ADAM ŠTĚCH: STROJE NA UMĚNÍ aneb Architektura pařížských uměleckých ateliérů 20. století

11.11.2024 18:13

 

 

ADAM ŠTĚCH

STROJE NA UMĚNÍ

27. 10. 2024 – 26. 2. 2025

Vila Winternitz

 

 

„Hlavní město Francie je považováno v kontextu historického vývoje výtvarného umění za jedno z nejdůležitějších center umělecké tvorby vůbec.

Paříž byla -  především v moderní éře - výkladní skříní avantgardy 20. století, která

dodnes ve městě žije prostřednictvím slavných uměleckých sbírek

nebo

některých stále autenticky zachovalých uměleckých ateliérů a studií.

 

 

Druhá výstava letošního kurátorského cyklu pojednávajícího o

propojení výtvarného umění a architektury

představuje fotografický soubor zobrazující rozmanité umělecké ateliéry, které si

v Paříži a jejím okolí

nechali během 20. století postavit někteří slavní, ale i zcela zapomenutí umělci.

Výstava tak poodhaluje jedinečná místa, ve kterých během minulého století vznikalo výjimečné umění.“

Kurátor, fotograf a autor doprovodných textů k výstavě Stroje na umění:

ADAM ŠTĚCH

 

 

Jak se David Cysař a jeho 97 letý děda stali vetřelci v Národní bance

 

Připusťme, že informace výstavě fotografií nafocených Adamem Štěchem ve Francii, kdy v hledáčku aparátu měl ateliéry významných francouzských umělců, začíná poněkud nezvykle. Ano, ale je to také důkaz. Důkaz, že pravidelné výstavy konané ve Vile Winternitz, jež se postupně stala specifickým kulturním centrem místně příslušné Prahy 5 a stále většího okolí, dala časem vzniknout jakémusi neformálnímu klubu spřízněných duší, jež obdivují nejen Vilu, ale i hostitelský pár a mají rádi vernisážové večery a jejich jedinečnou atmosféru. A k té neformálnosti patří nesporně i neoficiální konverzace a její témata. Proto asi ani nikomu nepřišlo divné, že zahájení dvou výstav začalo napínavou historkou sdělovanou Davidem Cysařem.          

Pro oživení úvodu se s námi David Cysař podělil o nevšední zážitek, který ho krátce před našim setkáním, potrefil. David nám vyprávěl, o zážitku svém a jeho dědečka, který je potkal po jakémsi slavnostním aktu, kde proběhlo udílení ceny pro jeho – 97 letého ! – děda, jež se  konalo přímo v budově státní banky. Při návratu ze slavnostního udílení ceny, se účastníci i oba hrdinové příběhu přesouvali k východu výtahem. Ten se však s nimi dvěma kdesi mezi patry zadrhl a už to vypadalo, že tam zůstanou do rána. Nic nepomáhalo, až se nejednou výtah o něco posunul, ale zase uvízl. Zavezl je však pouze do některého z pater, ale ne až do přízemí k východu. A protože se výtah podivně choval, raději z něj vystoupili a vydali se prázdnými temnými chodbami banky, hledat schodiště do kýženého přízemí. Jejich noční pohyb chodbou této naší vrcholné finanční instituce samozřejmě neunikl bdělé ostraze a záhy následoval odborný zásah ochranky. Když se vysvětlilo, že opravdu ti dva nemíní banku vyloupit a že skutečně jen zbloudili v jejím nitru kvůli svéráznému výtahu, byli z banky vyvedeni. Sice v míru a pohodě, ale přece jen raději s ozbrojeným doprovodem. Zatímco pan děd situaci zvládl s nadhledem, vnuk, náš hostitel, David Cysař, to vnímal jako až neskutečný dobrodužný zážitek, neboť komu se v životě stane, že je – byť jen dočasně – považován za potenciálního lupiče proniknuvší až do nitra Státní banky…

 

(Kristina Cysařová, Adam Štěch, starostka Prahy 5, Mgr. Radka Šimková a David Cysař)  

 

Po malém milém odbočení přišlo oficiální zahájení

 

David Cysař se ve svém oficiálním vstupu především liboval, že letošní novinka, kombinace dvou výstav současně se osvědčila a že v tom tedy mohou pokračovat. Odborné výstavy v interiéru i příští rok vhodně doplní výstavy venkovní. Zdůraznil také, že sochy jsou samozřejmě v zahradě i v noci a vidět je pak osvětlené, je násobný zážitek.

David Cysař také znovu neopomenul ocenit, že rodina která vilu získala zpět, jim ji svěřila k užívání ve prospěch veřejnosti, že podporuje jejich aktivity ve Vile připravované. Hlavně však nepomněl v této souvislosti poděkovat svojí ženě Kristině, která je dobrou duší Vily a iniciátorkou i organizátorkou všech aktivit.

Pak už nám oficiálně představil oba autory nejnovějších výstav konaných až do února 2025 ve vile a její zahradě. Pavlínu Kvitu, která ozvláštnila zahradu Vily svými sochami (o této výstavě píšeme na jiném místě našeho webu, viz.: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/pavlina-kvita-zlate-tele-aneb-prochazka-zahradou-kde-se-snoubi-fantaskni-nevazany-svet-mytickych-soch-s-ladnou-dokonalosti-architektury/ ) a Adama Štěcha, autora fotografií vystavených v interiéru vily.

Pavlína Kvita, autorka soch pro venkovní výstavu nazvanou Zlaté tele a kurátorka této výstavy, Kristýna Jirátová, jakožto dámy, měly samozřejmě přednost. Vstupní informace Adama Štěcha následovala po té.

 

 

Slavné ateliéry slavných francouzských umělců

 

Ve svém vstupu se Adam Štěch především zmínil, že právě souběžně probíhá jeho nedávno započatá rozsáhlá výstava ve Vídni (viz. samostatný blok na konci tohoto článku), ale že si nemohl odpustit zůstat věrný Vile Winternitz, kde už pravidelně realizuje své – oproti Vídni – komorní výstavy, které ale jsou vždy jeho srdci díky neopakovatelné atmosféře Vily vždy milé. Dodal, že aktuální vídeňská výstava, není jediná, kterou už ve světě uspořádal, ale přesto mu nic není tak blízké jako zázemí Vily Winternitz vytvořené manžely Cysařovými a tak se vždy, znovu a rád vrací.

Také ocenil nápad pořádat dvojvýstavy na téma Umění a architektura, protože umění k architektuře symbioticky patří ke špičkové architektuře jakou Vila opravdu je.  

Jeho současná výstava nazvaná Stroje na umění, představuje kolekci obytných ateliérů, které spoluvytvářeli nejen architekti, ale i samotní umělci. A na vzniklých ateliérech je rozhodně znát. Ztrácí se hranice totiž hranice mezi tím, co je užitná funkce ateliéru pojatá tu jako studio, jindy ateliér…

Výstava nás seznámí s celou přehlídkou mimořádných a unikátních staveb, kde žili a tvořili umělci. Stavby jsou tak zcela výjimečné především svojí nesmírně zajímavou architekturou. Výstava je tedy jakousi sondou do tohoto druhu souznění smyslu stavby a špičkové architektury. A co víc, jde o stavby stále ještě živé, stavby, které dodnes fungují a slouží namnoze jako muzea.

Závěrem věnoval Adam Štěch pár slov otázce instalace této výstavy. Nevelký prostor a naproti tomu mnoho informací, fotek… Vizuální stránka byla složitá. Z několika objektů bylo třeba shromáždit mnoho informací, aniž by ale výstava ztrácela přehlednost a logiku. Přetlak fotek a informací vtěsnat do jednoho z pater vily a jen do třech místností byl logistický problém… Vynalézavostí realizátorů se instalace podařila a vznikla tak opět další nápaditá, a jako vždy srozumitelná, poučná a krásná výstava.

 

 

Co na výstavě uvidíme?

 

Citujeme pro přesnost z tiskových materiálů:

„Autorský fotografický soubor kurátora výstavy Adama Štěcha, který jezdí do Paříže pravidelně, je zaměřen na vybrané umělecké ateliéry a zároveň v mnoha případech i obydlí, kdysi prosycených kreativní energií výtvarných experimentů a vizí. Většina ateliérů, které Štěch do své série zahrnul, pochází z první poloviny 20. století, respektive z dvacátých a třicátých let. V těchto stavbách dominuje tehdy nastupující modernismus a art deco. Mezi jejich autory patří přední představitelé meziválečné francouzské architektury, jako byli Auguste Perret, Le Corbusier, Pierre Patout, Robert Mallet-Stevens, Theo van Doesburg a další. Kolekci pak doplňují méně známe objekty ateliérů a domů pro poválečné výtvarníky, jejichž designu se ujali umělci sami anebo nástupci meziválečné avantgardy jako André Wogenscky a Georges Johannet.“

 

 

Osobní poznámka autora těchto řádek

 

Dobrá, krásná a smysluplná stavba může vzniknout jen ve spojení dvou základních veličin. Tou první je bezesporu kvalitní architekt. Tou druhou – ale nezbytnou - je jak se dříve říkávalo, osvícení investor. A pokud je tím osvíceným investorem umělec, je zaděláno na stavbu, která je už sama o sobě uměleckým dílem. Ale nemusíme se stydět, že u nás taková díla nemáme. Máme. Stačí navštívit třeba světově proslulé dílo – Bílkovu vilu (viz. náš článek: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/bilkova-vila-aneb-nejunikatnejsi-mistrova-socha-ktera-byla-soucasne-jeho-atelierem-i-obytnym-domem/. Duchovní mystérium se tu snoubí s účelností a – jaksi mimo jiné – i s obytnou funkcí. Stejně se dá ale mluvit o daloko skromnějším a také méně známém obytném ateliéru manželů Janouškových (viz. náš článek:

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/atelier-manzelu-very-a-vladimira-janouskovych-aneb-netusena-oaza-klidu-skryta-na-kotlarce/ ) skrytém skromně na Kotlářce, abychom uvedly dva příklady za jiné. Vždy jde ale o šťastnou konstelaci dvou stejně naladěných duší – architekta a umělce. Což se samozřejmě nerodí na denním pořádku…

 

 

A nakonec ještě o té výstavě Adama Štěcha ve Vídni

 

Výstava se koná ve vídeňském Muzeu užitého umění pod názvem Elemente a potrvá tam až do března příštího roku. Jedná se o soubor 2 500 fotek ze 40 zemí světa mapující jedinečné architektonické detaily.

V tiskové zprávě vydané k výstavě se mimo jiné uvádí:

Přední český teoretik a historik architektury, kurátor a publicista Adam Štěch své nadšení pro interiérové detaily, které jsou nezbytnou součástí uměleckých konceptů moderní architektury, přenáší i na vídeňské publikum. Výstava Elemente uspořádaná v Muzeu užitého umění (Museum für angewandte Kunst) je poctou nejen architektuře, ale i designu a do detailu propracovanému dílu, které spojuje různé druhy umění, tzv. Gesamtkunstwerku.

Štěch ze svého rozsáhlého díla vybral celkem 2 500 fotografií a spojil je do vizuálního atlasu, který návštěvníky provede jedinečnou cestou po dekorativních a funkčních prvcích modernistické architektury. Štěchův neustále se rozrůstající archiv, který dnes čítá již více než 7 000 fotografií, se zaměřuje na svítidla, sedací soupravy, úložné prostory, stoly, zábradlí, dveře, kliky, okna, podlahy, stěny a další detaily výjimečných staveb, včetně těch od Gia Pontiho, Franka Lloyda Wrighta, Le Corbusiera a Adolfa Loose, ale i zapomenutých a málo známých architektů.

Výstavu připravil Štěch společně se svými kolegy z designérského kolektivu OKOLO, Matějem Činčerou a Janem Klossem. Jakožto adaptaci výstavy Elements: Unique Details of the 20th Century Architecture and Interior, která byla k vidění na letošním veletrhu nábytku a designu Salone del Mobile v Miláně, se vídeňská výstava zaměří především na detaily typické pro rakouskou architekturu.

ELEMENTE. Adam Štěchs Blick auf architektonische Details

Museum für angewandte Kunst / Muzeum užitého umění

Stubenring 5, 1010 Vídeň

výstava: 18. 9. 2024 – 2. 3. 2025

 

Text a foto: Richard Koníček

Foto ze zahájení: Luboš Stibůrek

 

   

ADAM ŠTĚCH

STROJE NA UMĚNÍ

27. 10. 2024 – 26. 2. 2025

Kurátor, fotograf a autor textů: Adam Štěch

KURÁTOR, FOTOGRAF A AUTOR TEXTŮ: ADAM ŠTĚCH

GRAFICKÝ DESIGN A INSTALACE: MATĚJ ČINČERA A JAN KLOSS

PRODUKCE: KRISTINA CYSAŘOVÁ

Vila Winternitz

https://www.loosovavila.cz/