, kteří se svými obrazy postavili vůči bezpráví a diktatuře. A pak, že obrazy nemohou bojovat, a že mezi zbraněmi mlčí Múzy!
Díla čtyř zde představovaných malířů, kteří navíc téměř zázrakem přežili hnědé běsnění, ztělesňují sny. Což je, byl a vždy i bude forma boje lidstva za humanitu. Ale zobrazují i jejich a nejen jejich noční můry, mezi něž, a to i v dnešní době, musíme řadit stále „aktuální“ pojmy jako jsou nebezpečí terorismu, diktatur, válek a násilí.
Fašistická diktatura, ale později i vláda komunistické totality, přikazovaly umělcům jak a co mají tvořit. A pokud toho neuposlechly, tak jim tvořit prostě zakázaly. V lepším případě. Také je ale zavíraly do vězení, doháněly k emigraci a případně až do náruče smrti.
Připomeňme, že mezi lety 1933 až 1945 bylo v Německu zabaveno nebo rovnou barbarsky zničeno kolem 20 tisíc (!) uměleckých děl.
Muzeum pronásledovaných umění v Solingenu sice zahájilo svoji činnost nedávno, až v roce 2008, nicméně už teď nashromáždilo mnoho cenných děl a stalo se tak ojedinělou institucí na evropské úrovni, která sleduje - po výtvarné i literární stránce - obě totalitní éry minulého století.
Ing. Olga Koníčková
Foto: MUMO