Adéla Waldhauserová/Markéta Souhradová/Alžběta Kočvarová: Osobní krajina aneb když na krajinu zcela nekonvenčně či nově nahlížíme
Atrium na Žižkově - Praha
12. 10. – 9. 11. 2017
Na vernisáži skupinové výstavy ´Osobní krajina´ , kde prezentovaly svá díla tři současné výtvarné umělkyně (Adéla Waldhauserová /Markéta Souhradová a Alžběta Kočvarová) byly všechny tři tvůrkyně osobně přítomny. Každá z nich zobrazuje krajinu svým osobitým, poetickým způsobem.
Výstavu zahájila Mgr. Lucie Vítkovská - zástupkyně starostky MČP3, a po krátkém proslovu ředitelky galerie Atrium na Žižkově pak k výstavě promluvila kurátorka Adéla Machová. Hudební vložku zajistil Matouš Hejl.
„S krajinami je to jako s lidmi, nikdy je úplně nepoznáme.
Každý člověk a každá krajina mohu za určitých okolností projít všemi fázemi,
od té nejubožejší až po tu nejvznešenější krásu.“
Christian Morgenstern
„Výstava Osobní krajina se věnuje aktuálním autorským pohledům na krajinu v současném umění. Již na první pohled u vybraných děl můžeme sledovat odklon od klasické krajinomalby, jak ji známe z minulosti, k jejímu inovativnímu zpracování pomocí nových médií, materiálů nebo konceptuálního uchopení například skrze osobní identifikaci, sebepoznání nebo reflexi okolního světa.
V evropském umění se námět krajiny objevuje po staletí. Výrazný rozkvět žánru krajinomalby lze pak nalézt zejména v holandském umění 16. století. Obecně si pak krajinu ve výtvarném umění nejčastěji spojujeme s romantismem 1. pol. 19. století, a poté pak s impresionismem na přelomu 19. a 20. století.
I později zůstává v umělecké tvorbě zájem o krajinu, jak městskou, tak industriální či fantazijní, surrealistickou nebo symbolickou. S výraznou proměnou uměleckých postupů se pak v celém předchozím století mění chápání krajiny jako součásti umělecké tvorby. I dnes se najde celá řada umělců, kteří se o umělecké zachycení krajiny snaží. Často ovšem dochází k výraznému myšlenkovému posunu.
Krajina a její současná podoba je i díky novým médiím, různorodým materiálům či rozvoji autorských strategií a tvůrčích přístupů stále nově ztvárňována, jak ukazuje i výstava Osobní krajina.
Výstava Osobní krajina představila tak tvorbu tří mladých výtvarných umělkyň – Alžběty Kočvarové (*1989), Markéty Souhradové (*1989) a Adély Waldhauserové (*1990), jež zobrazují krajinu osobitým a poetickým způsobem ve fotografii, instalaci a uměleckém objektu.
Krajina je v jejich autorském podání vizuálním obrazem přírody i současného světa. V jejich umělecké tvorbě se zrcadlí jedinečnost okamžiku živoucí a proměňující se krajiny, která je vždy nějakým způsobem součástí našeho života, stejně jako niterné prožitky s tím spojené.“ (text: Adéla Machová)
Adéla Waldhauserová
- posouvá původní sdělení do nových významových rovin
- v několikametrovém objektu Neustále v pohybu (zachycuje stádo sobů) a odkazuje k zamyšlení o migraci zvířat v přírodě
- dílo Po sklizni pojala jako ´osobní koláž´
Markéta Souhradová
- představila svůj nový umělecký projekt Mezi mořem, nebem a horou = procesuální instalace z kamenů, písku, soli a jednoduchých esteticky čistých objektů = vyjadřuje tak autorčinu určitou fascinaci věnovanou přírodním materiálům a nezastavitelnému procesu časem
Alžběta Kočvarová
- fotografka
- zabývá se vnitřní imaginací a krajinami vlastního já (´Ještě jednou přejít přes spálený most´
- představila svůj nejnovější fotografický soubor Kost do domu (zachycuje okamžik v jeho dění a transformuje ho do linie zpětně inscenovaných událostí, které byly zaznamenány nezávisle na svém čase …(z kamene je písek,v rukou zbyla hladká kost)
Kurátorka: Adéla Machová
130 00 Praha 3 - Žižkov
Čajkovského 12/12a
Máme otevřeno: pondělí - pátek: 13.00 – 18.00 hodin
Vstup: 30 Kč
Hodnocení: 89 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková