Adam Jílek : Mezi ránem, silnicí a polem aneb zcela nikdy neprožijeme blažené nekonečno
Galerie Art Salon S Tančící dům
20. 5. - 20. 8. 2014
Zhlédli jsme sice později, ale přece jen, prodejní výstavu obrazů a kreseb mladého & talentovaného umělce Adama Jílka. Adam Jílek je malíř nejmladší nastupující generace českých umělců. Přes svůj relativně nízký věk si stačil vyvinout vlastní výrazný formální i obsahový rukopis . Jeho velkoformátové obrazy oleje a akryly na plátně vyzařují tolik barev a emocí, jež se vztahují k nejzákladnějším věcem lidského bytí, jako je animalita, agrese, smrt a možnosti libosti v podmínkách tohoto světa. Ale nějaký patos a přílišnou existencionální tíhu zde necítíme…
„Jíst a být snězen. Elementární zákon vztahů mezi zvířaty, člověkem a časem. Můžete s tím nesouhlasit, samozřejmě. Anebo je tu možnost se zúčastnit této velkolepé hostiny. Beze strachu a předsudků. Spřátelit se s tygrem, kosem nebo psem. Dát si pozor, aby vás nepokousali, když je budete krmit. A pak je usmrtit, když na to přijde. A sníst. Protože touha po něčem lepším a libovějším nechce zmizet.“
(Barbora Maštrlová, kurátorka výstavy)
(za www.www- kulturaok-eu.cz si však myslíme, že to není na škodu, co by byl život lidský bez touhy, bez snů, i těch nenaplněných, viz unuděný život zbohatlíků, jež je stejně nenaplňuje... viz dánský film Sex, drogy a daně/ Spies&Glistrup aneb co znamená ´pivní péro´?!)
- Jílkovy starší náměty pocházejí z časů vesnice, kde základní pilíř živobytí tvořil chov domácích zvířat, péče o ně a následné jejich zabíjení (zabijačka), abychom měli např. králíka na smetaně k nedělnímu obědu i pro hosty, přestože jsme se s těmi králíky mazlili. Je to prostor, kde čas stravuje statky živé a neživé a mění je ve znovu již nesplnitelnou prázdnotu. Na obrazech autor předvádí svou citlivou práci se světlem, tlumenými tóny a s detailem i celkem navzájem.
- Na obrazech novějších autor vystřídal tmavší barvy nádherně zářivými a čistými tóny. Tento zvrat barevnosti však jen umocňuje křiklavou agresi zobrazovaných obsahů. potřeby Říkáme zde jasně , ano, zvířata jsou agresivní, ale člověk je také agresivní, existence je bolestivá, protože potřeba libosti nemůže být nikdy zcela naplněna. A tak jsme v rámci našich životů zcela předdefinováni, což ale neznamená, že nemůže být tajemné a dobrodružné, když se toho zúčastníme.
Tenze mezi nevysvětlitelnou prázdnotou, neboli neopodstatněností bytí na straně jedné a touhou po jejím zaplněním, po smyslu a nekonečném blahu na straně druhé. To je onen kvalitní vnitřní zdroj Adamovy tvorby.
Ze životopisu Adama Jílka www.adamjilek.cz
nar. 29. 3. 1989 - Praha
- během povinné školní docházky navštěvoval kurzy malby a kresby Dr. Petry Havlíčkové
- po ukončení základní školy byl přijat na Obchodní akademii, během níž docházel mimo jiné i na figurální kreslení do Štítného
- po půl roce úspěšně složil přijímací zkoušky na Střední uměleckou školu Václava Hollara a začal se plně věnovat malbě a kresbě
- od prvního ročníku studoval ještě další nepovinné předměty, jako byly figurální kreslení u ak. soch. Štěpána Klase a ak. mal. Jana Tichého.
- dále absolvoval výtvarnou přípravu u ak. mal. Jany Truksové
- 2010 úspěšně zakončil střední školu a byl přijat na Akademii výtvarných umění v Praze do ateliéru klasických malířských technik ak. mal. Zdeňka Berana, kde strávil 2 roky
- poté absolvoval stáž u profesora Karla Strettiho v ateliéru restaurátorů, kde pracoval na kopiích starých mistrů
- nyní je ve 4. ročníku u profesora Martina Mainera v ateliéru malby
120 00 Praha 2
Tančící dům
Jiráskovo náměstí 1981/6
Máme otevřeno denně od 10.00 - 19.00 hodin
Hodnocení: 80 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: autorka