Bořivoj Doležal: Krasohled aneb bez nahodilosti není umění ani život….i když někdy kružítkem rýsujeme
Galerie Nová síň – Praha
2. - 20. 11. 2016
Na vernisáži nové prodejní výstavy obrazů Bořivoje Doležala, která představila průřez produkce z posledních 15 let včetně současné tvůrčí fáze, kterou představuje obrazový cyklus na téma Ostrov, ve kterém malíř posunuje svůj přednes směrem k uvolnění od geometrického řádu k větší organičnosti a spontaneitě v řazení svazků linií.
Autor, který je již řadu let znám na brněnské výtvarné scéně jako solitérní umělecká osobnost s originálním programem lineární malby, byl osobně přítomen (když předtím absolvoval 20 hodin letu z Austrálie).
Typickým prvkem obrazů je jasná struktura a členitost materie, její optické a světelné kvality. V současné době jeho abstraktní malby a oblíbené techniky se přesunuly do lineární geometricky artikulované olejomalby.
Cyklus Ostrov
Některé obrazy ztrácejí plošný charakter a získávají světelně prostorové dimenze, které autor dociluje překrýváním dvou vrstev. A to podkladovou, kdy Doležal nahodí barevnou skvrnu a na ni pak nanese síť lineární struktury, takže vzniká pocit hlubokého ponoru do prostoru… Typickým prvkem obrazů je jasná struktura a členitost materie, její optické a světelné kvality.
Autor zde vyslovuje existenciální otázky v souvislosti s živly, když říká,“ Každý z nás je ostrovem obklopeným mořem, ostrovem, který je jedinečným v kontextu světa…“. Novinkou je také autorovo střídmé použití zlatých metalických odstínů, kterými autor docílí podobného efektu, jako vzniká při pohledu na jiskřivý vodní živel. Rafinovaným skládáním svazků linií na plátnech využívá Doležal principu moiré, kterým zmnožuje světelnou proměnlivost a pohybové efekty linií – obraz se opticky promění sám při změně pozice návštěvníka - diváka.
Cyklus Krasohled: obrazy jsou typické svým kruhovým formátem, kdy máme pocit kukátka, všelijak se proměňující se při různém pohybu ruky, která kukátko drží…
Cyklus Iluminace
Spontánní a temperamentní olejomalby z cyklu Iluminace na přelomu tisíciletí vytvářel autor tak, že svými rozmáchlými gesty maloval na velkoformátová plátna, a to barevně zářivé kroužené křivky, které jsou gejzírem radostné volnosti, bezprostřední tvořivosti a objevování. Autor zvolil jasnější a intenzivnější tonalitu, na velkých plochách rozvinul jednoduché téma do nekonečných koberců barevného záření. V olejomalbě tak autor preferuje linii jako vůdčí vyjadřovací prvek, linii, která se vlní, krouží ve spirálách, poletuje prostorem a pohybem vyjadřuje emoce. …
Cyklus Zahrada: je typický s kompozicí fragmentů čtverce, který se stává samotným tématem postupného narůstání struktury, jeho artikulace se stává vlastním poselstvím celého obrazu …
Cyklus Moře: obrazy vznikají s užitím prvku vlnovky, makrovlnovky ze svazků rovnoběžných linií vrstvených v ploše (autor se inspiroval mořem při návštěvě své dcery, žijící v Austrálii)
Bořivoj Doležal (25. 1. 1942)
Studium 1956 - 1960: SUPŠ Brno
110 00 Praha 1
Voršilská 139/3
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: text Alena Krkošková, Jiří Valoch)
Foto: © Ing. Olga Koníčková