220 let Národní galerie v Praze aneb pozvání Národní galerie Aj Wej-wej přijal poprvé
Národní galerie – terasa Veletržního paláce – Praha
6. 2. – 31. 8. 2016
Dvěstědvacetiletá historie činí z Národní galerie v Praze jednu z nejstarších veřejných sbírek na světě. Letošní oslavy výročí ovšem nepřipomínají jen bohatou historii, ale soustředí se také na přítomnost a budoucnost nejrozsáhlejší umělecké sbírky v Česku. Taková je i výroční výstava Velkorysost. Umění obdarovat, která poprvé obsahově propojuje všechny galerijní budovy a sbírky.
Pozvání oslavit výročí společně s Národní galerií přijala řada umělců v čele s proslulým čínským konceptualistou Aj Wej-wejem. Ten představil v Česku své dílo vůbec poprvé, navíc vernisáž jeho Zvěrokruhu na terase před Veletržním palácem byla zároveň první, na níž umělec byl osobně přítomen. Před vernisáží a slavnostním odhalením Zvěrokruhu autor zabalil sochy do reflexní termofólie, které se používají při první pomoci uprchlíkům (Aj Wej-wej je nespokojen s postojem Evropy, která nedělá dost ke zmírnění lidského utrpení).
Česká premiéra Aj Wej-weje i afrického umění
„Přesah výstavy Velkorysost do současnosti doplňují i další zahajované výstavy současného umění. Jejich dramaturgie reaguje na aktuální celospolečenská témata, jakými jsou identita, multikulturní společnost a uprchlická krize. Nenabízíme řešení, chceme ale inspirovat k zamyšlení, přispět do probíhající diskuze,“ vysvětlil Jiří Fajt.
Hlavní osobnosti – Aj Wej-weje a senegalského umělce El Hadji Syho ( https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/el-hadji-sy-painting-performance-politics-aneb-kdyz-svyma-nohama-klademe-zarive-tropicke-barvy-na-platno-papir-pytlovine-jutu-i-celtovinu/ ) – spojují nejen opoziční postoje k jejich domácím politikám, ale i to, že oba vystavují v Česku vůbec poprvé. Účast Aj Wej-weje na vernisáži jeho proslulého Zvěrokruhu nebyla ještě před pár měsíci zdaleka jistá. „Teprve vloni v létě mu čínské úřady vrátili po několika letech cestovní doklady a Národní galerie je díky tomu první institucí, kde Aj svých 12 bronzových hlav představí osobně,“ doplnil Jiří Fajt.
Během pražské návštěvy, kterou Národní galerie organizovala, měla veřejnost možnost setkat se s Aj Wej-wejem (na foto vlevo) kromě vernisáže v Národní galerii ještě dvakrát. Ve spolupráci s Knihovnou Václava Havla proběhl s umělcem 5. 2. 2016 na Filozofické fakultě UK kulatý stůl moderovaný Jiřím Fajtem. V sobotu 6. 2. 2016 pak se ve Veletržním paláci/Studio Hrdinů promítal film Aj Wej-wej: ´Bez omluvy´.
Ceníme si jich a jsou důležité pro dnešní a příští generace?
Aj Wej-wejovy sochy zvěrokruhu jsou inspirované cyklem 12 zvířecích hlav, které byly původně v 18. a 19. století umístěny okolo kašny v Zahradě dokonalého jasu ve Starém letním paláci v Pekingu. Plastiky jsou vysoké kolem tří metrů. Zvířecí hlavy jsou upevněny na tenkém stojanu. Plastiky původně vznikly v roce 2010 jako sochy pro veřejný prostor představující autorovu tvůrčí reflexi situace v USA, a to hravou a přístupnou formou pro běžného diváka - pro typického městského občana.
Zvěrokruh, který si nyní můžeme na terase Veletržního paláce prohlédnout a vybrat si své zvíře podle zvěrokruhu, byl poprvé vystaven v květnu až červenci 2011 v newyorském Central Parku, v Evropě ho dosud hostilo pouze Dánsko, Německo, Rusko a Španělsko.
Zvěrokruh vznikl jako kopie, jako Aj-Wej-wejova reinterpretace díla, které si v 18. století objednali čchingští císaři. Dílo navrhli italští umělci a sestrojil je francouzský matematik. Dílo bylo pak rozbito francouzsko-anglickými vojsky během III. opiové války v roce 1860.
Aj Wej – wej (*1957 v Pekingu) patří k nejznámějším čínským umělcům současnosti. Doma je kulturním zmocněncem a politickým vyděděncem. Proslavil se jako architekt, kurátor, designér a společenský aktivista a bojovník za svobodu slova.
- Vyrůstal v drsných podmínkách čínského venkova v severním Sin- ťiangu, kam byl jeho otec - básník Aj Čching poslán v roce 1958 na převýchovu.
- V 70. letech byl Aj Wej-wejův otec rehabilitován
- Aj Wej-wej pak studoval na Pekingské filmové akademii animovaný film
- V letech 1981 – 1993 žil v USA
- Po umělecké škole se živil příležitostními pracemi a přátelil se s např. s Allenem Ginsbergem
- V New Yorku objevil dosud mu neznámý svět moderního umění
- Učaroval mu Marcel Duchamp, Andy Warhol a Jasper Johns
- Aj Wej-wej začal sám experimentovat s ´nalezenými předměty´ a konceptuálním uměním
- 1993 – se vrátil do Číny do Pekingu
- Aktivně se zapojil do kulturního dění, např. založil Archiv a depozitář čínského experimentálního umění a Nadaci pro moderní čínské umění
- Založil architektonické studio FAKE (spolupráce na stavbě hlavního stadiónu pro Olympijské hry v Pekingu – předčasně ji ukončil jako protest proti devastaci Pekingu)
- Natáčí krátké dokumentární filmy na společenskokritická témata
- 2011- zatčen bez udání důvodu a 3 měsíce vězněn
- Od 2015 smí opět cestovat do zahraničí (zdroj: Olga Lomová, FF UK v Praze)
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková