Denton Fredrickson: Partition Assembly/Sestavení fragmentů aneb i když přes veškerou marnost nesmíme na vše rezignovat
Studio PRÁM - Praha
27. – 28. 5. 2017
Na vernisáži multimediální instalace, kterou v rámci víkendové akce Gallery Weekend Prague 2017 připravoval Denton Fredrickson, resident Studia PRÁM, nás paní Pavlína Samčíková/ PR & produkční/ seznámila se vznikem a principem instalace.
„Autor vytvořil vystavenou práci během klopotných tří týdnů přímo ve Studiu Prám a přímo pro dané místo, které si vybral k realizaci.
Námět je záměrně poněkud sisyfovský. Postava se snaží přibít hřebík, ale nepodaří se mu to. A tak svůj úkon opakuje. Podruhé, po sté, stále, ale nikdy ten hřebík nepřitluče.
Ano, marnost ve snažení lidí, lidstva, se projevuje stále po celé dějiny člověčenství, ale neznamená to rezignovat na vše.
Ne. Musíme své snažení opakovat a opakovat, někomu z lidského pokolení se to nakonec přece jen jednou podaří, a tím se vývoj posune a další a další pokračovatelé budou činit nové marné pokusy, aby se to zase jednomu podařilo a svět a jeho smysl se zase posunul o kousek dál.
Na díle je ovšem mimo myšlenku zajímavá i sama forma ztvárnění. Či přesněji, její technická stránka.
Autorovi se totiž podařilo nakonec podobně opakovanými pokusy, jaké činí postava v jeho díle, dosáhnout výsledného efektu.
Jednotlivé díly postavy tvoří malé tvarované desky ze vzájemně nezávislých dílů - výřezů - překližky. Díly jsou kinetické. Každý z nich je totiž opatřen mechanikou, která s nimi pohybuje žádaným a vzájemně souvztažným pohybem.
Dohromady tak rozpohybovávají fragmentální postavu.
Na desky je namířen projektor, který má v sobě uloženy namalované obrazy, kryjící se s výřezy desek (hlava, tělo, nohy, trup, nástroj). Tyto obrazy jsou na příslušné desky promítány. Ale ne staticky. Projekce se moduluje v závislosti na pohybu fragmentů. Přesně se pak kryje s obrysem pohybující se desky, na niž obraz dopadá.
Postava ožívá a pracuje. Náročnost synchronizace jednotlivých dílů celku stoupá s počtem dílů. A to je tím nejsložitějším úkolem tvůrce. Je totiž nutné sladit vše tak, aby ani jeden obraz nedopadal, ani v jedné fázi pohybu, mimo desku a přesně se kryl s jejími obrysy.
Dílo se tak stává syntézou techniky, elektroniky a umění. Naznačuje možný nový směr tvorby. A pokud se zvolí vhodná filozofie díla, nejde zdaleka jen o technickou hračku, ale o možnost nové umělecké dimenze.“
(z rozhovoru s produkční Studia PRÁM).
Pavlína Samčíková/ PR & produkce Studia PRÁM
Jeho práce patří k zážitkové a kontemplativní interakci se zvukem, objekty a architektonickým prostorem.
Svůdná návnada starých i nových zázraků, fantastických vynálezů a absurdních teorií jsou pro Fredricksona známé území.
Autor zkoumá jejich historie a reprezentace v populární kultuře přes výzkum, spolupráci, humor a praxi výroby.
Nedávný zájem o přeměnu tradičních procesů založených na materiálech s kinetikou, elektronikou a digitální výrobou ho vedl k tomu,
aby prozkoumal, jak se spekulativní beletrie může nevhodně začlenit do každodenního života.
Denton Fredrickson (CAN)
- 1977: narodil se v Drayton Valley, Alberta, Kanada
- jeho nejčasnější vzpomínky pocházejí z venkova centrální Alberty a z let v jižním Saskatchewanu
- před dokončením multidisciplinárního programu BFA v roce 2001 pracoval Denton jako svářeč pro provinční park Kananaskis
- získal od provincie Saskatchewan (Timeless Instruments) živnostenský list Lutherie (tradiční návrh a konstrukci akustických přístrojů)
- ukončil bakalářské studium (filozofie / Religious Studies / Anthropology) - University of Lethbridge, Kanada a University of Pune, Indie
- 2003 absolvoval sochařství a mediální umění na Vysoké škole umění a designu v Nova Scotia College of Art and Design
- vystavoval v Kanadě, USA, Nizozemsku, Francii, Portugalsku a Japonsku
- v současné době pracuje z Lethbridge v Albertě, kde působí jako docent (sochařství a mediální umění) v uměleckém oddělení Univerzity Lethbridge, Alberta, Kanada
Hodnocení: 100 %
Zapsal Richard Koníček
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková