Designblok´ 12 Praha aneb když je v nás věčná chuť a touha po kráse

12.03.2013 11:54

Designblok´ 12 Praha aneb  když je v nás věčná chuť a touha po kráse

1.- 7. 10. 2012

 

 

V rámci 14. ročníku Designblok´12, který se uskutečnil od 1. do 7. října v Praze, jsme mohli zhlédnout skvělou motivující přehlídku toho nejnovějšího designu a módy hned v několika lokacích. A to ve Superstudiu Clam-Gallasův palác, Superstudiu Kafkův dům a  Openstudiu Šporkovský palác. Kostel sv. Šimona a Judy byl dějištěm Premier Fashion Week. Atmosféru, objevování nových kontextů, setkávání stejně naladěných kolegů, jsme si jako návštěvníci mohli patřičně užít. Bylo totiž se na co koukat! V současném světě designu neexistuje pouze jeden výtvarný trend nebo proud. Objevili jsme tendence letošní sezony, a i když víme, že žádné dílo však nevzniká mimo svůj prostor a čas, měli bychom si minulé a současné trendy uvědomovat, abychom ty nastávající mohli lépe pochopit. A neměli bychom zapomenout, že v jednoduchosti je krása. Nehledejme symboly identity, za které jsou považovány luxusní předměty (C. C.). Vybrali jsme jen několik tipů, které nás v uvolněné atmosféře designové přehlídky zaujaly.

 

Štěstí není ideálem rozumu, ale imaginace.“ 

Immanuel Kant

 

Frutti Di Mare

Ve velmi zajímavě pojaté expozici v pražském Šporkovském paláci jsme vstoupili do expozice v naprosté tmě. Ohromily nás na vodní hladině plovoucí, svítící skleněné koule, uvnitř nichž trůnily šperky s progresívně luxusním punkovým designem, práce to designérky a fotografky Markéty Dlouhé Márové. Autorka představila tak netradičním způsobem svou autorskou tvorbu pro kolekci exkluzivních šperků Antipearle s názvem Frutti Di Mare. Kolekcí tak autorka vzdala hold rozmanité a nádherné podvodní říši a do svých šperků promítla všechny své vášně – cestování, kreativitu podpořenou vytříbeným vkusem, lásku k moři a slabost pro módu. Na pohled ostré hrany a zdánlivě masivní tvary šperků zjemnila citlivou volbou ručně opracovávaných ušlechtilých drahých kovů v kombinaci s osobně vybíranými říčními perlami z Tichomoří.  V kolekci jsme objevili náramky ve velmi smělé formě. Šperky jsou nepřehlédnutelné jak svoji velikostí, tak originalitou typickou pro kolekci Antipearle. Zaujaly nás i otevírací prsteny a náušnice, kdy si můžeme podle příležitosti vybrat, kterou barvu perel do prstenu si zvolíme.  Stejně jako plody moře, ani nová kolekce Antipearle  není pro tradiční strávníky. Doporučujeme ji gurmánům, kteří ocení kvalitní ingredience s příměsí nápadu a exkluzivity.

 

 „Strávila jsem spoustu let studiem a nikomu bych to nedoporučila. Buďte vášniví a zvědaví! Najděte si několik kulturních referencí a lidí, kteří vám mohou poskytnout vedení v rozvoji vaší osobnosti. Vytvořte si své vlastní krédo.“

Patricia Urquiola

 

De’Longhi a Kenwood

Letos poprvé se v rámci mezinárodní přehlídky Designblok´´12 představila (Superstudio Kafkův dům) tradiční italská společnost De’Longhi, výrobce domácích spotřebičů vysoké kvality, plné inovací a s jedinečným designem, a britská společnost Kenwood, specialista na výrobu malých kuchyňských spotřebičů, s důrazem na kvalitu zpracování a na design.

 

Co přesně jsme mohli my jako návštěvníci vidět, prozradil generální ředitel De´Longhi Praga pan Andrea Natale: „Mezi nejdůležitějšími novinkami, které představíme, mohu nepochybně zmínit novou kolekci elektrospotřebičů De´Longhi Icona Vintage. Jedná se o kolekci výrobků zaměřených na přípravu ranní snídaně a italského espressa, které jsou myšleny a projektovány jako ikony italského designu. Tuto kolekci by si nikdo neměl nechat ujít. Kenwood pak představí svět barev v kuchyni skrze novou škálu výrobků Boutique Stripes. Jedná se o výraz čistého designu spojeného s vysokou technologií, které se stanou v každé kuchyni záviděníhodnými a hýčkanými produkty.“

 

Obě jedinečné expozice vytvořila česká designérka MgA. Radka Janušková, která vystudovala průmyslový design na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně.

 

Společnost Kenwood byla založena v roce 1947 ve Velké Británii Kennethem Woodem na vůdčích principech zahrnujících kvalitu, inovace a design.  V roce 2001 Kenwood koupila italská firma De’Longhi proslulá svou vášní pro inovace a design a rozšířila tak portfolio svých produktů o kvalitní kuchyňské pomocníky. Díky tomu můžeme obdivovat nadčasový veselý britský design v rámci elegantní italské expozice.

www.delonghi.cz

 „Designblok je jedinou akcí svého druhu u nás, která ukazuje současný obraz českého i světového designu. Díky němu má i široká veřejnost možnost se seznámit jak s mladou tvorbou, tak i s prací etablovaných návrhářů. Design blok je moderní, progresivní a cool.“  Daniela Peštová

 

Design v Turíně-Piemonte

Design je jedním z prvků, které nejlépe charakterizuje znak "Made in Italy"(špička diamantu). Není zaměřen pouze na odvětví automobilového designu. Vysoká hustota podniků v Torino je ve světě unikátní   a týká se sportovních tkanin, nábytku a sanitárních kohoutků, příslušenství a vybavení domácností, šperků a potravin. Současně,  přispívají k italské koncepci posílit Piemonte koncept: non-italské produkční hodnotu, která integruje a přidává hodnotu znaku "Made in Italy", protože výrobky byly koncipovány v Itálii, a to v Piemonte.

 www.exclusivebrandstorino.it

 

„Aby se umělecké dílo stalo skutečně nesmrtelným, musí se vymknout všem lidským hranicím: logika a zdravý rozum budou jen překážet.“ Giorgio De Chirico

 

Česká firma Brokis

Firma na výrobu svítidel Brokis vznikla jako výsledek dlouholeté úvahy o realizaci a vytvoření vlastních kolekcí designových svítidel, vysoce individualizovaných a flexibilních. „Těžíme z velmi kvalitního triplexopálového skla muranského typu,“ Jan Rabell. Poskytla prostor mladým tvůrcům, jako Danu Gonzalezovi, Tomáši Vargovi nebo Borisi Klimkovi z pražské Vysoké školy umělecko-průmyslové.

 

„Pilotní kolekce měly svá specifika a nejen my si myslíme, že se povedly. Kolekce Teo je podle nás lidská, plná tepla a hodí se do jakéhokoliv prostředí. Oproti tomu Kolekce Zubatá je přísná, striktní a zároveň velmi decentní. Muffins od mladé designérky Lucie Koldové, to je teplo samo,“ Jan Rabell.

 

Při navrhování malých závěsných svítidel designéři se inspirovali klasickými 'ateliérovými lampami' a navíc použili nové materiály a barevné kombinace.

 

Lucie Koldová a Dan Yeffet Shadows

Malá závěsná svítidla inspirované klasickými 'ateliérovými lampami'. Kolekci Shadows považujeme za novou interpretací oblíbených a nadčasových francouzských lamp. Novým materiálem a barevnou kombinaci jsme dosáhli originální série malých světel.  Skleněná stínítka jsme volně nasadili na dřevěný krček. Kolekce má v dřevěné hlavičce skrytý LED zdroj.

 

Lucie Koldová a Dan Yeffet Balloons

Kolekce jednoduchých nadčasových svítidel, která jsme založili na myšlence transparentního, téměř neviditelného balónu se vznášejícím se reflektorem. Řadu jsme složili z malého stolního modelu a dvou modelů volně stojících v prostoru vytvářejících v jakémkoli prostředí elegantní a vznešený světelný objekt. Největší verze Balónu je rozměrově dotažena doslova na hranici možností ručně foukaného skla. Čistý vzhled a jasná myšlenka průsvitných čirých Balónů podtrhují přirozenou krásu kvalitního foukaného skla.

 

Michal Froněk a Jan Němeček (Olgoj Chorchoj) Mushrooms 

Volně jsme se inspirovali typicky českým fenoménem houbaření a kongeniálně spojujeme možnosti janštejnské sklárny s technologiemi umělecké slévárny Svojtka. Dva tavné postupy (skla a litiny) se spojují v 'houbě', která má dva 'pahrbky' sloužící k zapínání svítidla a k vyvedení kabelu. Svítidla ve tvaru stylizované houby se budou vyrábět v různých velikostech a s různými stínidly.

Daniel Gonzalez kolekce Bëll

Kolekce svítidel vznikla původně jako semestrální úkol v ateliéru na pražské Vysoké škole umělecko-průmyslové. Jde o sérii ambientních světel: lampa na čtení, lampička na noční stolek s odkládací plochou a dva světelné solitéry na podlahu. V budoucnu bude kolekce doplněna o stropní svítidlo.

 

Chtěl jsem co nejefektivněji využít difúzní vlastnosti opálového ručně foukaného skla. Inspirací při tvarování difusoru pro mě byl tvar kužele světla, tím zdroj uvnitř vytváří na pohled příjemné jemné valéry. Mám rád tvarově čisté produkty, které nejsou zbytečně neestetizované. Produkty, u kterých člověk nemusí pátrat po záměru designéra, a je jasná jejich primární funkce. Z toho také vychází série světel Bëll,“ říká Daniel o kolekci.

 

Tomáš Varga Sätelite

Samotný design vyplynul ze zadání vyvinout modulární zdroj světla, který bude možné jednoduchou operací přemístit, změnit jeho podobu a intenzitu. Finální podoba jakéhosi světelného paprsku je přímo inspirovaná montážními lampami, jež se používají v servisech pro osvětlení hůře dostupných míst. To se ve výsledku odrazilo i v konečném návrhu, ve výškové a úhlové nastavitelnosti světelné hlavy.

 

Barbora Manolo Planta 

Planta je botanické svítidlo. Užijme si kouzlo přírody ve svém bytě. Svítidlem vytvoříme příjemnou večerní atmosféru a zároveň interiér provoníme. Světlo Planta je svítící zahrada do interiéru. Světlo v několika variantách dodáváme bez vnitřní květinové dekorace s návodem, jak a co pěstovat.

 

Barbara Manolo Simple

Svítidlo vzniklo jako jednoduché spojení svítidla v té nejtypičtější podobě tedy ručně foukané koule a možnosti jednoduše za pomocí výřezu umístit cokoli krásného dovnitř a osvítit tento předmět (například květinu) a zároveň i prostor. Jak jednoduché a originální!

 

Boris Klimek Memory

Inspirovali jsme se vzpomínkami na dětství. Visící šňůry slouží na vypínání a zapínání svítidel. Tři velikosti a množství barevných provedení dává v interiéru volný průchod hře, fantazii a vytvoření různých světelných atmosfér.

 

Brokis je firma otevřená talentovaným designérům a architektům. Nabízí znalosti, unikátní know-how i špičkové technické vybavení jednotlivcům, skupinám i ateliérům, kteří chtějí navrhnout, nebo se podílet na návrhu interiérových svítidel nebo skleněných dekorací. „Navrhněte světlo“ je komplexní služba, jež zahrnuje:

 

1) výrobu svítidla podle návrhu designéra nebo architekta během dvou měsíců

2) odborné placené poradenství specialistů firmy Brokis při zpracování návrhu svítidla, výrobě prototypu i cenotvorbě

3) v případě realizace produktu v definovaném objemu je cena služby odečtena od ceny výrobku.

Zeptejme se na podrobnosti: pro@brokis.cz ,www.brokis.eu

 „Svůj obor dělám nejspíše proto, že je formou vyjádření, která je v nejtěsnější souvislosti s člověkem. Oděv není doplňkem, ale jeho přímou součástí.“

Monika Krobová

 

Rekonstrukce vily Tugendhat

Firmu Amosdesign jsme poznali jako realizátora interiéru při rekonstrukci vily Tugendhat. Pro rekonstrukci vily byly zpracovány zcela nové výrobní výkresy s odkazem na původní Miesovu dokumentaci, existující původní židle a křesla. Významná část původního kovového nábytku (Barcelona, otoman, Brno blat chamr, Dessau table, Chaise lounge, MR table) je ve vlastnictví Muzea města Brna, rodiny Tugendhat a rodiny dědiců Miese.  Nejen zde byly také hledány důležité informace a nové muzejní repliky mohly jasně prokázat svoji odlišnost od soudobé produkce. Byly shlédnuty existující kusy jak v USA, tak Německu, Rakousku či v Čechách a jednalo se v podstatě všechny existující nebo příbuzné kusy nábytku z vily.

 

Nábytek byl fyzicky změřen, obkreslen, byly dohledány původní obecné výkresy, nábytek byl důsledně rentgenován. Šlo vlastně podrobné výkresy, které měly vrátit stav do doby vzniku nábytku v měřítku 1:1, důkladný průzkumný materiál ale i srovnávací unikátní výkresy porovnávající současnou a původní výrobu kovového nábytku.

 

Rodina dědiců Mies van der Rohe poskytnula zhotoviteli autorizaci na výrobu původního nábytku pro objekt vily, protože je také jejím zájmem, aby objekt byl vybaven původními replikami, nikoliv soudobou odlišnou výrobou.

 

Čili, to co je ve vile, tak nejsou nějaké nepovedené kopie soudobé produkce nábytku Mies van der Rohe, ale jde návrat do původního vzhledu nábytku, a s mírnou nadsázkou lze označit tyto repliky jako jediný původní nábytek. A nejen u křesla Barcelona jde o muzejní repliky křesel, vlastněných stejným subjektem, který provozuje Vilu Tugendhat. 

 

Kovový nábytek Mies van der Rohe

Ve vile je nyní po rekonstrukci umístěn kovový nábytek v původním provedení z roku 1930 a to v takovém, jaký žádný soudobý výrobce nevyrábí. A jaký nelze nikde koupit v tomto provedení.  S ohledem na skutečnost, že řada židlí a stolků vznikla ve stejném roce, kdy byla vila stavěna anebo, byla navržena přímo pro vilu, jednalo se o prototypy, které již v letech před druhou světovou válkou byly z nejrůznějších důvodů upravovány. Většinou se jednalo o konstrukční a uživatelské důvody nedostatečně vyzkoušeného nábytku.

 

A po druhé světové válce zjednodušení a úpravy pokračovaly. Technologické, materiálové, rozměrové a montážní změny celkem logicky způsobily, že se dnes jedná o hodně odlišné výrobky oproti roku 1930. Firma Knoll z USA začala část nábytku vyrábět až v padesátých letech a následných dekádách na základě zcela nových výkresů, zpracovaných jak atelierem Mies van der Rohe, tak samotným výrobcem aplikovala například nové průřezy oceli jiného než metrického charakteru.

 

Část kovového nábytku z vily dokonce Mies ani nenavrhoval, anebo ho nenavrhoval pouze sám. Například židle MR vyrábí na základě autorizace rodiny spoluautorky Lilly Reich firma Tecta a nebo servírovací stolek vzniknul původně v Thonetu, který ho dávno nevyrábí.

 

Co se týče obnovy nábytku a výroby nového dřevěného nábytku, tak byly prozkoumány všechny dostupné materiály, jako jsou dobové fotografie, projektové podklady uložené v muzeích, dostupná literatura, kontakty s rodinou původního majitele nebo architekta. V rámci průzkumu byly také navštíveny mnohé stavby Mies van der Rohe po Evropě a USA.

 

Z tohoto takto obsáhlého průzkumu byla vyhotovena velmi výrobní rozsáhlá dokumentace na základě, které byla realizována výroba. V rámci výroby bylo nutné zhotovit množství replik zámků a pantů a dílů pro kompletaci skříní, stolů nebo skříněk. Jako materiál byly používány pouze původní materiály jako laťovky, překližky nebo speciální dýhy. Nikde nebyl při realizaci aplikován soudobý deskový materiál běžně užívaný pro výrobu nábytku a shodně tak byly použity dobové technologie spojování materiálů nebo šrouby či vruty. Do poslední chvíle byly korigovány výrobní detaily dle získaných podkladů.

 

Při realizaci interiéru se mimo jiné použily také materiály jako 100% zinkový plech, masivní ocel, chrom, pružná trubková ocel, mosaz, ručně vydělané kůže, pergamen, opaxit, černé sklo, křišťálové sklo, gumové a kožené popruhy, zelený mramor, množství textilních potahů a pochopitelně množství dřevěných materiálů a evropských a tropických dýh.

 

Jako finální úprava na dýhu z dřevin jako je javor, palisandr, hruška, buk, dub, zebrano či makasar byl použit syntetický olej s alkydovými pryskyřicemi, což byl dle průzkumu zjištěný dobový nátěrový materiál. Tento byl speciálně vyroben jen pro potřeby rekonstrukce dle dobových receptur.

 

Pro čalounění pohovek, postelí či dalších čalouněných částí interiéru byly použity pouze původní materiály jako juta, koňské žíně, africké trávy nebo kovové klasické pružiny. Veškeré speciální práce byly realizovány buďto přímo autorizovanými restaurátory nebo pod jejich dohledem. Na čalounění byl často použit takový materiál, který není běžný a v současné době se již neužívá. Často se ukázalo, že profese, které bylo pro realizaci interiéru potřeba, jsou již nedosažitelné.

 

Jako zcela zásadní bylo navrácení kruhové jídelní makasarové stěny do objektu vily. Tato stěna zmizela z objektu za druhé světové války v roce 1940 a byla považována za zcela ztracenou. Historik umění Miroslav Ambroz oznámil v roce 2010 nález části této stěny v jedné frekventované brněnské budově, kde sloužila 70 let rozebraná jako stěnový obklad v menze. Panely byly v roce 2011 sejmuty, restaurovány, doplněny novými částmi a znovu vráceny do vily. To je jeden z nejzajímavějších příběhů rekonstrukce objektu. Tisíce lidí použité panely ročně viděly a nikdo si této souvislosti nevšimnul. I pro rodinu Tugendhat se jedná o emocionální zážitek, že stěna je opět na svém místě.

 

Výsledkem rekonstrukce vily Tugendhat je stav interiéru, který se maximálně přiblížil vzhledu z roku 1930 a který je v podobném měřítku svou detailností a důsledností v rekonstrukci moderní architektury dvacátého století zcela výjimečný. A návštěvníkům tak interiér dokáže zprostředkovat návrat v čase, do roku 1930, kdy vila byla dokončena.

 

 A.M.O.S. DESIGN, s.r.o.
Beethovenova 9, Brno-602 00
tel.: 542 212 898, 777 260 707

amos@amosdesign.cz
www.amosdesign.cz

 

Elita současného designu oživila na celý podzimní týden pražské paláce.  Bylo to skutečně nádherné, a tak vzhůru na 15. ročník  Designbloku!

„Staňme se cele umělci vlastního života. Následujme svou hvězdu, smiřme staré s novým!“

 

Ing. Olga Koníčková

Foto: Designblok a firmy