Data/design/ Definice, otevřenost, srozumitelnost datové vizualizace aneb jak ovlivníme data designem?!

08.12.2014 12:15

Galerie Czechdesign -  Praha

2. 12. 2014 - 20. 3. 2015

 

Co jsou data?

Co znamenají pro společnost,

 pro média a designéry?

Jak s nimi pracovat?

Jak správně číst koláčové grafy?

 A jak se dá lhát skrze statistiky?

 

Na vernisáži velmi zajímavé a netradiční,  nové výstavy, kterou připravila  Galerie Czechdesign, jsme se seznámili  s otázkami vizualizace a interpretace dat, které  jsou fenoménem současné vizuální kultury.  Na výstavě můžeme zkoumat metody práce s daty, která  využíváme v médiích a ve státní správě.

Díky prostorové instalaci spojujeme obraz, text, interaktivní prvky a hravě pojaté exponáty. Ty nás vtáhnou  do samotného vytváření i interpretace dat. Součástí expozice je také knihovna, kterou jsme naplnili důležitými texty a odbornými články, a tak si  umožníme téma výstavy  do hloubky více poznat.

 

Po zhlédnutí výstavy bychom měli si zvýšit  schopnost kritického náhledu na vizualizaci dat a vytvořit povědomí o provázanosti oborů statistiky, médií a grafického designu.

Projekt zahájila moderovaná diskuse odborníků, které se zúčastnili datoví novináři Petr Kočí a Jan Cibulka, grafický designér Richard Jaroš, datový analytik Kamil Gregor, teoretici Pavla Pauknerová a Tomáš Marek, kurátoři výstavy Filip Dědic a Jana Mattas Horáčková.

Výsledky odborné diskuse i výsledky interaktivní výstavy jsou shrnuty v doprovodné publikaci, doplněné o texty, odkazy na užitečné nástroje a metody. Sborník je zdarma k dispozici na výstavě a v elektronické verzi ke stažení prostřednictvím webu.

 

Příklady z diskuse:

„Data jsou sérií pozorování stejných veličin za stejných podmínek. Musíme k nim přistupovat hodně opatrně a kriticky. Hodně lidí si myslí, že data mohou být automaticky čistá pravda. To je podobně naivní jako myslet si, že fotografie je čistá pravda. Jedna věc se dá vyfotit mnoha různými způsoby a  s vizualizací dat je to úplně stejné. Je potřeba vybrat úhel pohledu a vědět, co vlastně výslednou vizualizací říct.“

(Petr Kočí)

 

„Pokud se s daty lže v médiích, je to většinou z nevědomosti, spěchem  a snahou udržet alespoň trochu senzační náboj.“

(Jan Cibulka)

 

Je zvláštní, když třeba studentům vysvětlujeme, jak grafy fungují, tak jsou často hodně překvapení. Neví, že stačí ten graf roztáhnout a on najednou působí úplně jinak, přestože zdrojová data zůstávají stejná.“

(Tomáš Marek)

 

 

Kurátor a koordinátor výstavy:  Filip Dědic – student dějin a teorie designu na UMPRUM v Praze, který se dlouhodobě zabývá zkoumáním souvislostí mezi designem, technickými obory a současnou kulturou.

Kurátoři: Filip Dědic a Jana Mattas Horáčková

Architektonické řešení: Adam Šimeček

Grafické řešení: Filip Dědic

 

110 00 Praha 1

Vojtěšská 3

Vstup:  zdarma

www.czechdesign.cz

Otevřeno: úterý – pátek 10.00  – 18.00  hodin

Hodnocení: 90 %

 

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková