Dagmar Dost-Nolden & Patrick Roth: Energetika prostoru aneb když z galerijního prostoru energii načerpat můžeme
Galerie kritiků, Palác Adria - Praha
3. - 29. 10. 2017
Na zahájení společné výstavy malířky, sochařky a performérky, německé výtvarnice českého původu Dagmar Dost-Nolden a překrásných skleněných objektů německého výtvarníka skláře Patricka Rotha s názvem ´Energetika prostoru´/Energetik des Raumes/ Energetics of space/ byli oba umělci osobně přítomni. Oba umělci spolu vystavují poprvé. Výstavu zahájila kurátorka výstavy Vlasta Čiháková.
Dagmar Dost-Nolden se proslavila velkými abstraktními plátny, vyjadřujícími energii a pohyb.
Autorka rovněž vystavila své instalace nástěnných objektů, které tvoří vždy jeden celek.
Práce české malířky a sochařky žijící v Německu jsou převážně instalacemi ´in situ´,
podložené jak prostorovým konceptem, tak expresívním zpracováním materiálu.
Autorku zajímá dynamická energie,
vyjádřená mnohostí proměnlivých forem materiálů různého typu v obrazech (akryl, písek na plátně) i v prostorové instalaci, konstruování prostorového tvaru a práce se světlem.
(Autorka nám na vernisáži prozradila, že se nikdy nepřestala zajímat o české umění,
a že díky otevřeným hranicím sem do Česka jezdí ráda a často.)
Význam děl (z litého skla) Patricka Rotha, německého skláře,
vyplývá ze souhry vlastností materiálu a jeho tvarových prvků,
s důrazem na haptický prožitek díla. Jak nám řekl, byl před 14 dny v Kamenickém Šenově.
Dagmar Dost-Nolden (* v roce 1948 v Praze jako Dagmar Dostálová)
- 1976: absolvovala pražskou AVU
- 1978: provdala se do Německa a v Kolíně nad Rýnem žije dodnes
V kolínském uměleckém prostředí začala spolupracovat s divadlem a postupně vytvářela svůj vlastní výtvarný styl. Od původně figurativní tvorby se dostala k abstraktní malbě, a místo vnějšího světa začala zobrazovat pocity a svůj vnitřní svět. Sama autorka se brání škatulkování, ale odborníci její tvorbu charakterizují jako expresivní abstrakci.
„Zobrazuji především emoce a nálady,
ale tyto emoce jsou zároveň odrazem současného měnícího se vnějšího světa.
V mých obrazech ale můžete vidět i náznak konkrétního, například obličeje.“
(Dagmar Dost-Nolden)
- 2013: vystavovala v pražské galerii Dion
- od konce 90. let 20. století pravidelně vystavuje v Čechách a na Moravě
- 2012: vystavovala v Hustopečích, v Chomutově, v Praze a na dalších místech
- připravila přes 50 samostatných výstav, z toho většinu v západní Evropě a Americe
- 2009: měla autorskou expozici na benátském Bienále v roce 2009
„Účinek na diváka zesilují velké zvláštní barevnost a velké formáty pláten,
z nichž čiší dynamika.
Ta je dalším charakteristickým rysem děl Dagmar Dost Noldenové.
Ostatně proměny, prolínání, zvraty a chaos jsou základními příznaky moderní doby.
Ty prožívá každý jinak a autorka tento prožitek ukládá na plátno pomocí dynamických tahů štětcem, stříkanců a vzájemně kontrastujících nebo prolínajících se ploch.
Pantha rei – vše je v pohybu!
Dagmar Dost Noldenová disponuje širším záběrem než jen malbou.
Tvoří také sochařská díla a objekty (dlouhá vertikální plátna na zvláštních rámech),
které dodávají jejímu stylu nový rozměr. Autorka nezapře svůj vztah k divadlu a některé své expozice obohatila o happening,
který by se dal popsat jako hra s barevnými látkami. “
(vybráno z textu: Miroslav Krupička)
Kurátorka: Mgr. Vlasta Čiháková Noshiro Ph.D
110 00 Praha 1
Jungmannova 31
www.galeriekritiku.cz
Hodnocení: 79 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková