Dagmar DYS-BABA Rýdlová: Dyslexie, smutek, mindráky a já aneb Vyprávění pro lidi, se kterými se život nemazlí…
13. ročník Dne Dyslexie
9. září 2022
VJiž třikrát jsme se na www.www-kulturaok-eu.cz věnovali informacím získaným na letošním 13. ročíníku Dne dyslexie a z toho dvakrát jsme citovaly materiály, jimiž nás vbavila do života jedna z přítomných, paní Dagmar Rýdlová. Dnes tuto naši malou sérii zakončíme třetím materiálem od paní Rýdlové, a to její knihou nazvanou Dyslexie, smutek, mindráky a já.
Kniha Dyslexie, smutek, mindráky a já paní Rýdlové je kniha nejen poučná pro dyslektiky, protože paní Rýdlová je dyslektička, ostatně jako byla většina přítomných odbornic a odborníků, tedy osob, které vzdor předsudkům o dyslexii a dyslekticích panujících vystudovali, vykonávají náročná odborná povolání a „normálně“ žijí jako my, kteří (snad) dyslektiky nejsme. Slovo „normálně“ je v úvozovkách nejen proto, že je otázkou co je to vlastně ono „normálně“ a hlavně proto, že přece jen to dyslektické žití od počátku tak úplně „normální“ přece jen není. Ale o tom všem je kniha paní Rýdlové. Hodně praktická, z části zvládnutelně odborná a mírně i osobní. A to je dobře, čtenář totiž autorku a její dílo nevnímá jen jako praktický návod jak žít s dyslexií, ale ani jako pouhou odbornou studii na stejné téma a dokonce ani jako vzpomínky jedné dyslektičky. Ne, knihu příjme a čte jako zajímavé, poučné a ozřejmující povídání jedné moudré paní, která se hrdě – dokonce i na titul knihy – podepisuje jako Dagmar DYS-BABA Rýdlová. Ono DYS-BABA je ostatně v knize roztomile vysvětleno.
Listujeme knihou paní Dagmar Rýdlové - Dyslexie, smutek, mindráky a já
Obsah:
Předmluva 10
Úvod 12
Část I. – Dyslexie 15
1. Krátce o dyslexii 15
2. Dyslektikem snadno a rychle 18
3. Moje problémy ve škole 21
4. Moje problémy v zaměstnání 24
5. Čtyřlístek pro dyslektiky 27
6. Výuka angličtiny pro dyslektiky – co už máme hotové 30
7. Výuka angličtiny pro dyslektiky – co ještě můžeme dělat 33
8. Vzpomínka na pana profesora Matějčka 36
Část II. – Smutek 39
1. Pan profesor Matějček a mimořádné události 39
2. Střídmě se radujte, truchlete s rozumem 42
3. Pejsánek a paraplíčko 45
4. Láska, úcta, pedagogika i smrt 47
Část III. – Mindráky 52
1. Když váha stoupá a sebevědomí klesá 52
2. Duše i tělo jako v bavlnce 55
3. Zuby 58
4. Čtyřlístek pro dyslektiky i boubelky 61
5. Oči, které hodně pláčou, také hodně vidí 64
6. Čtyři úhly pohledu nejen na oblékání 66
Závěr 71
Doslov 72
Str. 16 – 17:
Krátce o dyslexii
Začneme trošičkou teorie a pak si ukážeme, jak dyslexii
znázorňoval pan profesor Matějček. Také si povíme, jak se
dyslexie projevuje při čtení a psaní. Slibuji, že závěr bude
pozitivní.
Dyslexii se říká „porucha čtení“ a znamená to, že dyslektik
čte pomaleji, dělá více chyb a méně rozumí čtenému
textu, než jeho vrstevníci – a to i přesto, že je inteligentní
a pilně se učí. Pro nápravu dyslexie je třeba používat speciální
postupy, které někomu pomáhají více a někomu méně.
Dyslexii diagnostikují v pedagogicko-psychologických
poradnách.
Dyslektik má problém vnímat psanou a mluvenou lidskou
řeč a také ji navzájem propojovat. Ty problémy
nevznikají na úrovni očí a uší, ale na úrovni elementárních
mozkových mechanismů. Je těžké si to představit, protože
u lidí, kteří problém s dyslexií nemají, tyto mechanismy
fungují podvědomě a automaticky. Jedná se o zrakovou
a sluchovou analýzu, syntézu, rozlišování a paměť. A aby
lapáliím nebyl konec, tak ke čtení je třeba také perfektní
orientace v prostoru a čase a i s tím mívají dyslektici potíže.
Velmi názorně předváděl poruchy mozkových mechanismů
pan profesor Matějček. Říkal, že aby ve strojích
dobře fungovaly převody, musí ozubená kolečka přesně
zapadnout do sebe. A v tu chvíli spojil k sobě obě ruce
s propletenými prsty. Potom ruce od sebe oddálil a prsty
různě zkřivil a některé i ohnul. Jedna ruka představovala
poruchy zrakového vnímání a druhá ruka představovala
poruchy sluchového vnímání. A pak se pokoušel ruce opět
spojit s propletenými prsty. Nešlo to. Tak vidíte, stejně tak
těžko dyslektik vnímá a propojuje (koordinuje) mluvenou
a psanou lidskou řeč.
Zkráceně a zjednodušeně popíšu, jak se to projevuje
v praxi. Dyslektici při čtení a psaní vynechávají a přehazují
písmena a slabiky. On je rozdíl, jestli je tohle „kos“ nebo
„nos“ nebo dokonce „sok“. Dyslektici písmena také zaměňují.
Často se jim plete například d-b-p, m-n, z-s, a-e. Mají
také potíže rozlišovat krátké a dlouhé samohlásky i měkké
a tvrdé slabiky. Doslova v pudu sebezáchovy slova místo
čtení hádají. Nesnaží se zde vědomě podvádět, snaží se odpovědně
číst, ale nemají k tomu potřebné dispozice. Stejně
tak, jako někdo nemá dispozice krásně zpívat nebo malovat.
Pokud vás toto téma začalo zajímat, můžete si základní pojmy
„vygooglovat“ na internetu a k dostání jsou také knihy.
Například od Zdeňka Matějčka a Olgy Zelinkové. Záhy
zjistíte, že také existuje dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie.
Také dyspraxie i jiné dysfunkce.
Slíbila jsem pozitivní závěr. Chcete slyšet, že dyslexie je na
ústupu a že ji lze léčit jako rýmu? Tak tomu není. Ale…
I přes potíže se čtením a psaním mohou dyslektici vystudovat
vysokou školu. I přes potíže se čtením a psaním se
dyslektici stávají slavnými lidmi.
Slavní dyslektici:
Dwight Eisenhower, Woodrow Wilson, John F. Kennedy,
Robert Kennedy, Nelson Rockefeller, Winston Churchill, Albert
Einstein, Charles Darwin, Thomas A.Edison, Alexander
Graham Bell, Leonardo da Vinci, Auguste Rodin, Hans
Christian Andersen, Walt Disney, ze současných slavných
umělců je to Tom Cruise, Whoopi Goldberg, Cher a další.
Str. 20:
Chcete si dyslexii také vyzkoušet?
To je snadné. Máte nějaký
novinový článek, který si právě s chutí chcete přečíst?
Nebo máte nějaký text v práci, který si právě nutně musíte
přečíst? Roztrhejte ho svisle na 4 kusy a položte na stůl tak,
že každou řádku budete muset luštit ze čtyř kusů na čtyřech
různých místech.
Vyzkoušeli jste hru na dyslexii? A jak se cítíte? Vaše hra na
dyslexii trvala pravděpodobně několik minut. Děti s dyslexií
se tímhle musí vypořádávat při učení ve škole i doma každý
den. Už víte, proč děti s dyslexií nutně potřebují speciální
výukové pomůcky a také hodně pochopení a pomoci?
Str. 26:
Na téma já, dyslexie a negativa v práci bych mohla psát
ještě dlouho.
Přejdu rovnou k jeho konci. V roce 1987 jsem
se naučila programovat a pracovala jsem jako programátor
analytik. Pro mě to byla neuvěřitelná úleva, ale moje bývalé
kolegyně z práce zažívaly pocity křivdy. Jak se může takový
debil, který neumí pořádně počítat, naučit programovat?
A ještě k tomu si polepšit o dvě platové třídy!
Programování mě bavilo, ale nenaplňovalo. Nakonec jsem
zjistila, že jsem dyslektička a čím jsou způsobeny moje potíže.
V roce 1991 jsem začala s vývojem učebních pomůcek
a metod pro děti s dyslexií. Hnacím motorem mi k tomu
byly moje vlastní děti. Dyslexie postihla naši dceru i syna.
Jako školačka jsem trpěla. Jako máma dětí s dyslexií jsem
trpěla ještě více. Musela jsem dělat něco pozitivního, jinak
bych se z toho dočista zbláznila.
Str. 28:
Zde je moje vlastní
DEFINICE DYSLEKTIKA:
1. Dyslektik je člověk, který snáze myslí, než čte.
2. Dyslektik je člověk, který může žít bohatý a plodný
život, i když špatně čte.
3. Dyslektik je člověk, který má někdy větší problémy
s okolím, než s vlastním čtením.
4. Dyslektik je člověk, jehož obsah někdy značně převyšuje
jeho formu.
Str. 33 – 34:
Příklad 1
Zkuste si prosím představit, že:
Anička chodí do 3. třídy a s angličtinou má potíže. Maminka
Aničky umí německy, ale anglicky ne. Domácí příprava na
angličtinu však docela ujde. Maminka podle konkrétní učebnice
a konkrétní lekce stáhne z knihovny Jazyky bez bariér
konkrétní slovíčka. Program Jazyky bez bariér nabízí čtyři
metodické hry a řadu funkcí. Anička už je zná. Ale nejraději
má dvě hry. Nejdříve Slova a věty nabarvi a potom Boř a tvoř.
S programem Jazyky bez bariér se Anička teď naučí vždy více
slovíček, než když program na začátku roku neměla.
Příklad 2
Zkuste si prosím představit, že:
Tonda chodí do 7. třídy a s angličtinou má potíže. Dobře
ví, že si může stahovat hotové soubory z webových stránek
a učit se je. Ale to ho nebaví. Má spoustu fantazie a rád vytváří
vlastní soubory podle toho, co se ve škole učí. Soubor
připraví v češtině a doplní obrázky. Ve škole žáci s paní
učitelkou společně doplní psanou a mluvenou angličtinu.
Tohle baví Tondu i jiné děti. Při práci si užijí zábavu a dost
se toho naučí. Soubory si rozesílají e-mailem, aby se k nim
mohli vracet i doma, když si něco potřebují zopakovat.
Že by se děti s dyslexií mohly učit i bez traumat?
Str. 62:
Čtyřlístek pro dyslektiky i boubelky
Jsem dospělá dyslektička. A protože jsem ve věku babiček,
říkám si dyslektická bába a podepisuju se DYS-BABA.
Dvacet let profesní kariéry jsem zasvětila vývoji učebních
pomůcek a metod pro děti s dyslexií.
Historie ukazuje, že někdy přinášejí inovace lidé z oboru
a někdy přinášejí inovace tzv. outsideři, tedy lidé, kteří
stojí mimo. To je i můj případ. Nejsem učitelka, ale hodně
přemýšlím o tom, jak pomáhat dětem s dyslexií. Jde mi to,
protože při učení mám také hodně potíží.
Udělala jsem „Čtyřlístek pro dyslektiky“. Samozřejmě pro
štěstí. Každý lístek znamená jednu oblast:
Náprava – Náhrada – Emoce – Filosofie
Začnu od konce, tedy filosofií – ve smyslu: čemu věřím,
jaké mám názory, co si o tom myslím…
Všichni říkají, že dyslektici jsou děti, které špatně čtou. Já
tvrdím, že dyslektici jsou děti, které snáze myslí, než čtou.
Teď už dyslexie nezní tak hrozivě? Prima, to je krok k lepším
pocitům. A s lepšími pocity je i lepší cesta k nápravě.
Ale pozor, ne všechno jde přece napravit. Tak je třeba
nahrazovat. A právě proto vytvářím speciální výukové
pomůcky (www.jazyky-bez-barier.cz ).
Jistě už tušíte, proč vám tohle všechno píšu. Půjdou tyto
postupy využít na duši i na tělo také pro boubelky? No
samozřejmě a velmi pěkně. Každý si je může udělat podle
sebe. Já vám zde nabízím svůj vlastní čtyřlístek pro štěstí
v módní ordinaci.
Moje filosofie
Podstatou a hybnou silou života je rozmanitost. Stůjme při
ní v dobrém i zlém. Svět jenom růžový a sladký by vedl
k degeneraci. Jsou zde nějaké důvody, proč si máme vážit
své jedinečné postavy? Jsou zde nějaké důvody, proč si
máme vážit svého jedinečného šatníku? Zcela určitě. Přinejmenším
máme v čem nosit mozek a srdce, můžeme se
pohybovat a není nám zima.
Moje emoce
U mě výborně funguje nad něčím přemýšlet a hloubat.
To se cítím dobře. Když něco tvořím, ať už jsou to nové
pomůcky pro děti nebo nové možnosti svého šatníku, cítím
se dobře. Před dvaceti lety jsem měla těžké deprese. Jedna
terapeutka, a dnes již přítelkyně, mi tehdy poradila, že
si musím najít něco, co mě bude těšit. Nebylo to zásadní
řešení mých potíží, ale rada to byla velmi důležitá. Schválně
si všimněte. Ženy, které mají své koníčky, se zdaleka netrápí
tak moc pro různé vady na kráse.
Moje náprava
Zde se nabízí zhubnout a sportovat. Diety a fitcentra mě
ale nebaví. Řekla jsem si, že ocením každou radost, kterou
ucítím při pohybu svého těla a kterou si uvědomím. Chuť
k pohybu mi roste. A ještě prozradím, že mám ve svém
věku určitou „úchylku“. Začalo mě bavit lezení na umělých
stěnách a také slaňování. Dělám si legrácky, že jsem stará,
malá, tlustá a popírám zákony fyziky.
Moje náhrada
Lékaři léčí a co nemohou vyléčit, snaží se nahradit. Vyjmenovat
všechny náhrady od zubů a kloubů a orgánů ani
nedokážu. A pokud nemám chuť navštívit plastické chirurgy
a podstoupit různé liposukce a všechno možné, tak se
zaměřím na vhodné kombinace barev a střihů. A užívám si
to, co mám a to co můžu mít. Nebo je lepší plakat pro to,
co nemám a mít nemůžu?
Str. 71:
Závěr
Život je krásná kniha pro toho, kdo v ní umí číst.
Jsem dyslektička. Čtení mi dělá potíže a v pravopise dělám
chyby. Dávám-li z ruky důležitý text, požádám někoho o korekturu.
Psaní mě ale stejně moc baví. Vyprávění o dyslexii,
smutku a módě mi bylo posilou, útěchou, poznáním i radostí.
V hlavě už mi zrají nápady, o čem budu vyprávět příště.
A také vítám všechny otázky, na které mohu odpovídat.
Jsem upřímně vděčná za dar vyjadřování, který jsem od
života do vínku dostala. A byl to sám život, kdo mě přinutil
tento dar rozvíjet. Věřím, že každý dostává do vínku něco
pro obohacení sebe i druhých. Je však třeba, aby to bylo
objeveno a rozvíjeno.
Čtení a pravopis už se lépe asi nenaučím. Ale čtení v knize
života se učím každý den.
S láskou a úctou
DYS-BABA
Výběr ukázek z textu způsobil: Richard Koníček
Ilustrační foto z 13. Dne Dyslektiků: Marie Kubíčková, DiS.
Více zde:
Více zde: