Dagmar Dost-Nolden & Patrick Roth: Energetika prostoru aneb když z galerijního prostoru energii načerpat můžeme

05.10.2017 11:53

Galerie kritiků, Palác Adria - Praha

3. - 29. 10. 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na zahájení společné výstavy malířky, sochařky a performérky, německé výtvarnice českého původu Dagmar Dost-Nolden a překrásných skleněných objektů německého výtvarníka skláře Patricka Rotha s názvem ´Energetika prostoru´/Energetik des Raumes/ Energetics of space/ byli oba umělci osobně přítomni. Oba umělci spolu vystavují poprvé. Výstavu zahájila kurátorka výstavy Vlasta Čiháková.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagmar Dost-Nolden se proslavila velkými abstraktními plátny, vyjadřujícími energii a pohyb.

 Autorka rovněž vystavila své instalace nástěnných objektů, které tvoří vždy jeden celek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Práce české malířky a sochařky žijící v Německu jsou převážně instalacemi ´in situ´,

podložené jak prostorovým konceptem, tak expresívním zpracováním materiálu.

Autorku zajímá dynamická energie,

vyjádřená mnohostí proměnlivých forem materiálů různého typu v obrazech (akryl, písek na plátně) i v prostorové instalaci, konstruování prostorového tvaru a práce se světlem. 

 

(Autorka nám na vernisáži prozradila, že se nikdy nepřestala zajímat o české umění,

a že díky otevřeným hranicím sem do Česka jezdí ráda a často.)

 

Význam děl (z litého skla) Patricka Rotha, německého skláře,

vyplývá ze souhry vlastností materiálu a jeho tvarových prvků,

s důrazem na haptický prožitek díla. Jak nám řekl, byl před 14 dny v Kamenickém Šenově.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagmar Dost-Nolden (* v roce 1948 v Praze jako Dagmar Dostálová)

  • 1976: absolvovala pražskou AVU
  • 1978: provdala se do Německa a v Kolíně nad Rýnem žije dodnes

 

V kolínském uměleckém prostředí začala spolupracovat s divadlem a postupně vytvářela svůj vlastní výtvarný styl. Od původně figurativní tvorby se dostala k abstraktní malbě, a místo vnějšího světa začala zobrazovat pocity a svůj vnitřní svět. Sama autorka se brání škatulkování, ale odborníci její tvorbu charakterizují jako expresivní abstrakci.

 

„Zobrazuji především emoce a nálady,

ale tyto emoce jsou zároveň odrazem současného měnícího se vnějšího světa.

V mých obrazech ale můžete vidět i náznak konkrétního, například obličeje.“

(Dagmar Dost-Nolden)

 

  • 2013: vystavovala v pražské galerii Dion
  • od konce 90. let 20. století pravidelně vystavuje v Čechách a na Moravě
  • 2012: vystavovala v Hustopečích, v Chomutově, v Praze a na dalších místech
  • připravila přes 50 samostatných výstav, z toho většinu v západní Evropě a Americe
  • 2009: měla autorskou expozici na benátském Bienále v roce 2009

 

„Účinek na diváka zesilují velké zvláštní barevnost a velké formáty pláten,

z nichž čiší dynamika.

Ta je dalším charakteristickým rysem děl Dagmar Dost Noldenové.

Ostatně proměny, prolínání, zvraty a chaos jsou základními příznaky moderní doby.

Ty prožívá každý jinak a autorka tento prožitek ukládá na plátno pomocí dynamických tahů štětcem, stříkanců a vzájemně kontrastujících nebo prolínajících se ploch.

Pantha rei – vše je v pohybu!

 

Dagmar Dost Noldenová disponuje širším záběrem než jen malbou.

Tvoří také sochařská díla a objekty (dlouhá vertikální plátna na zvláštních rámech),

které dodávají jejímu stylu nový rozměr. Autorka nezapře svůj vztah k divadlu a některé své expozice obohatila o happening,

který by se dal popsat jako hra s barevnými látkami. “

(vybráno z textu: Miroslav Krupička)

    

Kurátorka:  Mgr. Vlasta Čiháková Noshiro Ph.D

 


110 00 Praha 1

Jungmannova 31

www.galeriekritiku.cz

Hodnocení:  79 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková