´Ztracená výstava´ (Do Pekingu a zase zpátky) aneb když improvizovat umíme!
GAMU – GALERIE AMU - Praha
2. – 27. 4. 2014
Byli jsme pozváni na vernisáž nové výstavy GAMU na nádvoří Lichtenštejnského paláce na Malostranském náměstí. Na slavnostním zahájení, které se mohlo konat na nádvoří díky teplému a nedeštivému podvečeru, se nás sešla slušná řada návštěvníků.
Zvukové stopy připravili a v rámci společné performance účinkovali studenti katedry skladby HAMU:
Eliška Cílková – citera, live electronics
Jiří Lukeš – akordeon, live electronics
Jakub Rataj – zvukové předměty, live electronics
Michal Rataj – mbira, live electronics
Jan Trojan – kantela, live electronics
Myšlenka ´Ztracené výstavy´ vznikla v návaznosti na dřívější projekt společné výstavy dvou uměleckých vysokých škol v Pekingu pod názvem ´Vystřelený šrapnel uklidní pozorovatele´. Za AMU jsme v Pekingu měli oslovit případné zájemce o studium anglicko-jazyčných programů a UMPRUM chtěla prezentovat svou designovou tvorbu v galerii Czech China Contemporary.
Příběh, který se od ostatních klauzurních prací odlišil
Výstava, která cestovala do Pekingu a zase zpět, se nyní představila v Galerii AMU. Ojedinělý projekt prezentace současné tvorby 45 studentů oborů Fotografie (FAMU), Scénografie (DAMU) a Skladby (HAMU) pod vedením kurátora Roberta Silveria, scénografky Jany Zbořilové a hudebního skladatele Michala Rataje, se měl konat v říjnu 2013 v galerii Czech China Contemporary v Pekingu, skončil neproclený v přístavu Xingang. Naopak, kdybychom prý zaplatili plnou pojistnou cenu, pak by nás s nákladem umění českých studentů do Pekingu vpustili. Stalo se tak 10 dní před zahájením výstavy. Proč? Nevíme?! A tak kurátoři museli vymyslet alternativní koncept a způsob, jak výstavu, tak zdaleka přivezenou, nahradit jinak - improvizovalo se, některé věci se musely udělat znovu, některé se dělaly přímo na místě, a to i ve dne a v noci.. nakonec závěr..výstava se líbila…happening se povedl…video se natočilo…no, dejme slovo povolanějším..
Jak řekl rektor AMU – doc. Jan Hančil
„Celá zmíněná výprava dvou pražských uměleckých škol na Dálný východ v určitém okamžiku najela na skalisko. Spediční firmě se nepodařilo objekty proclít, takže výstava uvízla v labyrintu celnice v přístavu Xingang asi 170 km od Pekingu. Přes veškeré úsilí jak galeristů z China Czech Contemporary, tak zastupitelských úřadů, se nepodařilo exponáty vyprostit. Pro účel vernisáže se tedy na nějakou dobu předem připravená výstava ztratila. Neztratil se ale elán a odvaha lidí, kteří tam přijeli a během dvou týdnů, kdy už bylo jasné, že se výstava v původním plánu realizovat nepodaří, vymysleli její alternativní koncept. Nedaleko galerie se podařilo nalézt kvalitní reprografické studio, které umožnilo, aby alespoň některé z fotografií určených pro výstavu byly znovu vytištěny na místě. Alternativní verze výstavy pak byla svědectvím o schopnosti improvizovat – poradit si navzdory nepříznivým okolnostem. Celá skupina z Vysoké školy uměleckoprůmyslové svou expozici na místě více méně rekonstruovala z ready-made materiálů nebo nalezených materiálů, které nasbírali v ulicích Pekingu nebo koupili za přiměřené ceny na místních tržištích. Ve scénografické části výstavy byly instalovány monitory a projekce, které prezentovaly záznamy happeningů. Velké scénografické objekty, jež byly speciálně připraveny pro prostor galerie, bohužel zůstaly uvězněné v kontejneru na celnici. Některé scénografické objekty nicméně byly na místě znovu vytvořeny z nalezených nebo zakoupených materiálů. Nově byla vytvořena série masek, které měly prezentovat setkání české a čínské kultury. Nakonec vznikla výstava, která nebyla identická s tou, kterou jsme vyslali, nicméně expozice obou škol velmi důstojně prezentovaly současné české umění tak, jak se vyučuje na českých vysokých školách. Čínské publikum výstavu přijalo. Publicisté, kteří přišli na tiskovou konferenci a na vernisáž, vysoce oceňovali fakt, že studenti a pedagogové, pod jejichž vedením akce probíhala, byli schopni výstavu vytvořit na místě.“ (rozhovor připravila Lenka Eidlpesová)
Výstavní projekt, který by UMPRUM realizovala do prostoru China Czech Contemporary, byl velmi náročný na prostorové dispozice, které Galerie AMU nenabízí. ´Ztracená výstava´ proto bohužel nemůže být plnohodnotnou prezentací všech objektů, které zůstaly uzavřené v kontejneru. Je to ukázka pouze vybraných exponátů z transportu, které se do prostor GAMU vešly.
https://katedraskladby.hamu.cz/
Participující umělci:
Michal Adamovský
Paulína Bočková
Michaela Čejková
Dora Dernerová
Alžběta Diringerová
Jan Douša
Alena Dziarnovich
Rune Egenes
María Elínardóttir
Olga Ermakova
Dan Friedlaender
Jovana Gospavič
Albert Grøndahl
Tereza Havlínková
Dominik Hejtmánek
Ludmila Kadlecová
Silvie Kořenková
Lenka Kristiánová
Mariana Kuchařová
Lali Laytadze
Chiawen Lin
Andreas Loucaides
Olga Macutkevič
Jan Maštera
Teodorik Menšl
Pavel Morávek
Eleanor Pinkava
Tereza Příhodová
Urška Savič
Nina Schacht
Marcel Stecker
Kamila Šárková
Vladimír Šigut
Jan Šimánek
Nina Šperanda
Ján Tereba
Tadej Vindiš
Martin Vosáhlo
Adéla Vosičková
Kateřina Zahradníčková
Junsheng Zhou
- Kurátoři:
Robert Silverio (FAMU)
Jana Zbořilová (DAMU)
Michal Rataj (HAMU)
- Grafické řešení: Mütanta
- Koordinátor: Lenka Eidlpesová
- Mediální partneři: ArtMap, Goout
Výstava se koná za podpory Magistrátu hlavního města Prahy.
Galerie AMU
Hartigovský palác - Praha 1
Malostranské náměstí 12
Máme otevřeno: denně kromě pondělí
10.00 – 12. 00 hodin a 13.00 – 18. 00 hodin
Vstup: volný
Hodnocení: 90 %
Ing. Olga Koníčková
Foto: autorka