André Breton, Paul Eluard a Suzzane Muzardová, 31 koláží aneb proti proudu i Kristina Dufková/ mami, tati, díky!
Pařížští surrealisté a český surrealismus v dokumentech
České Budějovice | Wortnerův dům
- 7. – 2. 10. 2016
Po prohlídce rozsáhlé přehlídky vrcholné tvorby československých surrealistů v Zámecké jízdárně v Hluboké nad Vltavou nazvanou Krása bude křečovitá / Surrealismus v Československu 1933–1939 /více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/krasa-bude-krecovita-surrealismus-v-ceskoslovensku-1933-1939-jaromir-99-mezery-aneb-i-komiks-je-mnohdy-nadrealny/ jsme na www.www-kulturaok-eu.cz ve Wortnerově domě v Českých Budějovicích ještě navštívili doplňující další výstavu 150 děl a dokumentů, neméně důležitou část výstavy, jež dokládá celou historii československého surrealismu v letech 1933–1939. Výstava včetně promítaného životopisného filmu ČT o Toyen ´Zblízka´ z roku 2000 o délce 57 minut dokumentuje mezinárodní charakter surrealistického hnutí ve 30. letech 20. století a zároveň nabízí vhled do přátelských vztahů mezi pražskými a pařížskými surrealisty.
Výstava představila vzácný soubor koláží, vytvořený počátkem 30. let pařížskými surrealisty André Bretonem, Paulem Eluardem a Suzanne Muzardovou, které byly ukryty v pozůstalosti André Bretona, na jehož aukci v roce 2003 se vydražily. Koláže sršící vtipem a černým humorem i nečekanými spojeními dávají nahlédnout do představivosti hlavních zástupců pařížského surrealismu, jimž byla technika koláže velmi blízká. Koláže obsahovaly množství aktuálních narážek. Výstava bohatý výběr z knih, dopisů, fotografií a dalších archivních (autentických) dokumentů, osvětlujících sepětí mezi vývojem surrealismu v Československu a ve Francii.
„Důraz je kladen zejména na Nezvalovu a Honzlovu návštěvu Paříže v roce 1933, vznik Skupiny surrealistů v ČSR v roce 1934, přátelskou návštěvu pařížských surrealistů v Praze v roce 1935 a společné vydávání Mezinárodního bulletinu surrealismu. Z bohatých fondů.
Literárního archivu a knihovny Památníku národního písemnictví, ze soukromých sbírek, ze sbírky Galerie Maldoror v Praze a z Literárního muzea Slovenské národní knihovny v Martině pocházejí originální písemnosti, fotografie a reprezentativní výběr z knih francouzské, české a slovenské surrealistické scény, mnohé z nich obsahují dedikace André Bretona, Paula Eluarda, Vítězslava Nezvala, Václava Zykmunda a dalších,“
uvedla k výstavě koordinátorka výstavy Anežka Šimková.
Pestrost vystaveného materiálu, který zahrnuje kresby Jindřicha Štyrského, Toyen i samotného André Bretona, doplňují dvě filmové projekce, věnované hlavním představitelům pražské skupiny. „Film Jana Ekla o Toyen obsahuje, mimo jiného, cenná svědectví jejích pařížských přátel (Eduard Jaguer, Anna Ethuin, Jarmila Veltruská), film Aleše Kisila o Jindřichu Štyrském kombinuje hraný a dokumentární žánr a odhaluje jak vnitřní svět umělce, tak tíživý dobový kontext,“ doplnil Martin Souček z nakladatelství Arbor vitae.
Výstavu připravila Alšova jihočeská galerií ve spolupráci s nakladatelstvím Arbor vitae pod odborným vedením Lenky Bydžovské a Karla Srpa, kteří jsou autoři obou částí výstavy o surrealismu i doprovodné publikace k výstavě, kurátorky a koordinátorky Anežky Šimkové, architekta Lukáše Machalického a grafičky Terezy Hejmové.
Výstava byla uskutečněna za podpory Jihočeského kraje a Ministerstva kultury České republiky.
A v suterénu jsme objevili další výstavu ´ mami, tati, díky!´ z filmové tvorby Kristiny Dufkové, z nichž některé artefakty hodně připomínaly práce Tima Burtona.
- 7. – 2. 10. 2016
Kristina Dufková je režisérkou, scénáristkou, animátorkou a ilustrátorkou
- narodila se 16. října 1978 v Praze
- po absolutoriu animace na Vyšší odborné škole filmové v Písku pokračovala na katedře animované tvorby na pražské FAMU
- během studií zaznamenalo její originální pojetí animovaných filmů četná tuzemská i mezinárodní filmová ocenění (např. International Animation Festival [LIAF] / 2006, Mezinárodní festival animovaných filmů Anifest / 2009 nebo International Student Film Festival Golden Lion / 2010 a další)
- 2006 ilustrovala komiksové zpracování klasického díla K. J. Erbena – Kytice (balady Dceřina kletba, Štědrý den a Vrba, nakl. Garamond)
- 2010 věnovala se dalším ilustracím v knize Usnula jsem (nakl. Albatros), vyprávějící tragikomický příběh o malé Miroslavě, která usnula na hrobě
- v současné době dokončuje multimediální vzdělávací knihu Neříkej mi panda, jmenuji se Fanda
- filmová tvorba Dufkové vyniká výbornou animací a fenomenální vizuální stylizací (např. Povídání o mamince a tatínkovi, r. 2016 nebo Jak obři na Šumavě vyhynuli, r. 2011)
- půvab jejích filmových loutek, navazující na tradice československé animace (např. dynamikou a poetikou jako u Vlasty Pospíšilové [1935], hravostí a humorem jako u Dagmar Doubkové [1948] nebo Hermíny Týrlové [1900 - 1993]), střídá romantický horor kreslených animací ve snímku Svatební košile (součást dokumentu o malíři Alénu Divišovi, r. 2004) nebo žertovný a lehce morbidní příběh Usnula jsem (r. 2008), který mimo jiné animovala technikou malby na sklo
- ve své výtvarné činnosti znamenitě propojuje dva různé světy – svět dětí a svět dospělých
- její důvtip, schopnost práce s detailem a se širokým spektrem médií ji umožňuje vkládat do své umělecké tvorby důležitá didaktická poselství
- aktuálně připravuje celovečerní loutkový film Život k sežrání
- je jednou z nejvýraznějších autorek české animace první třetiny 21. století
U Černé věže 343/22
Máme otevřeno denně: 9.00 - 18.00 hodin
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková