David Cronenberg: Evolution aneb když plody vědeckých výzkumů mohou být zcela opačné
GHMP – Dům U Kamenného zvonu – Praha
19. 2. – 17. 7. 2016
Na tiskové konferenci, která se konala k nové výstavě mezinárodně uznávaného (orientovaného na žánr hororu a science fiction) kanadského režiséra Davida Cronenberga ´Evolution´, jsme se seznámili s koncepcí výstavy a osobně i s výkonným ředitelem Mezinárodního filmového festivalu v Torontu a spolukurátorem Piersem Handlingem (na foto dole vlevo).
Výstavu ´Evolution´ celosvětově organizuje TIFF pod kurátorským vedením Pierse Handlinga a Noaha Cowana.
Po úspěšné pražské výstavě Tima Burtona v roce 2014 společnost Art Movement připravila unikátní a zvláštní výstavu (dětem do 16 let je vstup povolen jen v doprovodu rodičů), abychom prostřednictvím fotografií, skic, kreseb, rekvizit nebo nikdy nezveřejněných filmových záběrů nahlédli do filmové kuchyně Davida Cronenberga, který patří k tvůrcům s bohatou výtvarnou fantazií. Vývoj a proměny člověka jsou provázeny velmi zneklidňujícími představami diváka samotného a často nás zavádějí do světa vlastních, nikdy nevyřčených přání či obav…
Režisér David Cronenberg
- narodil se 15. 3. 1943 – Toronto/ Ontario/ Kanada
- je originální tvůrce s osobitým autorským rukopisem jedinečným filmovým dílem, k němuž patří Shivers, Rabid, Fast Company, Mláďata, Scanners, Videodrome, Moucha, Příliš dokonalá podoba, Nahý oběd, Crash, eXistenZ, Mrtvá zóna, M. Butterfly, Pavouk, Dějiny násilí, Východní přísliby, Nebezpečná metoda či Cosmopolis
- je i příležitostný herec
- 1999 předsedal porotě Filmového festivalu v Cannes
- 2006 byla mu v Cannes udělena cena za celoživotní přínos filmu – Carrossed’Or
- 2008 se jeho film Moucha promítal v pařížském Théâtre du Châtelet a v losangeleské Opeře
- 2014 uvedl v Cannes v premiéře své Mapy ke hvězdám, jejichž scénáristou byl spisovatel Bruce Wagner a kde se v hlavních rolích objevili Julianne Moore, John Cusack a Mia Wasikowska, a na podzim téhož roku představil svoji románovou prvotinu Konzumárium
Dalšími projevy uznání vůči přínosu tohoto filmaře umění a kultuře byl titul Společník Řádu Kanady (2015), francouzský Řád umění a literatury (1990) a Řád čestné legie (2009). V roce 2011 se Cronenberg stal členem Britského filmového institutu.
- často spolupracuje s hvězdami světového formátu, jako jsou Jeremy Irons, Keira Knightley či Viggo Mortensen
„ Jedinečnost této výstavy spočívá především ve ztvárnění režisérovy surrealistické vize, která bude prezentována prostřednictvím skutečných filmových artefaktů a modelů vzniklých pro jednotlivé snímky spolu s dynamickými audiovizuálními prvky. Budeme moci nahlédnout do Cronenbergovy filmařské historie, která je spjata s interpretací evolučních myšlenek a jejich vlivu na lidskou populaci,“ přiblížila výstavu ředitelka Galerie hlavního města Prahy PhDr. Magdaléna Juříková.
Retrospektivní výstava je instalována ve dvou patrech a je rozdělena do tří částí. Volně chronologicky mapuje všechny Cronenbergovy světoznámé i artové filmy z let 1969 – 2014, a to v podobě více než 300 originálních artefaktů. Cronenberg své artefakty archivoval, příliš papíru se u něj nevyskytovalo. Do výstavy vstoupíme nálevkou s nápisem Cronenberga. V atriu nás uvítá havarované auto, které udává tón celé výstavě.…instalace výstavy je zcela standardní, aby se podpořily exponáty, které předával Cronenberg na výstavu postupně….
Vše doprovází promítání Cronenbergových filmů (640 projekcí 21 celovečerních snímků) včetně speciálních instalací, které galerijní prostředí změní v režisérovu svatyni prostoupenou konstantními a obsedantními tématy jeho surrealistické tvorby (strach, děs, sex, vědomí a nadvědomí apod.). Autora po celý život ovládá myšlenka dokonalého člověka…všechno včetně vědy i kultury (i včetně našeho Franze Kafky) ho zajímá, baví se tím, ale sám nesoudí! Ve svých filmech se zajímá hlavně o výsledek prolnutí lidského těla a techniky a jaké to má důsledky…(který byl pro nás na www.www-kulturaok-eu.cz přímo hrůzostrašný).
Kurátor výstavy Piers Handling je výstavou v Praze nadšen. „Jde o první významnou putovní výstavu, na níž se kurátorsky podílí TIFF, organizace, jejímž posláním je prosazování kanadského filmu na celosvětové scéně. Jsem přesvědčen, že zvláštní a často surreálný svět, který Cronenberg svým dílem stvořil, návštěvníky pražské výstavy zcela uchvátí.“
Nejznámějším snímkem dnes již kultovní film Moucha z roku 1986.
Art Movement/producenti: Kateřina Riley a Markéta Matoušková.
Filmografie:
1966 – Transfer
1967 – From the Drain
1969 – Stereo / Stereo
1970 – Crimes of the Future / Zločiny budoucnosti
1975 – Shivers / Shivers
1976 – Rabid / Rabid
1979 – Fast Company / Fast Company
1979 – The Brood / Mláďata
1980 – Scanners / Scanners
1983 – Videodrome / Videodrome
1983 – The Dead Zone / Mrtvá zóna
1986 – The Fly / Moucha
1988 – Dead Ringers / Příliš dokonalá podoba
1990 – Naked Lunch / Nahý oběd
1993 – M. Butterfly / M. Butterfly
1996 – Crash /Crash
1999 – eXistenZ / eXistenZ
2002 – Spider / Pavouk
2005 – A History of Violence / Dějiny násilí
2007 – Eastern Promises / ýchodní přísliby
2011 – A Dangerous Method / Nebezpečná metoda
2012 – Cosmopolis / Cosmopolis
2014 – Maps to the Stars / Mapy ke hvězdám
Art Movement/producenti: Kateřina Riley a Markéta Matoušková.
Studio Olgoj Chorchoj: Michal Froněk, architektka výstavy Martina Kárová (na foto dole vpravo)
Žánr: horor, science fiction
Přístupnost: od 17 let, do 16 let v doprovodu s rodiči
Základní vstupné: 245 Kč
Hodnocení: 69 %
Ing. Olga Koníčková
Foto: © Ing. Olga Koníčková