Alena Kučerová: Postup aneb když životní jubileum oslavíme zářivými barvami výšivek a lakovaných desek

27.04.2015 12:02

Topičův salon – Praha – 1. patro

 21. 4. – 15. 5. 2015

 

Na tiskové konferenci k nové výstavě v Topičově salonu, kterou uspořádala Společnost Topičova salonu s 1. Art Consulting Brno – Praha a Galerie Pecka, jsme byli přítomni komentované prohlídce kurátorky Lucie Šiklové. Přijemně překvapeni jsme zhlédli kromě tradičních dírkovaných matricí, (které vytvářela tahem nástroje, nikoliv prý bušením do plechu)  i Kučerové  květinové výšivky v zářivých barvách z poslední doby, i když vznikaly s přestávkou již od roku 2002.

 

Kučerová tak dokazuje kontinuitu inspirace a životní elán v jakémkoliv jejím věku. Naopak k abstrakci se vrací na jasně barevných ´lacích´, kde desky natírá lesklým Industrolem a adjustuje do rámů z nalezených dřev a dřívek….

 

Výstavy k životnímu jubileu bývají tradičně pojímány jako více či méně retrospektivní. Alena Kučerová v Topičově klubu tuto tradici nedrží. Oslavuje překvapivě zářivými barvami výšivek a lakovaných desek z poslední doby. Moment ohlédnutí připomínají adjustované dírkované matrice k proslaveným tiskům a do jisté míry i nejnovější cyklus ilustrací k básním ´K šibeničním písním´ Christiana Morgensterna. K básníkovi, který se pohyboval mezi protipóly hravosti a humoru,  se Alena Kučerová od konce 50. let ve své tvorbě opakovaně navrací. Autorku vzrušuje  konkrétnost jeho poezie a zároveň možnost nahlédnutí situací z různých stran, filosofické hledání básníka,  který v mládí onemocněl tuberkulózou a od té doby žije v neustálé připomínce vlastní smrti.

 

Kouzelnice s plechem a dírkami

Prakticky nejprůlomovějším prvkem v její tvorbě bylo objevení nezvyklého silného účinku perforace plechových matric a jejich otisků na papír. K použití prorážených použitých  plechových matric bylo přikročeno z ekonomických důvodů, protože tento druh  plechu byl velmi dostupný, ale nedaly se do něj dost dobře rýt složitější, jemné kompozice, a tak jedinou možnou cestou výtvarného zpracování bylo jeho perforování,rytí,  a někdy i vytrhávání , či skládání jeho rozřezaných dílů.

 

Alena Kučerová

  • narodila se 28. dubna 1935 v Praze
  •  patří od pol. 60. let 20. století mezi výrazné osobnosti českého výtvarného umění, uznávané kritiky u nás i za hranicemi
  • 1955 až 1959 vystudovala Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze u prof. Antonína Strnadela
  • za svoji grafickou tvorbu získala řadu významných cen v Čechách i zahraničí (výběrem Premio Internazionale Biella per l´incisione, 1967; Special Edition Awards, World Print Competition San Francisco; Velká cena Trienále evropské grafiky, Praha, 1993; Grafika roku, 1994; Cena Vladimíra Boudníka, 1997)
  •  zastoupena ve sbírkách Národní galerie v Praze, Galerie Středočeského kraje GASK v Kutné Hoře, Galerie moderního umění v Hradci Králové, Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, Musea Kampa – Nadace Jana a Medy Mládkových, Muzea moderního umění v New Yorku, Stedelijk Musea v Amsterdamu, Art Institute of Chicago, Centre Georges Pompidou v Paříži a dalších

Kurátorka výstavy:  Lucie Šiklová

e- mail: info@topicuvsalon.cz

 telefon: +420 721 462 414

 

www.topicuvsalon.cz

110 00 Praha 1

Národní  9 -  1. patro

Máme otevřeno: pondělí, čtvrtek, pátek:  10.00 – 17.00 hodin; úterý, středa:  10. – 18.00 hodin

Hodnocení: 80 %

 

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková


Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/alena-kucerova-anebo-kdyz-proc-nevylepsit-plech-perforovanim-/