Den dyslexie aneb i andělé mohou dělat chyby v psaní, čtení a počítání - Alena Kupčíková

28.09.2021 14:34

 

12. ročník Den dyslexie

9. 9. 2021

Vodárenská věž na Letné

 

 

Letošní 12. ročník Dne Dyslexie slaví děti jen v České republice.

Umělkyně, která tento den založila, otevírá letošní workshopy s otázkami:

  • Je dyslexie velký problém nebo je to dar?
  • Lze ji nějak uchopit a žít s tímto znevýhodněním?
  • Jak na to?
  • Žije společnost s předsudky, že dělat pravopisné chyby je vizitkou hlupáka?

VŽDYŤ DEN JE PŘECE OTEVŘENÝ VŠEM.

BEZ OHLEDU NA VĚK ČI VZDĚLÁNÍ.

 

Děti nebo i dospělí, kteří prošli a procházejí školou, mnohdy s velkou úhonou na duši, hledají pomoc. Den Dyslexie jim může ukázat jak na všechny DYS, ať už je to psaní (dysgrafie), čtení (dyslexie), počítání (dyskalkulie), porucha řeči (dysfázie) nebo známé ADHD.

 

 

Byli jsme u toho

 

Výtvarná umělkyně MgA. Alena Kupčíková Ph.D. je mimo jiné i zakladatelkou Dne Dyslexie, který se letos konal již po dvanácté. 

Alena Kupčíková je ale také příznivkyní našeho webu a hlavně naší milou kamarádkou. Nemohli jsme si tedy odpustit zajít za ní právě v den konání Dne dyslexie, abychom ji a především její usilování u nás na www.www-kulturaok-eu.cz podpořili. Protože dobrá věc, dobře myšlená a cílená, bez všech zákulisních úvah, jen prostou obětavostí a zájmem za podporu rozhodně stojí.

 

 

Alena Kupčíková o smyslu Dne dyslexie

 

„Každý i andělé mohou dělat chyby v psaní, čtení a počítání. To znamená, že dyslexii může mít kdokoliv, bez ohledu na pohlaví, věk či vzdělání. Dyslexie nejde v běžném životě na první pohled poznat, ale při projevu můžete někdy působit, že jste v obalu chaosu. Můžete se špatně vyjadřovat, napíšete vzkaz plný hrubek nebo totálně nečitelně a jako dyskalkulik můžete přijít na schůzku jiný den, protože si špatně zapíšete datum. Prostě vnímáte jinak a jste totální ne-praktik. Každému DYS jde, nebo nejde něco jiného, neexistuje na to jedna univerzální ROVNICE. Na Dni Dyslexie se představíme opět my všichni, co dyslexii máme a budeme sdílet, jak jsme se s tím vypořádali ve svých životech. Můžete se těšit na workshopy s výtvarnými umělci, kteří svými úspěchy dokazují, jak jde s dyslexií žít a realizovat své sny. Zajímavé a přínosné budou i workshopy s odborníky, kteří se zabývají různými spektry těchto znevýhodnění. Snažíme se ukázat možnosti a najít společné řešení.“

 

 

Workshopy probíhaly po celý den

 

Je mnoho věcí, se kterými se v životě setkáváme, o kterých víme, ale tak nějak je míjíme, dokud se nás osobně nějak nedotknou. A pokud jde o dyslexii, pocítí její jsoucnost na svých dětech v první řadě mladí rodiče. Často pro předškolní věk svých dětí ještě nic netušící. A najednou po pár týdnech malého školáčka v první třídě, se zjišťuje, že je tu problém. Chvíli se řeší v čem je ten problém a až pak najednou padne slovo dyslexie. Není to ale ortel, je to rozdání karet.  Zadání nejednoduchého úkolu k řešení. Ne vyřešení. Dyslexie není problém k vyřešení, ale k řešení a k nastavení parametrů života takového jaký je. Pro rodiče, blízké okolí, široké okolí a hlavně pro dyslektika. Není ničím mimořádný, má jen svůj – někdy složitý jindy úsměvný – problém, který ho bude provázet celý život a s nímž bude jeho život stejně bohatý a plný jako u ostatních. Jen v něčem poněkud jiný. Nic víc, nic míň. A věřte, že dyslexie nemá jen nevýhody pro daného člověka.  Má dokonce i své výhody.

A o tom všem hovořili na Dni dyslexie odborníci na dyslexii jako takovou, ale i další odborníci, kteří se s ní setkávají ve své praxi. Kdo měl zájem zvědět, ten měl na Dni dyslexie tu nejlepší příležitost.   

 

 

Kdo a o čem odborně

 

Stačí jen výčet odborníků participujících na Dni dyslektiků. Už z jejich škály je vidět, že akce byla dokonale připravena, odborně sladěna a hlavně, z výčtu a témat vyplývá, jak široké je dyslexie téma.

Jana Štěpánová, speciální pedagožka s vlastní praxí, otevřela otázku:

Dyslexie, nezralost nebo vizuální stres?

Stanislava Emmerlingová, speciální pedagožka,

poukázala na emocionální příčiny vzniku poruch DYS z epigenetického pohledu (dědičnost a vlivy prostředí).

Lenka Krejčová, psycholožka, která v DYS-centru Praha provádí diagnostiku dětí, dospívajících i dospělých

Problematice z pohledu své praxe.

Renáta Wolfová, speciální pedagožka s vlastní praxi a spoluautorka online aplikace „Včelka na podporu čtenářských dovedností“

Uvedla zajímavé téma „Když barvy pomáhají číst nejen dyslektikům“

Libor Štěpán, odborník na Irlen syndrom

radil jak dnes tak nezbytnou angličtinu, když nám nejde ani vlastní čeština a také to, jak vůbec uchopit cizí jazyky

Alena Krömerová, překladatelka a tlumočnice

Také našla dostatek myšlenek příhodných k tématu dyslexie.  

Dagmar Rýdlová, autorka programu Jazyky bez bariér

se věnovala dyslexii z hlediska logopedie, a také výuky jazyků, nejen angličtiny.

 

 

Kdo a o čem z hlediska umění

 

Workshopy s umělci se samozřejmě neodbývaly jen v rovině teoretické, ale záhy se přeměnili v malé autorské dílny. A díla pod rukama přítomných -  nejen dyslektiků – a především spousty dětí, byla často až překvapující.

Markéta Korečková, sochařka

vytvářela trojrozměrné objekty pomocí dvojrozměrného listu papíru a věnovala i práci s třetím rozměrem, geometrií, počítáním a odhadem

Kateřina Novotná, sochařka a malířka si pohrála s praktickou realizací až filozofických témat jako Slova jako šperk, šperk jako objekt? Sám sobě šperkem. Multimediální slabikář a testy pro prevenci dyslexie.

Jaroslav Černý, režisér a autor filmu DAR dyslexie, pohovořil o své zkušenosti.

Jindřich Matěk, mistru dvou poněkud odtažitých oborů, fotograf a soustružník, dokazoval přítomným, že lze dyslexii uchopit i jako zábavnou hru, když s dětmi skládal objekty do tvaru písmen a slov.

Samozřejmě, že stranou nezůstala ani dobrá duše toho všeho dění a zakladatelka mezinárodního Dne dyslexie, sochařka a malířka, Alena Kupčíková, která přítomné instruovala zábavnou formou jak na písmenka, která jsou všude kolem nás. 

 

 

O Dni Dyslexie obecně

 

  • Den Dyslexie, byl vyhlášen poprvé na světě dne 9. 9. 2010 v Národní galerii v Praze.
  • Založila jen výtvarná umělkyně Alena Kupčíková, která je sama tímto znevýhodněním „obdarována“.
  • Během 12ti let se k ní připojili další umělci a odborníci.
  • Vznikl film režiséra Jaroslava Černého natočený v koprodukci České Televize nazvaný „Dar dyslexie“.

 

Instituce, které se podílely na celé akci

 

 

Z tiskových materiálů připravil: Richard Koníček

Foto: Richard Koníček  

 

12. ročník Den dyslexie

9. 9. 2021

Vodárenská věž na Letné

Na Výšinách 1000/1, 170 00 Praha 7

www.vodarenskavezletna.cz

 

Více k tématu:

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/a6-rocnik-dne-dyslexie-dar-dyslexie-aneb-pocty-cteni-gramatika-neni-zadna-dramatika/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/a6-rocnik-dne-dyslexie-aneb-%c2%b4zapomente-na-pravopis%2c-podporte-den-dyslexie%c2%b4%21/