Dominik Lang: Sběratelé kostí aneb jak je velrybě jako poslední pamětnici starých časů v prázdném sále muzea?!
hunt kastner - Praha
24. 4. – 13. 6. 2015
Na vernisáži nové výstavy jsme zhlédli jediný exponát, vskutku však obří. Exponát obří velryby. Jak jsme se dozvěděli, musela být konstrukce dokončena a svařovaná přímo na místě v galerii hunt kastner, jež takto představila nový projekt Dominika Langa ´Sběratelé kostí´. Jde o vícevrstevnatý celek, který zkoumá vztah mezi výstavním prostorem, dílem, které se v něm nalézá a patrony, kteří přispívají k jeho vzniku.
Troška historie neuškodí
- v listopadu 1885 na pobřeží jižního Norska byla vyvržena mořem veliká ryba
- čtyřtunový skelet byl na prodej za 2,5 tisíce zlatých nabídnut hlavním evropským muzeím
- reagoval dr. Antonín Frič, ředitel zoologických a paleontologických sbírek Národního muzea v Praze
- byla vyhlášena veřejná sbírka a v roce 1887 byla velryba rozložena a připravena na cestu do Prahy
- 28. 11. 1888 byla zpřístupněna veřejnosti v budově dnešního Náprstkova muzea
- 1892 – přemístěna do budovy současné hlavní budovy Národního muzea na Václavském náměstí
- původně byla nasazena na podpůrnou železnou konstrukci
- v 60. letech 20. století při generální rekonstrukci zoologické expozice byla zavěšena pod strop na traverzu drženou 10 ocelovými nosníky (zkrácena o několik ocasních obratlů z důvodu prostorové nedostatečnosti)
- nyní je nedílnou součástí budovy i v době již zahájené stavební rekonstrukce, a to z důvodu nákladnosti a riskantnosti celého jejího rozebrání
Podobně vyrostla z tektoniky galerijního prostoru hunt kastner modifikovaná kostra
Autor vytvořil site specific instalaci, která do sebe zapojuje prostor galerie, živou akci i umělecký objekt s jeho příběhem. Langovým cílem je vytvořit určitý kontext, aranžmá či situaci, v níž dá prolnout všem zmíněným složkám, aby tak demonstroval prostorovou, historickou a institucionální podmíněnost toho, co vidíme, i toho, co sami utváříme (oficiální text).
Kostra může sloužit jako bizarní opěrná konstrukce, která drží celý prostor pohromadě, jako varianta pozdně gotické, sekané a žebrové klenby. Nemusí nám při procházení se galerií být vůbec jasné, zda procházíme útrobami velryby nebo zda si zvenčí prohlížíme její vnitřní stavbu. …velrybí kostra visí v prostoru v rozpracovaném stavu…na stěnách jsou připevněné bizarní předměty, včetně sochařského náčiní, které velryba za svůj dlouhý život pozřela…
130 00 Praha 3
Bořivojova 85
Hodnocení: 70 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková