Anna Hulačová a Markéta Lisá: Citovaný komediant aneb víme ještě, kdo byl Julius Fučík?!
Studio Hrdinů – Veletržní palác
23. 10. — 22. 11. 2013
Byli jsme pozváni na vernisáž třetí výstavy Studia Hrdinů, kterou jsme situovali již do samotného prostoru foyeru Studia Hrdinů (dříve studio Kostelní). Výstavou s názvem ´Citovaný komediant´ reagujeme na uvedenou inscenaci Citový komediant režírovanou Michalem Pěchoučkem a Janem Horákem, kde se seznámíme s osudem Julia Fučíka. Zaujalo nás, že si mladí umělci povšimli odkazu a života Julia Fučíka, zatracovaného našimi kantory - dějepisáři….a že hledali …
Fučík ne jako mučedník?
Režisérská dvojice záměrně nerozvíjí nabízející se politický přístup k tématu, ale ukazuje Fučíka s jeho specifickým sociálním temperamentem s odkazy na téma hrdinství a mučednictví, které jsou s jeho postavou spjaty.
Ústřední postavy mnohovrstevné kompozice Svatý Jiří a Jan Hus od Anny Hulačové lze vnímat jako symbolické setkání ikonických religiózních postav, svévolně dezinterpretovaných a manipulovaných ve jménu ideologie, které ústřední postava inscenace Citovaný komediant Julius Fučík sloužil. Ve stylizovaném sousoší boje Svatého Jiří je motiv boje dobra a zla problematizován ve smyslu svérázně českého přístupu k obecně přijímaným hodnotám víry,hrdinství a oběti. Svatý Jiří se zde chystá usmrtit Jana Husa.
Jan Hus, který byl především reformátorem církve po vzoru Jana Kalvína a Martina Luthera, nikoli bojovníkem proti církvi a všemu západnímu,převážně pak německému, jak byl za komunismu interpretován. Svatého Jiřího, jehož sousoší dominuje II.nádvoří Pražského hradu, vnímáme ho spíše jako postavu z pohádek.
Stejně tak Fučíka nelze vnímat pouze jako plamenného ideologa, ale spíše jako dítě své doby, které se více, než rozumovými argumenty řídilo svým temperamentem. Mýtus mučedníka v tomto setkání odkazuje na předsudky spojené s ideově narušenou historickou interpretací hodnot, ke kterým jsme snad jen dočasně ztratili klíč a odkazuje k ambivalenci sakrálního a profánního pohledu na svět.
Hudební motiv ´Strom´´ od Markéty Lisé pak odkazuje především k matérii spoluvytvářejícím mýtus obecně, zde konkrétně k romantizujícím sklonům Julia Fučíka a jeho vztahu k přírodě, který byl na rozdíl od dobově mladé a dynamické nastupující trempské linie zakotven v máchovském odkazu a obrozenecké estetice.
kurátorka: Tereza Sochorová Horáková
Požár Veletržního paláce - 1974
V prostorách bývalého kina Veletrhy jsme naposledy, tj. 14. 8. 1974, zhlédli film o upírech, než tu noc vypukl požár Veletržního paláce (od nevypnutého vaříče) – budova byla téměř zničena obrovským požárem, jehož likvidace trvala do 20. Srpna 1974. Komunistická byrokracie tehdy chvíli uvažovala i o jeho likvidaci. V roce 1976 však bylo rozhodnuto o jeho rekonstrukci. Ta pokračovala velmi pomalu; teprve v 90. letech 20. století byla budova kompletně zrekonstruována. (zdroj: wikipedia)
Co jsme si našli …o Juliu Fučíkovi
Julius Fučík (23. února 1903 Praha – 8. září 1943 Berlín) byl český komunistický novinář, literární a divadelní kritik a překladatel, popravený nacisty pro účast v protinacistickém odboji… již před 2. světovou válkou si (snad pro své herecké ambice v raném mládí) liboval v převlecích. Přezdíván pro tuto hravost přáteli "dítě s plnovousem", při své konspirační činnosti v Protektorátu navázal na oblíbenou roli vousatého, obrýleného a navíc kulhajícího "profesora Horáka", což mu bylo kolegy v odboji jako nerozumná, pozornost spíše poutající výstřednost zazlíváno. (Poprvé v takto "kompletním" kostýmu vyšel Fučík ze svého pražského úkrytu v předjaří 1941, když se se svými odbojářskými hostiteli vydal na procházku do Krčského lesa.) Téma "doktora Horáka" pak v dobách komunistické totality sloužilo jako prvek lidového humoru, znevažujícího oficiální fučíkovskou legendu. ….Posmrtně s Fučíkovi dostalo ocenění také v zahraničí. Reportáži psané na oprátce se dostalo řady vydání v mnoha zemích. V roce 1950 byla Fučíkovi Světovou radou míru posmrtně udělena první Mezinárodní čestná cena míru… Po roce 1989 byly odkazy na Julia Fučíka odstraňovány z důvodu jeho komunistické příslušnosti. V roce 2013 byla při příležitosti 110. výročí jeho narození slavnostně znovu odhalena Fučíkova socha na Olšanských hřbitovech v Praze. (zdroj: wikipedia)
Rytmus jednotlivých výstav volně navazuje na připravované divadelní premiéry a reflektuje jejich formu a obsah. Vzniká tak minimálně dvojí umělecká reflexe vybraných témat. Tento mezioborově „inverzní“ způsob práce vnímáme především jako přínos pro nové setkání a asociace.
Máme otevřeno:
středa od 14.00 - 18.00 hodin
a vždy hodinu před představením mimo Den opričníka a Mileniny recepty (nebo po domluvě)
Hodnocení: 80 %
Ing. Olga Koníčková
Foto: autorka
Proč Studio Hrdinů?
- Zásadním prvkem našeho konceptu je vést skutečný mezioborový umělecký dialog. Dialog ve smyslu překračování umělých hranic - časových, žánrových, formálních i tematických. Koncept naší dramaturgie vychází z nadstavbového přístupu, který je ve svém výsledku netradiční syntézou formy a obsahu.
- Klademe důraz na autorské projekty, mezioborové přesahy, mezinárodní spolupráci, hledání současného divadelního jazyka a jeho využití při jevištním zpracování titulů a námětů. Kromě kmenových režisérů Kamily Polívkové, Kathariny Schmitt a režisérské dvojice Jan Horák a Michal Pěchouček počítáme s hostujícími režiséry, např. s Janem Nebeským. V dlouhodobějším horizontu otevíráme spolupráci s moskevským TEATR.DOC, s Deutsches Nationaltheater Weimar a dalšími předními evropskými scénami.
- Rozvíjení kvalit tkví ve vysoce hodnoceném okruhu spolupracujících herců, jako jsou Ivana Uhlířová, Gabriela Míčová, Tereza Hofová, Petra Lustigová, Karel Dobrý, Jiří Černý, Stanislav Majer a další.
- Kontinuálně se budeme věnovat smysluplnému nacházení progresivních výrazových divadelních forem. Díky propojování profesionálních divadelních tvůrců s výtvarníky napříč žánry zajistíme jasně definovanou výtvarnou tvář nového prostoru, která tak v oblasti scénografie, grafiky a konceptuálního umění bude držet krok s evropskými divadelními scénami.
- Za účelem oživení výrazových možností činoherního divadla poskytneme vizuálním umělcům větší míru spoluúčasti na vzniku jednotlivých divadelních inscenací za účelem oživení výrazových možností činoherního divadla. Pokud není uvedeno jinak, všechna představení se konají ve Studiu Hrdinů ve Veletržním paláci v Praze, vstup E - uprostřed budovy Národní galerie v ulici Dukelských hrdinů 47, Praha 7.
- Představení sezóny 2013/2014 - každý z tvůrců představí inscenaci, kterou bude v této sezóně realizovat
- Mileniny recepty – Simona Petrů / Kamila Polívková
- Citový komediant – Jan Horák / Michal Pěchouček
- Pomocník Walser – Robert Walser / Lucie Trmíková – Jan Nebeský, Lucie Trmíková
- DNArt – Miloš Orson Štědroň / Veronika Riedlbauchová
- Říše zvířat (R. Schimmelpfenig) – Kamila Polívková
- Krev Wälsungů (T. Mann) – Katharina Schmitt / Vojtěch Bárta
- Festival …příští vlna/ NEXT WAVE… – Vladimír Hulec / Jakub Matějka / Lenka Dombrovská
Vstupenky v předprodejní síti Ticketportal www.ticketportal.cz.
Na představení toho dne hodinu před začátkem v místě konání.
Rezervované vstupenky si, prosím, vyzvedněte v den představení od 19:00 nejpozději však do 19:45, po té již na naše rezervace nebude brán zřetel. Děkujeme za pochopení.
Jednotná cena 250,- Kč, 40% sleva pro studenty, důchodce a ZTP po předložení průkazu.
V sezóně 2013/2014 je také možné zakoupit permanentní vstupenky, které platí od data zakoupení po dobu jednoho roku. Cena pro studenty je 1.000,- Kč / dospělí 2.000,- Kč na 10 vstupů včetně premiér!
e-mail: tomas.kadlec@studiokostelni.cz
Studio Hrdinů je podporováno hl. m. Praha a Ministerstvem kultury ČR