Bezplatné vstupné do Národní galerie v Praze pro mladé aneb vykročíme již správným směrem?!
Na tiskové konferenci jsme byli za www.www-kulturaok-eu.cz seznámeni se zajímavou novinkou, kterou Národní galerie Praha připravila ve spolupráci s Komerční bankou. Přítomni byli generální ředitel NG Jiří Fajt a za Komerční banku Albert Le Dirac’h, předseda představenstva a generální ředitel KB.
V čem novinka spočívá? Národní galerie v Praze otevírá zdarma svoje stálé expozice pro děti a mládež do 18 let a studenty do 26 let (doklad o studiu) . Dlouhodobý záměr bezplatného vstupného pro mladou generaci se podařilo naplnit ve spolupráci s Komerční bankou, která vstupenky za tuto část návštěvníků uhradí. Nulové vstupné se vztahuje jak na české, tak zahraniční návštěvníky, kteří Národní galerii v Praze navštíví v období od dubna 2015 do prosince 2015.
„Dlouhodobým cílem Národní galerie v Praze je zpřístupnit výtvarné umění v maximální možné míře veřejnosti – například po vzoru světových muzeí v Londýně nebo Washingtonu. Nyní se nám tento cíl ve spolupráci s Komerční bankou daří přivádět k životu. Chtěli bychom, aby se sledování výtvarného umění stalo pro mladou generaci samozřejmou součástí jejich kulturního života,“ uvedl Jiří Fajt, generální ředitel Národní Galerie v Praze. (Je to jen krok k dalšímu stavu, kdy by vstup do NG Praha byl umožněn zdarma pro všechny návštěvníky bez ohledu na věk, ale to bude trvat déle)…a že doufá, že vykročili správným směrem…
Něco špatného na tom je, něco se musí udělat….
Jak novinářům sdělil Jiří Fajt, Prahu ročně navštíví 5,5 mil. turistů, a přitom není kromě Veletržního paláce dosažena příliš velká návštěvnost ostatních 6 objektů Národní galerie v Praze, jež si naopak navzájem konkurují. A pokud jde o některé krátkodobé výstavy, které byly připraveny, jako např. Rudolf Volráb, ty navštívilo pouhých 600 návštěvníků. S tímto počtem je Jiří Fajt pochopitelně nespokojen. Současně podotkl, že Národní galerie nemá svou budovu, která by byla postavena jen pro ni.
Současně připomněl, že NG Praha by chtěla vyjít vstříc Komerční bance, tj. připravit výstavu části moderního umění, které se nachází ve sbírkách v Paříži. Hodlá proto zaúkolovat kurátory NG, aby v Paříži vybrali umělecká díla pro prezentaci moderního umění Praha – Paříž.
- Generální ředitel Fajt Jiří (vlevo na foto) rovněž připomněl nutnost vybudování kvalitního informačního systému, jehož realizaci však uspěchat nechce…
- Rovněž připomněl, že dotace ze státního rozpočtu jsou pro NG od roku 1992 de facto stále na stejné výši (220 mil. Kč)…(a jenom oprava topení spolkne 50 mil. Kč)
„Přál bych si, aby se s naším přispěním zvýšil počet mladých lidí, kteří v letošním roce navštíví Národní galerii v Praze, a to alespoň o 20 tisíc návštěvníků v porovnání s rokem 2014. Těší nás, že můžeme být partnerem tohoto významného projektu a podílet se na tom, aby si mladá generace mohla prostřednictvím umění prohlubovat svoje vzdělání. Podporujeme tento společenský a celosvětový trend a chtěli bychom v něm pokračovat i v dalším období,“ doplnil Albert Le Dirac’h, předseda představenstva a generální ředitel KB (na foto vpravo). Bouřlivou diskusi nakonec uklidnil slovy, že kdosi řekl, že „kultura je to jediné, co nám zbude, když na všechno ostatní zapomenene, “ a že doufá, že všechny změny budou v Národní galerii pokračovat evolučně, ne však revolučně…
Národní galerii v Praze navštívilo v roce 2014 více než 380 231 návštěvníků, přičemž na špičce návštěvnosti se i vloni držel Veletržní palác s expozicemi moderního umění. „Věříme, že naše expozice budou oslovovat stále větší množství návštěvníků, a to samozřejmě nejen z řad mladých lidí,“ uzavřel Jiří Fajt.
V návštěvnosti objektů Národní galerie v Praze v roce 2014 můžeme vysledovat nejvyšší návštěvnost v pořadí:
1. Veletržní palác 143 971 návštěvníků
2. Valdštejnská jízdárna 64 609 návštěvníků
3. Anežský klášter 49 644 návštěvníků
4. Salmovský palác 32 757 návštěvníků
5. Schwarzenberský palác 25 711 návštěvníků
6. Šternberský palác 24 975 návštěvníků
7. Palác Kinských 22 298 návštěvníků
Komerční banka je dlouholetým partnerem institucí, projektů a akcí celospolečenského významu. Cílí na oblast kultury, neprofesionálního sportu a vzdělávání. Právě podpora české kultury je hlavní sférou sponzorských aktivit banky. Této oblasti věnovala od roku 2006 cca 300 mil. Kč. Více než 10 let je Komerční banka generálním partnerem Národního divadla, nejvýznamnější české divadelní scény. Stejnou dobu podporuje Festival francouzského filmu. Od roku 2014 je rovněž partnerem Národní galerie v Praze.
Hodnocení: 60 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková