Designérky: (Re)definujeme svět aneb existuje něco jako mužský design a ženský design?
Designérky
(Re)definujeme svět
03/10/2024 do 31/01/2025
Instituto Cervantes (Praga)
Výstavní sál
„Pro výstavu Designerky - (Re)definujeme svět, byly vybrány
projekty několika předních španělských návrhářek, které
zaujímají významné postavení v rámci
současné španělské scény designu.“
Gloria Ruiz a Michaela Kádnerová, kurátorky výstavy
Autorky:
Marta Ayala, Raquel Buj, Julia Esqué, Silvia Ferpal, Verònica Fuerte, Eli Gutiérrez,
Mirian Miguel, Cristina Omarremetería,Ingrid Picanyol, Amalia Puga, Helena Rohner,
Ines Sistiaga
Svět je už věcí plný…!
Svět plní věci. Věci mají sloužit člověku k vylepšení jeho okolí, prostředí, teritoria a pomáhat mu usnadňovat žití. V čase spotřebního života, kdy věci nejen upotřebujeme, ale také hromadíme, měníme, dílem z hlediska módnosti, dílem z důvodů lepších vlastností, ale také z důvodu krátké doby životnosti, na věci hledíme více méně jen jako na cosi k čemusi. Nic víc. Každý máme přece jiný vkus, každý máme jiné nároky, všichni jsme směrováni – reklamou, ostatními, svým vlastním egem – věci vyměnit a měnit. Věci, které nám už z těch či oněch důvodů nevyhovují, vyměníme za jiné. Někdy ty vyměněné neurvale likvidujeme vyhozením kamkoli, jindy se odhodláme jejich existenci ukončit v odpovídajícím kontejneru či ve sběrném dvoře. Jako druhý krok, nastává volba nové věci. Někdy je to dokonce krok úplně první. O této naší volbě, v nás rozhoduje celá řada kritérií. Vkus, upotřebitelnost, samozřejmě cena, vliv útočné reklamy, společenská nutnost, chuť se předvádět, nebo naopak nutnost omezit své výdaje na minimum. Nemalou roli pak - v působení na náš výběr - sehrává design oněch věcí. Ten tvoří pro nás a za nás designéři a samozřejmě také designérky. Kdo víc a kdo lépe?
Design: Ženy kontra muži? Nikoli, jen ženy a muži
Nikdo nikdy nesestavoval žebříček úspěšných designérů a designérek tak, aby z něj vyplynulo, srovnání mužského a ženského designu. Žebříček kdo je lepší, kdo se trefuje víc do všeobecného vkusu, kdo je praktičtější. A je dobře, že takové srovnání – zatím - nevzniklo.
Vyvolalo by to jen rivalitu, zášť a nevraživost. Filozofie věcí, filosofie designu, nestojí na tom, zda jsou ženy či muži lepší. Ne. Tahle filozofie je o tom, jak vidí – třeba přímo tutéž inovovanou věc – ženy a jak muži. A rozdíly jsou. Ne ke škodě věci, to rozhodně ne, ani ne k vyzdvihování jedněch před druhými, ale ve vnímání účelu a poslání té které věci. A tady rozdíly jsou. Ne kontroverzní, ale poučené, pocitové, lidské. To, že se liší ženský svět o mužského je dobře. Moc dobře. A nelze jej nikdy totálně vyrovnat (staročesky zglajšajlovat). Ani by se to nemělo nikdy vůbec požadovat.
Výstava, uspořádaná ve výstavním sále španělského Institutu Cervantes, proto představuje českému publiku španělské špičkové designérky a ukázky jejich vnímání věcí a jejich pojetí designu. Nic víc a nic míň. Je to taková malá sonda, malý vhled do jednoho ze zahraničních designů a to v ženském pojetí. Rozhodně je to dostatečný důvod pro návštěvu této nevelké výstavy. Jen pro zamyšlení se nad vnímáním designu běžných věcí, z ženského hlediska a na španělský styl. Jen pro pokochání se krásnými a chytrými věcmi,
Úvahu o současném designu citujeme z tiskové zprávy
„Náš svět se rychle mění a v současnosti je tato změna urychlena a umocněna národními a globálními výzvami, které musíme naléhavě řešit. V této souvislosti je potřeba nalézat nová řešení. Musíme udělat víc, než jen vytvořit lepší verzi toho, co již existuje. Musíme vybudovat novou realitu.
Je stále nezbytnější překračovat představy o designu a chápat tento obor jako neskutečně dynamického hybatele změn, který má potenciál ovlivnit naše životy na mnoha úrovních a mnoha různými způsoby. Chápat design jako činnost, která je základem všech materiálních a myšlenkových projevů, jež využíváme pro lidský blahobyt a rozvoj.
Když mluvíme o designu, implicitně hovoříme o přidané hodnotě ze souboru identifikovaných potřeb. Tyto potřeby jsou naplňovány řešeními od výrobků až po systémy.
Design je disciplína, která řeší ekonomické a sociální výzvy, a výzvy spojené se změnou klimatu, jimž čelíme. Jako disciplína zaměřená na lidi, která řeší problémy, působí design prostřednictvím tvůrčího myšlení na kořeny problému v jeho širším kontextu, a zaměřuje se tak na řešení příčiny, nikoliv pouze symptomu.
Kurátorky z nejpovolanějších
Za španělskou stranu se stala kurátorkou výstavy přední španělská historička umění paní Gloria Ruiz.
Za českou stranu pak byla do role kurátorky vybrána osobnost u nás z nejpovolanějších, paní Michaela Kádnerová.
· Michaela Kádnerová je kurátorkou sbírky designu Moravské galerie v Brně.
· Absolventka dějin umění na Filosofické fakultě University Karlovy v Praze
· Studium ukončila prací o tvorbě architekta Jana Kaplického a studia Future Systems.
· Koncipovala výstavu Jan Kaplický - Future Systems v Národní galerii v Praze v 1999 a v ICA v Londýně v roce 2001.
· V roli kurátorky připravila řadu výstav současného designu v ČR i zahraničí.
· O současné architektuře a designu publikuje v řadě periodik, zejména v časopise Architect+.
· V posledních letech soustředí svoji pozornost na propojení designu a tradičních řemeslných postupů.
· Jako kurátorka a autorka stála u zrodu výstavního projektu popularizace lidových řemesel (2017–2021).
· Je autorkou projektu Bohemian Perfection, online vyhledávače řemeslné výroby v České republice spoluvytvářejícího prostředí pro interdisciplinární spolupráci designérů a řemeslných tvůrců (www.bohemianperfection.cz ).
· Projekt byl realizován za podpory fondů EHP v letech 2021 až 2023.
Text: Richard Koníček
Foto: Marie Kubíčková, DiS.
Designérky
(Re)definujeme svět
03/10/2024 do 31/01/2025
Instituto Cervantes (Praga)
Výstavní sál
Návštěvní doba: Pondělí - Pátek 10:00 - 19:00, Sobota 10:00 - 13:00
Vstup volný
Na Rybníčku 6
12000 Praha 2
https://praga.cervantes.es/cz/