7x Antonín Raymond aneb život jak scénář pro Hollywood
Galerie Jaroslava Fragnera – Praha
23. 10. – 6. 12. 2015
Před zahájením výstavy ´7 x Antonín Raymond´, kterou Galerie Jaroslava Fragnera připravila ve spolupráci s Galerii Architektury Brno, bylo od 17 hodin ve Svatováclavském sále Betlemské kaple zahájeno tříhodinové sympozium. Akce se za velkého zájmu posluchačstva, studentů i architektů zúčastnili Raymondův žák Shigefumi R. Tsuchiya, historička Irena Veverková, historik architektury Petr Kratochvíl a architekt David Vávra, jeden ze spoluautorů výstavy.
Slavnostního zahájení samotné výstavy jsme se zúčastnili až ve 20 hodin. Všichni zúčastnění na předchozím sympoziu přednášející ( především sympatický, se smyslem pro humor, Raymondův žák Shigefumi R. Tsuchiya (na foto v modré šále) a současný šéf Raymondova ateliéru) se opět znovu představili návštěvníkům a po jejich uvedení galeristou Danem Mertou jsme si výstavu, jejíž architektonické řešení je dílem Davida Vávry, mohli prohlédnout.
Výstava v Galerii Jaroslava Fragnera a poté v Galerii architektury v Brně představuje na vybraných stavbách v Japonsku a Filipínách neuvěřitelně bohatý výrazový rejstřík a seznámí nás s osudem a prací Antonína Raymonda, architekta českého původu, který se roku 1888 narodil v Kladně a v roce 1976 v požehnaném věku zemřel v USA. Co nás na www.www-kulturuaok-eu.cz zaujalo nejvíce?
Zejména modely jako např. model Univerzity Hoši, Tokijské ženské křesťanské univerzity, Kostel sv. Pavla Nový ateliére v Karuizawě, Belgické ambasády v Tokiu či Hudební centrum prefektury Gunma i Kostel rozhněvaného Krista na Filipínách, přičemž nás svou milou přítomností oblažovala čínská kráska nalíčená za Japonku…
Kromě modelů Raymondových staveb a fotografií i nábytku stojí za úvahu si pečlivě prostudovat panely s texty, kde se dozvíme o Raymondových názorech na architekturu jako takovou…
Během svého života se Raymond řídil pěti zásadami, které vštěpoval i svým žákům:
- Jednoduchost/simplicity – dbejte na jednoduchou formu i design a nepřipojujte nic zbytečného navíc
- ekonomičnost/economy: neplýtvejte penězi
- upřímnost/sincerity: buďte upřímní jak sobě, tak ke stavebníkovi
- přirozenost/naturalness: pokud je parcela šikmá, respektujte ji, nic přirozeného se nesmí ničit
- lidský rozměr/human dimension: architekturu bude používat člověk, proto musí být jejím základem lidské měřítko
Kladenský rodák Antonín Raymond (1888–1976)
- je považován v Japonsku za zakladatele moderní architektury
- stavěl jako jeden z prvních ze železobetonu
- měl 5 sourozenců
- patří mezi nejzajímavější české architekty 20. století
- do USA odjel ještě v době studií architektury na pražské technice
- za I. sv. války byl důstojníkem zpravodajské služby
- od 1926 působil jako honorární konzul v Tokiu
- 1937 se vrátil do USA, navštívil své sourozence v Československu a viděl se s nimi naposledy, židovská rodina Reimannových holocaust nepřežila
- svou kariéru začal v ateliéru Casse Gilberta během stavby 1. mrakodrapu v New Yorku
- byl asistentem Franka Lloyda Wrighta v Tokiu při stavbě proslulého Imperial Hotelu, který odolal zničujícímu zemětřesení v roce 1923 a zajistil tak architektům věhlas
- vlastní ateliér založil Raymond v roce 1921 (kancelář stále projektuje, vede ho Raymondův žák Shigefumi R. Tsuchiya)
- spolupracoval rovněž s dalšími Čechy, kteří se vydali do Japonska – Bedřichem Feuersteinem či Janem Josefem Švagrem
- 1946 založil společnou kancelář s dalším Čechoslovákem, Ladislavem Lelandem Radem
- architektovou celoživotní oporou byla jeho žena, výtvarnice Noémi, která se kromě tvorby pro vlastní ateliér podílela také na Raymondově díle
Kurátoři: David Vávra, Irena Veverková
https://www.gjf.cz/pripravujeme/antonin-raymond-7/
https://www.facebook.com/events/975489699160736/
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková