Alexandr Shonert v galerii Nová síň aneb „Hra na housle je pouze jeden z prostředků k dosažení duchovní dokonalosti. Je to filosofie a životní styl“ A. S.

27.03.2023 18:24

 

Milan Křenek

Paralelní cestou

22. 3. – 2. 4. 2023

Galerie Nová síň

Houslový koncert: 

Alexandr Shonert

 

 

“Ke spolupráci na mém muzikálu Golem jsem mohl pozvat jakéhokoliv houslistu z České Republiky nebo ze zahraničí. Pozval jsem Alexandra Shonerta. Obdivuji jeho talent, ale především jsem věděl, že líp to nedokáže nikdo. Jen on.“

Hudební skladatel Karel Svoboda

 

Alexandr Shonert je především brilantní virtuóz ve hře na housle, vynikající hlubokou a strhující emocionalitou přednesu, předvádějící výraznou osobitost co se interpretačního stylu a okouzlujících improvizací týče.

V repertoáru má jak standardní houslovou klasiku, tak i provokativní, emocionálně bohaté, improvizované melodie. A jako jeden z mála klasických houslistů má odvahu, pustit se do spolupráce s umělci odlišných žánrů.

Za své interpretační umění si právem vydobyl četná uznání hudebních kritiků.

 

 

Dvě osobnosti – dvojí zážitek pro účastníky

 

V pražské galerii Nová síň se na vernisáži výstavy Milana Křenka „Paralelní cestou“ (viz. náš článek https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/milan-krenek-paralelni-cestou-aneb-obrazy-plne-silnych-barevnych-tonu-a-vyraznych-kontur/ ) setkaly - nečekaně pro diváky - dvě významné osobnosti uměleckého světa.

·         Český malíř Milan Křenek, který byl - jako jediný Čech – již pětkrát uveden formou velmi rozsáhlého životopisu v prestižní publikaci „ Významné osobnosti Německa a Rakouska“ (publikace Britischpedia " Successful People in Germany and Austria "). K jeho zařazení do publikace nesporně přispělo také to, že je - po vzoru renesančních osobností - úspěšně aktivní ještě i v dalších pěti oborech (technika, pedagogika, design, průvodcovství a cvičitelství tělesné výchovy).

·         Druhou osobností byl světově uznávaný houslový virtuos Alexander Shonert, jenž na vernisáži předvedl neopakovatelný hudební výkon. Prezentoval se zde nejen jako geniální interpret, ale také jako značně originální hudební skladatel a hudební improvizátor. Však také – a ne nadarmo – bývá označován jako „Český Paganini“.

 

 

Koncert, který uhranul i rozjásanou vernisážovou společnost

 

Návštěvníci tohoto webu jistě zaznamenali, že není naším zvykem rozebírat hudební vstupy různých hudebníků, která bývají skoro pravidlem na drtivé většině vernisáží.

Většinou se totiž jedná o jakousi nezávaznou přátelskou produkci přátel autora výstavy pro obveselení rozjásaného session.

Kdo ale čekal něco podobného - a takových nás byla jistě převaha - tak zůstal ohromen. Alexandr Shonert není zjevně typ na to, aby jen tak něco zahrál pro oživení v sále. Je to profesionál a opravdový virtuóz. Sice ze sebe nic nedělá a jako všichni, kteří hodně moc umějí, nemá žádné hvězdné manýry, má smysl pro humor, což také namnoze nebývá zvykem u umělců jeho kalibru, ale vloží-li smyčec na struny uzemní i seberozjásanější společnost.  Alexandr Shonert nám představil - k naší lítosti - jen čtyři skladby. Jen čtyři, ale zněly nám v uších ještě dlouho po té, co je dohrál.

Mimochodem neprchal pak domů, zůstal s přítomnými jako jeden z nich, jako jeden z nás.

 

 

Koncert byl vzorkovnicí toho, co tvoří základ jeho repertoáru

 

Na úvod zvolil proslulé impozantní Adagio od Tomase Giovanni Albinoniho (u nás je šířeji známa tato náročná kompozice v podání Karla Gotta, kterou natočil v úpravě Ladislava Štaidla, s českým textem jeho bratra Jiřího Štaidla, v roce 1972). V podání Alexandra Shonera jsme z jeho houslí pocítili něhu i razanci, silnou intonaci a výrazné frázování. To byla chvíle, kdy sál pozvolna umlkal a i přátelé, kteří se sešli po letech, ustali ve sdělování dojmů.

 

Do svého minikoncertu zařadil Alexandr Shonert také jednu vlastní kompozici. Hudební hříčku nazvanou Divoké včely. Obdobnou skladatelskou hříčku – Let čmeláka -  kterou složil Nikolai Rimsky-Korsakov pro operu "Příběh cara Saltana“ známe, ale napodobuje-li Korsakov čmeláčí let, tak při poslechu Shonertových Divokých včel, jsme mnozí očekávali rovnou žihadlo… Důkaz, že i na malé hudební hříčce lze dokázat velké skladatelské schopnosti.

 

Jednu ze skladeb nám Mistr zahrál v duu s houslistkou Gabrielou Kubatovou. Šlo opět o klasiku, autor těchto řádek se domnívá, že to byl Bach, ale zatímco auditorium kolem v úžase umlklo, on si přestal dělat poznámky.

 

 

Ovšem asi vůbec nesilnější zážitek bylo Shonertovo impro, preludium na téma jednoho z obrazů Milana Křenka. Jednalo se o dominantní obraz umístěný na čelní stěně galerie Nová síň.

 

 

Alexandr Shonert si nejprve od Milana Křenka nechal vysvětlit, co na obraze zachytil. Šlo o krajinomalbu. Milan Křenek mu – i nám - rád vyhověl a popsal podrobně konkrétní místo na okraji Prahy, kde na pozadí krajiny, za obrysy malebné – stále ještě spíše vesničky – vstupují do krajiny již prvé pražské dominanty, včele s Letohrádkem Hvězda.

 

 

Po té se - pozorně naslouchající a studující zvolený obraz - Mistr Shonert, krátce zamyslel, aby vzápětí brilantně na svém mistrovském nástroji navodil atmosféru české vísky, malebnost okolní krajiny a svoji improvizaci završil názvuky smetanovské Mé vlasti a motivem Vltavy. Jen jsme vydechli…

        

Houslista a pedagog Alexander Shonert

 

·         Narodil na Sibiři

·         1991 – 1996 Novosibiřská státní akademie (obor housle prof. A Gvozdjev)

·         1997 – 1998 Novosibiřská státní konzervatoř (ved. smyč. odd. hud. katedry, pedagog)

·         1997 – 1999 Novosibiřská státní akademie (aspirant, hostující sólista)

·         1998 – 1999 Novosibiřská státní akademie (pedagog – obor housle)

·         1999 – dosud žije a pracuje v Praze

·         V roce 2010 mu jako uznání za přínos české kultuře bylo uděleno české občanství.

·         Jako houslový sólista vystupuje v Evropě i ve Spojených Státech.

·         V roce 2014 oslnil dvouhodinovým recitálem před naplněným stojícím (!) sálem v jedné z nejprestižnějších koncertních síní v USA, v National Gallery of Art ve Washingtonu DC.

·         Hraje nejen standardní houslovou klasiku, ale také provokativní, emocionálně bohaté,improvizované melodie v jedinečné interpretaci.

·         Nebojí se spolupráce s umělci i z odlišných žánrů čímž nabídne posluchačům přesah do zcela nových vjemů a zážitků.

·         Brilantní virtuozita, hluboká emocionalita a výrazná osobitost Alexandrova interpretačního stylu a jeho okouzlující improvizace si získaly uznání kritiků.

·         V roce 2008 o něm Česká televize natočila a uvedla dokumentární film s názvem „Životní pouť houslového génia“.

·         Kromě živých vystoupení se úspěšně věnuje také výuce.

·         Je autorem originální výukové metody tzv. “The Shonert Technique”, která je založena na znalostech lidské psychologie, fyziologie a na práci s energií.

·         Vede semináře a mistrovské kurzy na hudebních akademiích a konzervatořích jak v Evropě, tak v USA.

·         Jeho rady a vedení jsou vyhledávány studenty a absolventy Juilliardovy konzervatoře v New Yorku, Jacobsovy konzervatoře při Universitě v Bloomingtonu v Indianě, Hudební školy v Milwaukee, stejně jako studenty mnoha hudebně vzdělávacích institucí v České Republice, na Slovensku, v Rakousku, Kanadě, Španělsku, Itálii i Singapuru.

·         Pracuje se svým studenty také pomocí unikátní online metody.

·         Je autorem knih: “Advanced Violin Technique Vol. I” (Pokročilé houslové techniky) a “How to Master Firm Staccato Up and Down in 3 Lessons” (Jak zvládnout řadové staccato smyky nahoru a dolů ve třech lekcích).

·         Jeho diskografie čítá téměř dvě desítky CD

 

Text: Richard Koníček

Foto: Jaroslav Kučera

Tímto děkujeme legendě naší české fotografie,

panu Jaroslavu Kučerovi,

za spolupráci s naším webem, které si velice vážíme.