Birgitt Fischer: Na cestě/unterwegs aneb Die Kunst is eine Sau!

14.04.2016 11:30

Galerie kritiků – Palác Adria – Praha

13. 4. – 10. 5. 2016

 

Na vernisáži nové výstavy v noblesním a stále neokoukatelném prostředí Galerie kritiků, která se nachází v Paláci Adria – v architektonické památce z let 30. 20. stol.,   jsme se seznámili s pracemi německé umělkyně, sympatické Birgitt Fischer, která byla akci osobně také přítomna. Všestranná umělkyně se zabývá také fotografií a videem.

 

Při pohledu na její velkoformátové, geometrizované ( především jde-li o roztodivné  figurky) obrazy Birgitt Fischer jsme se  na www.www-kulturaok-eu.cz nemohli ubránit vzpomínkám, kdy jsme si v dětství donekonečna

s podobnými,  ale jen dřevěnými figurkami, hráli jako se stavebnicí (doplnila se sukně, či kalhoty, vyměňovaly se botky, čepičky i ručičky, vše se spojovalo pomocí malých dřevěných kolíčků). A tak si také myslíme, že její figurální malby – akryly na plátnech - by mohly posloužit jako inspirace na prototypy na nové netradiční, přitom vysoce designové, dřevěné hračky.

 

Birgitt Fischer ve svých geometrických, živě barevných obrazech, působících téměř jako komiksy, se opakovaně zabývá vnějším světem, prostředím, jež ji obklopuje, a hledáním vlastní identity. Jako základ jejích prací slouží různé druhy optických rastrů, v nichž vidí možný způsob zachycování reality. Prostřednictvím základních geometrických tvarů vytváří nové znaky a symboly, jež skládá jako stavebnice a leporela, částečně je doplňuje textem. Zobrazuje také sebe sama v autoportrétech, vybavených ironií a jemným humorem.

 

Autorka ve svých geometrizovaných obrazech se věnuje i krajině, kterou dosud poznala (během studií hodně cestovala v Česku), jejímu koloritu, krojům, či symbolům života a smrti (je zde vystavena jedinečná a barevně i geometricky pozoruhodná série krátkosti života motýlů).

 

Novy design kroj – starý design kroje

 

Svou výraznou grafikou zaujímá obraz ´Politická kosmická loď/Das Politische Raumschiff)´, jež kormidluje jednou doleva, podruhé doprava, neboť jak v Česku, tak i v Německu, se ocitá politická vůle často v rozporu s vůlí občanů.

 

Robotky

připomínají tvrově figurky Triadického baletu Oskara Schlemmera a jsou odkazem na R.U.R. Karla Čapka a mohou ve své vzpouře zničit celé lidstvo.

 

Obrazy jsou realizovány v sériích, s náměty v jižním Německu i pobytu v České republice, a dává v nich nahlédnout do svého autentického způsobu myšlení. (zdroj: Vlasta Čiháková Noshiro)

 

Umění je svině/Die Kunst is eine Sau

 

Obraz patří mezi ´Autoportréty´

. ..Birgittina alter ega odhazují něhu a ačkoli nás možná zdání klame, nejsou tím, za koho se vydávají. Jsou to poslové ohrožení. Příběh se však neztrácí a je přítomen i charakteristický humor a nadsázka. Jeden z těchto obrazů svým názvem parafrázuje umění

Umění je svině/Die Kunst is eine Sau

Ať je umění svině nebo Pegas, Birgitt se ho nebojí. Naopak. Nechává se nést na hřbetě umění s kloboukem umělce na hlavě směrem k černobílé šachovnici cílového praporku. Za ´sviní uměním´ pospíchá tanečními kroky osamocená kostra. Jaký je cíl umění, na to neznám odpověď. Jsem však přesvědčen, že je Birgitt pozoruhodná a osobitá umělkyně s mimořádným potenciálem.   

 (zdroj: Milan Perič, Svárov 29. 2. 2016)

 

Kurátor výstavy: Milan Perič

 

Birgitt Fischer

  • *  1972 v německém Offenburgu
  • v současné době žije a pracuje v Praze a v německém Neurid
  • 2014: absolvovala magisterské studium na AVU v Praze v ateliéru profesora Milana Knížáka

www.galeriekritiku.cz

 

Hodnocení:  100 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková