Andrej Dúbravský: Birds and Winds 2 aneb erotiku vystřídali kohouti v explozi načechraného peří
DSC Gallery - Praha
2. 2. - 8. 3. 2018
Na vernisáži výstavy Birds and Winds 2, výstavy děl jednoho z nejvýraznějších současných slovenských výtvarných umělců Andreje Dúbravského, byl autor osobně přítomen. Po dvou letech v pražské DSC Gallery vystavil akryly na plátně, především s novým tématem – kohouty. Po celé ploše galerie autor rozsypal pšeničné zrní (dvě tuny), zřejmě, aby tu kohouti hladem nestrádali.
„Chtěl jsem radikální výstavu, ne že tam bude krajinka a tam nahotinka.
Připravil jsem agresivní kohouty, kteří bojují.
A k tomu takové něžné autoportréty.
Kohout je pro mě maskulinní, narcistická síla, která může být vnímána až negativně.
Má v sobě ego, které se uplatňuje všude – od trhu až po politiku,“
vysvětlil Andrej Dúbravský.
Umělec s námětem začal koketovat před 2 lety, kdy na Filipínách poprvé viděl kohoutí zápasy (jsou ´sportem´ s historií starou již 6 tisíc let). Myšlenku začal rozvíjet až v loňském roce v Berlíně. Do svého domu v Rastislavicích na Slovensku si dokonce kohouta pořídil, aby nastudoval jeho pohyby a výrazy, ale nakonec ho překvapilo jeho krotké chování. I proto se v obrazech kromě vyjádření ega objevuje také motiv jeho krocení.
Dvojka v názvu výstavy není náhodná – odkazuje na Dúbravského loňskou expozici v respektované berlínské galerii Dittrich & Schlechtriem,
na níž slovenský talent kohouty jako své nové téma představil poprvé.
„Je to vlastně její upgrade.
Až teď jsem v tom námětu, kterému se věnuji rok, tam, kde jsem chtěl být.
Až teď je to ono,“
upřesnil Andrej Dúbravský.
Přes počáteční opatrnost galeristů, že se Dúbravský pustil do motivu, který pro něj dosud nebyl typický, sklidila berlínská výstava velký úspěch. Sběratelé ocenili propojení formalistického přístupu s originálním přístupem k použití barev.
„Dřív jsem maloval spíš černobílé nebo temné věci.
Teď jsem se rozhodl pro změnu – totálně romantickou barevnost, která bude v kontrastu s agresivním námětem.
Piluju formu a zkoumám barvy,“
řekl umělec.
Navzdory svému relativně nízkému věku (*1987) je považován za mimořádného a talentovaného autora – už na škole byl zastoupen v Národní galerii. Větší mezinárodní pozornost získal prezentací na skupinových výstavách v New Yorku a Německu, kde upoutal provokativními náměty, ale i svižným expresivním stylem.
„Projevy živočišné samčí síly podporované ´výtlakem´testoteronu se u kohoutů spouštějí na základě jednoduchých mechanismů, jejichž výsledkem je ´přepnutí´ zažitých vzorců chování zvířete na úroveň marnivé, sadistické a smrtící energie.
Dúbravský variuje obraz extaticky bojujícího kohouta, a ten doplnil několika plátny s figurálními motivy, volně souvisejícími s tématem.
Kohoutí zápasy na Filipínách se počítají k nejkrutějším v rámci oblastí, kde je tato forma výdělečné činnosti dodnes součástí místního folklóru.
Kohouti mohou být obětaví, ohlašovat nebezpečí, přinášející naději nového dne, na druhé straně mohou být arogantní, okázalí, egocentričtí, se zdůrazněnou sexualitou. Bojující kohouti jsou speciálně krmeni…a jsou udržováni tak, aby se rozvíjela jejich energie a síla. Kohouti tohoto druhu v sobě mají vrozenou agresi, kterás e v koncentrované podobě projevuje vůči všem samcům stejného plemene.
V Dúbravského vyobrazeních, v nichž usiloval o zachycení pudové reakce kohouta, její dynamiky a ostatních doprovodných znaků chování ptáka v hraničním momentě boje o život, se anatomie zvířete ztrácí v explozi načechraného peří. Trajektorii jeho pohybu naznačuje pouze hlava s výrazným pohledem a nohy ve vzduchu. Zachycené pózy beze zbytku kolonizují plochu plátna, kompozičně jsou dominantní. Barevnost je extatická, neodpovídající realitě - umělec si vyhrál s jedovatými barvami na jedné a něžnými pastelovými odstíny na druhé straně.
Zvolený kontrast podporuje živost námětu i kompozice. Ve výsledku snaha zachytit samčí sílu ve smyslu narcistické exhibice, které autor metaforicky vztahuje na globálnějších chápání konotace k tržním mechanismům, kapitalismu a jeho doznívajícímu tažení, apokalyptickému stavu ekologických otázek, násilnému rozvracení hierarchií životního prostředí a jejich ne-řešení ze strany politických špiček, eskaluje v obrazech ´vibrantně´ rozpohybovaných ptáků v osobitých choreografiích útočného i sebeobranného aktu.
Autor nezaujímá jednoznačný názor k samotné problematice kohoutích zápasů, naopak čerpá z jejich vizuální atraktivity, přičemž není zjevné, zda podkopává nebo posiluje významové stereotypy bojů, jejichž hlavní aktéry, si v metonymické rovině, zvolil za objekt zobrazení. Binární charakter otázky přihrává zpět k divákovi, na jehož straně se rozpouští v efektu vizuálního prožitku. To jsou základní a ověřené principy Dúbravského malířské hry.
(zdroj: výběr z textu - Lucia Gavulová)
110 00 Praha 1
Dlouhá 5
Máme otevřeno:
pondělí – sobota: 13.00 - 19.00 hodin nebo dle domluvy
Vstup: volný
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva - Lucia Gavulová)
Foto: © Ing. Olga Koníčková