Adam Holý: Your God Is Fear aneb když pouhý náznak je naléhavější než realita

27.09.2015 18:48

Polansky Gallery  - Praha

9. 9. - 17. 10. 2015

 

 Na vernisáži komorní výstavy fotografií autora a fotografa Adama Holého s názvem Your God Is Fear jsme zhlédli současnou ukázku autorova zájmu o expresivní ženské portréty a intimní obrazy krajin.  

Adam Holý zaměřuje svůj objektiv na pomíjející skutečnost. Dříve akcentovanou erotiku nahrazuje volnější pojetí lidského těla jako konkretizace touhy. Nahota zůstává nahotou. Na povrchu ženského těla hledá to, čím žije. Barevné digitální fotografie, které často nechtějí být ničím jiným než pracovními snímky, stupňují narušení vztahu mezi autorem a jeho modelem. Deformace a vulgárnost je neustále vyvažována pouhým náznakem, který je naléhavější než realita. Nesnaží se zachytit ženu v její bytostné podstatě. Pokouší se odhmotnit její pokožku, dosáhnout momentu jedinečnosti a znásobit ho. Mezi přístrojem a modelem není nic, jen atmosféra a světelné vibrace. Fotografie navíc nijak nepojmenovává. Nelze vymýšlet názvy, které by zakrývaly podezřelou důvěrnost snímku. Neustále se pohybuje na hranici, kde se obtížnost mění v nemožnost a snadnost v sentimentalitu. Pokud by ze svého modelu dělal něco, čím není, pouze by zvyšoval nebezpečí, v němž se už beztak nachází.


 

 

 

 

 

 

 

 

Na stejné hraně balancuje jeho zaujetí pro krajinu prostoupenou pohanskou minulostí. Namísto  tradovaných  příběhů se ocitáme uprostřed dokumentárních obrazů. Mytologie se převrací ve svůj opak. Holý chce vidět v přírodě to, co mu nabízí aparát. Digitální technologie umožňuje nafotit množství snímků ve vysokém rozlišení v krátkém časovém úseku. Fotograf jako mechanické oko klouže po povrchu a snímá jeden obraz za druhým. S nelidským schematismem zaznamenává dráhu pohledu, strojově vykresluje kaligrafický ornament. Pohyb uvězněný ve strnulých obrazech se zviditelňuje ve virtuálním prostoru počítačového programu. Při sledování rozměrné mozaiky je divák pohlcený vykonstruovaným, umělým pohledem. Nothing  ever moves. Znovuobjevení tragédie krajiny. Romantismus v tomto případě není jen okázalým gestem. Je iracionálním prožitkem. Krajiny vystavené našemu pohledu jsou v neustálém ohrožení, přesto z nich vyzařuje nebezpečí.

Text a kurátorská spolupráce:  Jiří Havlíček

www.polanskygallery.com

 

170 00  Praha 7

Veletržní 45

Máme otevřeno: středa – sobota: 14.00 – 19.00 hodin

Vstup: volný


Hodnocení:  50 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková