Constant Dullaart: Jennifer in Paradise aneb proč žádný ráj na Zemi nikdy nebyl, není a nebude!?

26.05.2015 09:58

Centrum pro současné umění Futura  - Praha

26. 5. – 21. 6. 2015

 

 

Byli jsme pozváni na vernisáž dvou výstav, souběžně probíhajících ve Futuře Praha Smíchov, z nichž tu první, holandského autora Constanta Dullaart: ´Jennifer in Paradise´  jsme navštívili za www.www-kulturaok-eu.cz jako první.  Byl tu klid jako u moře, a jako u moře jsme se pak při fotografování instalace cítili. Velkoformátové obří fotografie nás oslovily svou nevtíravou barevností i  upoutaly autorovým neotřelým nápadem, jak umělecky různě využít jedinou normální fotografii Johna Knolla - polonahé jeho ženy, jež sedí na pláži.  Nakonec autor došel až k abstrakci…ba přímo nám před očima postava ženy mizí…jako ten ráj…

 

Dejme slovo kurátorovi

Jennifer v ráji je jméno první digitálně upravené fotografie. Snímek, který vyfotil John Knoll, spolu se svým bratrem Thomasem autor programu Photoshop, zobrazuje jeho přítelkyni na pláži Bora Bora na Tahiti. Fotografie byla digitalizována společností Kodak v roce 1987 a distribuována jako příklad schopností programu společně s jeho prvními verzemi. Přes počáteční cirkulaci mnoha jejích upravených variant se fotografie postupně ztratila a nebylo možno ji běžnými vyhledávači na internetu nalézt. Dílo Constanta Dullaart tak lze považovat za jeden z prvních příkladů internetové archeologie, avšak pevně spojené s antropologickým přístupem.

 

Fotografie Johna Knolla se stala kulturním memem jako zosobnění slibu utopického ráje svobody sebeurčení. Fotografei Jennifer Constanta Dullaart se šíří po internetu stejně rychle, tentokrát však jako příběh nostalgie po tomto ztraceném ráji. Veškeré emoce zde pramení právě z naivity tohoto činu, onoho sladkého nevědomí toho, že to, co považujeme za vyjádření svobody, je ve skutečnosti primárním prostředkem útlaku. Pošetilost svobody 90. let 20. stol. ztělesněné cigaretami, konzumem, spalovacími motory a fotografiemi.

Jennifer in Paradise tak ztělesňuje víru, že digitální manipulace obrazu je rozšířením pole lidské tvořivosti, a tak i svobody vyjádření. Program má ostatně velmi příznačně kořeny ve filmovém průmyslu speciálních efektů. Jsme ale zároveň svědky toho, že je zde s nejlepšími úmysly prodáváno nahé tělo vlastní ženy jako reklamu pro navržený produkt. Nemůžeme to snad považovat za nejvěrnější vyznání víry v komoditu, toto téměř doslovně sexuální spojení mezi soukromým životem a byznysem?

 

Jak říká sama Jennifer Knoll: “Krása internetu spočívá v tom, že lidé mohou vzít věci a dělat s nimi, co chtějí, promítat do nich co chtějí, nebo co cítí.” Jakoby se zdálo, že původní internetový boom začal ve stejné víře jako neoliberalismus - v ideji, že svoboda sebeurčení dovede společnost ke všeobecnému blahu.

 

A co se z internetu stalo? Nástroj dohledu a iniciativního konzumu. Teď už všichni víme, že je to špatně, někdo ještě doufá, ale skoro nikdo neví, co s tím. Ráj již není svoboda, ale zapomnění. Stejně jako všichni ti, co krájejí nudu a vyčerpání svých mizejících pozic ve středních třídách neustálými krátkými výlety na Tahiti jejich malých přenosných obrazovek. “Připravte se, že budete flikovat svůj finanční život skrze mišmaš náhodných semi-kvalifikovaných brigád: masáže, sekání trávy, hlídání dětí (…) Ale jádro věci je jinde: Jedin,é co činí tohle všechno snesitelným, je to, že máte nepřerušený vysokorychlostní přístup ke kurevsky rajcovnímu Wi-Fi.” (Douglas Coupland - BOHEMIA = UTOPIA)

 

To je důvod, proč se dívat s nostalgií zpět, do éry, kdy jsme alespoň nevěděli, jak využívaní, utlačení a monitorovaní jsme a byli jsme za to alespoň dobře placení. Teď už to víme, a tak už si to ani nemůžeme užít. Constant Dullaart (* 1979) napsal ve svém veřejném dopisu Jennifer Knollové: “Někdy, když cítím úzkost z budoucnosti našeho počítačemi zprostředkovaného světa dohledu, když mám strach z kulturního imperialismu a politiky stojící za softwarovým inženýrstvím, představuji si, že cestuji zpátky v čase. Tak jako terminátor se přesunuji do tohoto důležitého momentu technologické historie, tam na tu pláž Bora Bora. A jen si tam s Vámi sednu, a dívám se, jak moře v odlivu ustupuje.” (kurátor Michal Novotný)

 

 

 

 

 

Dočetli jsme se na internetu: https://www.ostravainfo.cz/vystava-constant-dullaart

 

Prezentace Constanta Dullaarta, který se věnuje internetovému umění

Prezentace holandského umělce Constanta Dullaarta, která se měla uskutečnit ve čtvrtek 28. 5. 2015 v 18 hodin v Galerii PLATO v rámci projektu Výstava, je z vážných důvodů zrušena.

Umělec Constant Dullaart (NL, 1979) pracuje především s internetem jako alternativním prostorem pro prezentaci. Je často kritický ke kontrole, kterou mají korporátní společnosti na naše vnímání světa, a vůči způsobu, jak jejich jazyk pasivně přijímáme. Ve svém nedávném projektu Jennifer in Paradise se zabýval iluzorní představou svobody internetu, který není demokratickým prostorem, ačkoli se tak prezentuje, a zkoumal hranici, kdy jsou data na obrazovce manipulována, kontrolována, zkrášlována nebo deformována.
K jeho samostatným výstavám patří Stringendo, Vanishing Mediators v londýnské galerii Carroll / Fletcher a Brave New Panderers, XPO gallery, Paříž (obě v roce 2014); Jennifer in Paradise, Future Gallery, Berlín; Jennifer in Paradise, Import Projects, Berlín (obě v roce 2013) a Onomatopoeia, Utah Museum of Contemporary Art, Salt Lake City (2012). Skupinové výstavy: Casting a Wide net, Postmasters, NYC, USA; Online/Offline (2014); Online Mythologies, Polytechnické muzeum, Moskva (2012); Genius without talent, de Appel, Amsterdam (2012); A Painting Show, Autocenter, Berlín (2011) a Off the Record, Stedelijk Museum, Amsterdam (2009).
Dullaart žije a pracuje v Amsterdamu a Berlíně.
 

150 00 Praha 5

Holečkova 49

Máme otevřeno: středa - neděle: 11.00 - 18.00 hodin

 

Hodnocení: 99 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková