Bienále experimentální architektury #4: Digitální taktiky aneb jak reagujeme na ´digitální převrat´ v architektuře?!
Galerie Jaroslava Fragnera - Praha
14. 6. - 1. 9. 2019
Vernisáž výstavy 4. ročníku Bienále experimentální architektury (EAB #4), s podtitulem Digitální taktiky (fotografie, plakáty, modely a videa), zahájil architekt Ladislav Lábus, vedoucí ateliéru na Fakultě architektury ČVUT v Praze. Expozice představila práce 15 tvůrců z celého světa (zástupci špičkové školy SCI-Arc v Los Angeles, ateliéru Neri Oxman na MIT v Cambridge, nizozemského ateliéru UNStudio, britského ateliéru Zaha Hadid Architects, vídeňští architekti Moh, architekti a pedagogové z univerzity v Innsbrucku či Bartlett School of Architecture v Londýně).
Řada autorů byla na zahájení přítomna, protože 14. 6. 2019 se mělo konat mezinárodní sympozium experimentální architektury v sále Kotěra na Fakultě architektury ČVUT, jehož garantem je britský architekt belgického původu Gilles Retsin.
„Zároveň termín ´post-digital´ reprezentuje názor,
který již ´digitální´ nepovažuje za novinku,
ale jako součást každodenního života.
Na to reaguje další skupina mladých tvůrců pod označením
´Descrete´,
jež tvrdí, že společnost nebyla nikdy digitální
a
že současná idea postdigitálního světa je tedy smyšlená a nepravdivá.
Poslední desetiletí dalo vzniknout nové rozsáhlé scéně,
na níž figurují různorodé reakce na ´digitální převrat´.
Tyto postoje jsou kritické, odmítavé, ale i oslavné.
Nejsou však pouze stylizovaným pózami?
Jsou opravdu kritické?
Bienále experimentální architektury
se pokusí představit a definovat některé z těchto současných taktik a odhalit
komplexitu, stav a touhu vyvracet zažité tradice. “
(vybráno z textu autora Gillese Retsina, Londýn 2019)
Součástí expozice jsou 2 venkovní experimentální site-specific instalace - první z nich je dílem studentů z britské UCL Bartlett's Material Architecture Lab, druhá českých architektů Jindřicha Ráftla a Jana Tůmy. Jejich experimentální pavilon zároveň odkazuje na samostatnou část výstavy EAB věnovanou vznikajícímu pavilonu České republiky na EXPO v Dubaji 2020.
Bienále experimentální architektury v Praze
je mezinárodní platforma
pro mapování aktuálních tendencí a metod architektonického navrhování,
jež reaguje na měnící se svět nových filozofií a technologií.
Jeho cílem je oživit zájem o architektonické uvažování,
překračující uzavřené hranice lokálních hodnoticích kritérií.
Čtvrtý ročník s podtitulem Digitální taktiky
představuje světovou architekturu v době,
kdy již opadlo prvotní nadšení z digitálních technologií,
neboť se staly přirozenou a nevědomou součástí lidského života.
Počítačoví programátoři se transformovali
v designéry, architekty nebo módní návrháře.
Robotické technologie překročily zdi průmyslových provozů,
aby osídlily stoly kreativců a mladých vědců.
Digitální navrhování
se stalo přirozenou součástí tvůrčího procesu
a
digitální technologie
integrovanou vrstvou stavebních konstrukcí.
Experimentální architektura
je alternativou k většinové výstavbě. Využívá nové technologie a inspiruje se zejména přírodou a mikrosvětem (např. strukturou lastur či krystalů). Nepředstavuje však pouze prototypy či vize, ale rovněž stavby, které se často stávají oblíbenými ikonami, jež vzbuzují zájem široké veřejnosti právě svými tvary. Mezi realizacemi nalezneme veřejné stavby jako muzea, galerie, vědecká centra, školy, nádraží, letiště, ale také administrativní budovy či bydlení (stanice dráhy v Innsbrucku, budova přístavní správy v Antverpách, automobilka BMW v Lipsku, ekonomická univerzita ve Vídni, muzeum dopravy v Glasgow, pavilon galerie Serpentine v Londýně atd.).
Kurátor: Martin Gsandtner
Produkce: Klára Pučerová, Ondřej Pokoj
Pořadatel: Galerie Jaroslava Fragnera
Spolupořadatelé: FA ČVUT v Praze, Point Gallery, PetMat
Za podpory Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury ČR,
Hlavního města Praha,
Městské části Praha 1
a
Nadace české architektury
110 00 Praha 1
Betlémské nám. 5a
Máme otevřeno: út - ne: 11.00 -19.00 hodin
Hodnocení: 100 %
Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková