27. Mezinárodní filmový festival Praha - Febiofest 2020 - Žaluji aneb film, co myslícího diváka od počátku do konce odsoudí k nevrtění na sedačce

02.10.2020 09:13

 

 

Cinema City Slovanský dům

21. 9. 2020

Febiofest 2020 to měl letos asi nejtěžší ze všech, často také ne příliš jednoduchých ročníků.

Boj - ne o přežití, ale o žití - nakonec zvládl. I když pamětníci minulých ročníků trpí. Opatření, jež nese doba a strach, který do nás pumpují media horem dolem, dělá své.

A k tomu změna místa, velkoleposti a všeobecné nálady. No, roušky věnované každému diváku jsou milé, snaha organizátorů obdivuhodná, ale přece na všem leží jen stín nepohody. A nejen tím, že sedící, platící, nebojácný divák musí na svět funět skrze roušku.

 

Ale takový už je současný stav světa. Nejsme výjimka. Tak raději hurá k filmům. Dále jsme na www.www-kulturaok-eu.cz  „lovili“ v  sekci označené Panorama.

 

Sekce Panorama

Průřezová sekce věnovaná přehlídce těch nejzajímavějších a nejnovějších filmů z celého světa. Sekce představuje - v české premiéře - převážně světové filmové novinky, spojené se zvučnými jmény herců, režisérů.

 

Vybrané filmy jsou především výjimečné svou obsahovou kvalitou, sbírají ceny na renomovaných světových festivalech. Již jejich výčet byl lákavý.

 

Bratránek Sun (Režie: Jonathan Desoindre, Ella Kowalska / 2019 / 104 min)

Corpus Christi (Režie: Jan Komasa / 2019 / 116 min)

Echo (Režie: Rúnar Rúnarsson / 2019 / 79 min)

Ghost Tropic (Režie: Bas Devos / 2019 / 85 min)

Gutterbee (Režie: Ulrich Thomsen / 2019 / 107 min)

Ideální kandidát (Režie: Haifaa Al Mansour / 2019 / 101 min)

La Llorona (Režie: Jayro Bustamante / 2019 / 97 min)

Období dešťů (Režie: Anthony Chen / 2019 / 103 min)

Průvodce přežití v New Yorku (Režie: Lone Scherfig / 2019 / 112 min)

Rozsudek (Režie: Raymund  Ribay Gutierrez / 2019 / 126 min)

Růže z Bombaje (Režie: Gitanjali Rao / 2019 / 93 min)

Syn-Matka (Režie: Mahnaz Mohammadi / 2019 / 102 min)

Šťastná babi (Režie: Sasie Sealy / 2019 / 87 min)

Výjimeční přátelé (Režie: Marielle Heller / 2019 / 109 min)

Zasloužená odplata (Režie: Paul Barbeau / 2019 / 85 min)

Žít a zpívat (Režie: Johnny Ma / 2019 / 100 min)

a

Žaluji! (Režie: Roman Polanski / 2019 / 132 min), který jsme si vybrali my.

 

Roman Polanski

 

Kontroverzní režisér se narodil do polsko-ruské židovské rodiny. Přežil holocaust a vystudoval Filmovou školu v Lodži. Hned za debut Nůž ve vodě byl nominován na Oscara a i za další dva snímky Hnus a Ve slepé uličce získal řadu cen na Berlinale. Za Čínskou čtvrť a Tess byl opět nominován na Oscara, a dočkal se ho nakonec až za drama Pianista.

Pro nás osobně byl ale definitivně a navždy objeven Roman Polanski v roce 1976 v mysteriózním thrilleru Nájemník (Le Locataire). Shlédli jsme ho - netuše co nás čeká - v Polsku, v roce naší svatby, na výletě do polských Katovic. Po celodenním objevování města, jsme večer úplně mrtví padli do místního kina a na tento film. Pro nás byl šok. Film ve francouzštině s polskými titulky a v hlavní roli Polanský. Jako osobnost jsme ho samozřejmě znali, ale jeho film jsme v tehdejším socialistickém Československu neviděli. Po tomto hororovém snímku nás pak čekala cesta temnými a děsivými Katovicemi k nádraží a pak strašidelná jízda přeshraničním vláčkem plným postav, div ne z toho filmu, vlakem do Havířova na rychlík do Prahy. Zážitek na celý život. Nic dalšího z tvorby Polanského už to nemohlo trumfnout. Tak, jak je na tom u nás jeho nejnovější dílo - Žaluji?

 

Kdo a na co, komu žaluje?

Kultovní aféra, která je asi známa jen nemnoha současníkům, znamenala, a v zemi původu, ve Francii, i znamená dodnes, diskutované téma. O co šlo? O dobu přelomu století, blížící se 1. sv. války. A hlavně o osud jednoho nadějného mladého důstojníka židovského původu. Psal se rok 1895, když byl onen důstojník Alfred Dreyfus degradován. Údajně za špionáž pro Německo. A následně i odsouzen k doživotnímu vězení na Ďábelských ostrovech, jak bylo tehdy ve Francii zvykem. Jedním z klíčových svědků Dreyfusovy veřejné likvidace je jistý Goerges  Picquart, agent pověřený vypátráním špeha. Když ale zjistí, že Němci - byť byl zlikvidován podezřelý Dreyfus - informace dostávají beze změn dál, má problém. Je nechtěně vtažen do smutných mocenských machinací. Takto zhruba celou událost avizuje Febiofest.  

 

Podstatné na celém snímku není jen to, že ho zpracoval Mistr nad jiné, sám pronásledovaný a sám skoro štvanec žijící v nedobrovolném exilu (právem či neprávem…?), ale hlavně to, že Polanski ve svém zpracování, názorně ukazuje, že historické téma, nemusí být jen - více či méně - věrná rekonstrukce událostí, ale živý film, aktuálně oslovující i současné generace, byť jde o událost téměř půldruhého století starou a předváděnou ve fešných kostýmech.

 

A jak to působilo na nás na www.www-kulturaok-eu.cz?

Zase děsivě. Jinak než kdysi na Lokátorovi, ale zas. Svíralo se hrdlo, bušilo srdce… Marnost, zeď vyšší moci, nespravedlnost, zoufalá snaha o pravdu, bezcenná jak slina v řece. Když se podplukovník Picquart snaží přesvědčit nadřízené o Dreyfusově nevině, je vám děsně. Zažili jsme si to v životě mockrát. Akorát jsme neskončili na Ďábelských ostrovech, ale i tak. Bezmoc před mocí, temno, snad i něco z psychologie likvidace člověka, to je síla filmu. A Polanski ví, co činí. Anebo ty sekvence ze soudní síně, anebo ona strmá cesta za prosazením pravdy, vedoucí tradičně do pekel duši i tělo. Ano, Dreyfus se nám až poněkud ztrácí v tom všem jako osoba konkrétní, a stává se předmětem viděným zvenku. Ale asi je to tak dobře.

 

Nejde totiž jen o Dreyfuse, ale o princip, a ten je jasný jak žlutá hvězda na klopě. Jde o antisemitismus. Ničemný, zrůdný, vedoucí tu k dehonestaci člověka, ale o půl století později, o likvidaci jedné národnosti. A jak se ostatně lze dnes a denně přesvědčit, konce to nemá. A mít nikdy nebude. Jediné, co je na filmu divné, asi záměrně, je minimalizace a upozadění hudební složky. Ale je to asi věc názoru. Na tom, že jde o skvěle natočený, chytře střihaný a hlavně krutě nelhoucí snímek, co má, a také to v mysli myslícího dělá, šokovat, je důvod k nevrtění se na sedačce od počátku do konce. 

Původní název: J'accuse!

Země: Francie, Itálie

Rok výroby: 2019

Režie: Roman Polanski

Předloha: Robert Harris (kniha) 

Scénář: Robert Harris, Roman Polanski

Kamera: Paweł Edelman

Hudba: Alexandre Desplat

Zvuk: Lucien Balibar

Scénografie: Jean Rabasse

Kostýmy: Pascaline Chavanne

Hrají: Jean Dujardin, Louis Garrel, Emmanuelle Seigner, Mathieu Amalric, Melvil Poupaud, Grégory Gadebois, Olivier Gourmet, Vincent Grass, Wladimir Yordanoff, Didier Sandre, Hervé Pierre, Eric Ruf, Luca Barbareschi, André Marcon, Kevin Garnichat

Délka (min): 132

Jazyk: francouzština

Titulky: čeština, angličtina

Drama / Thriller / Historický

Distributor: Pilot Film

Sekce: Panorama

https://www.youtube.com/watch?v=Qfv4XwF67bE

 

Kdy a kde film můžeme vidět?

30.9.2020 / 20.00 / České Budějovice

1. 10.2020 / 20.30 / Ostrava, Etáž 2

2. 10.2020 /17.50 / Ostrava, Etáž 1

 

Ceny filmu zatím udělené:

 

European Film Awards

2019 - Nejlepší režie, Nejlepší herec, Nejlepší scénář

 

Venezia IFF

2019 - Stříbrný lev - Velká cena poroty, Zlatý lev za nejlepší film

 

César ducinéma

2020 - Nejlepší režie, Nejlepší adaptovaný scénář, Nejlepší kostýmy, Nejlepší herec, Nejlepší vedlejší herec, Nejlepší kamera, Nejlepší střih,  Nejlepší výprava

 

Polskie Nagrody Filmowe: Orły

2020 - Nejlepší evropský film

 

Hodnocení:  79 %

Richard Koníček

Foto: © Richard Koníček, www.febiofest.cz