´Znovu a jinak´ - Eduard Ovčáček
´Znovu a jinak´ - Eduard Ovčáček
aneb když oslavíme svých 80 let
5. 3. - 19. 4. 2013
Topičův salon -Praha
V Topičově klubu na Národní třídě v Praze je do 5. dubna 2013 pod názvem „Znovu a jinak“ otevřena výstava ostravského malíře, grafika, sochaře a dlouholetého pedagoga Fakulty umění Ostravské univerzity – Eduarda Ovčáčka, který se 5. března 2013 dožívá 80 let.
Na výstavě zhlédneme výběr Ovčáčkových prací – obrazů, propalovaných koláží, tisků, reliéfů, prostorových konstrukcí a plastik – od roku 1965 do současnosti.
Z umělcova tvůrčího života
Eduard Ovčáček se narodil 5. března 1933 v Třinci, v letech 1957 až 1963 studoval na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě a na přelomu 50. a šedesátých let patřil mezi iniciátory bratislavských Konfrontací, jež znamenaly nástup slovenské strukturální abstrakce – informelu. V letech 1963–64 se podílel na výstavách skupiny Parabola a v jejich rámci prezentoval své první lettristické práce – objekty, propalované koláže a strukturální grafiky. Ovčáček se tedy zabývá vizuální poezií a písmové znaky (tzv. grafémy) používá k záznamu slov i jako šifry nebo uspořádané sestavy jednotlivých liter. V této době získal secesní kovové raznice písmen, které pak vtiskoval do grafické desky, vypaloval do povrchu papíru a dřeva nebo vtlačoval jako plošné reliéfy do vrstev ručního papíru. Fenoménu a problematice písma se věnuje dodnes. Stal se tak nejdůslednějším českým představitelem výtvarného směru zvaného lettrismus. Nejčastěji opakovaným motivem jsou formy číslice 3, které odkazují k datu narození autora.
Na okupaci Československa v roce 1968 reagoval konkrétní a vizuální poezií s názvem Lekce velkého A, kterou ještě stihnul publikovat v Literárních listech a některých dalších periodikách v Československu a v zahraničí. Po tomto veřejném vystoupení a jako pozdější signatář Charty 77 byl po celou dobu 70. a 80. let režimem všemožně šikanován a ztratil možnosti vystavovat v oficiálních galeriích. Výstavy neoficiálních výtvarníků se v té době konaly pouze v dostatečné vzdálenosti od Prahy, obvykle v místním kulturním středisku, divadle, muzeu nebo menší galerii v městech Orlová, Sokolov, Blansko, Hodonín, Frýdek-Místek, Český Těšín nebo Brno, později v Galerii H a Minisalonu Jazzové sekce. Na počátku 90. let dochází k intenzivnímu obnovování výtvarnických sdružení a jméno Eduard Ovčáček se objevuje na výstavách Spolku výtvarných umělců Mánes, Sdružení českých umělců grafiků Hollar, Umělecké besedy, Nového sdružení pražských umělců. Po roce 1997 byl z iniciativy některých teoretiků (Arsén Pohribný, Jiří Valoch aj.) založen nový Klub konkretistů s pobočkami v několika oblastních centrech. Eduard Ovčáček je členem ostravské skupiny konkretistů a pokračuje zde v intenzivní tvůrčí činnosti.
Prostorové instalace
Na konci 60. let se Eduard Ovčáček soustavně věnoval také tvorbě prostorových kompozic, sestavených z jednoduchých barevných dřevěných dílů, které nazýval Architektony pro podobnost s architektonickými modely. Zdánlivě náhodné a neuspořádané instalace barevných tyčí z počátku 90. let později podrobil řádu a využil je v závěsných reliéfech. Geometrické objekty, kterými na tuto tvorbu navázal kolem roku 2010, jsou sestavami jednotlivých prvků v kontrastních komplementárních barvách nebo rytmizovaných barevných přechodech. V devadesátých letech pod názvem staronové znaky realizoval ucelenou sérii kompozic na plátnech a papírech a v podobě prostorových akcí a instalací (Prostor Zlín, 1994; akce s hořícími lany Zastavený čas II v Třebíči, 1994 a performance meeting Malamut v Ostravě, 1994). Eduard Ovčáček se zabývá rovněž typografií a v letech 1986 – 2013 se podílel na vydání desítek publikací o výtvarnících a výtvarném umění.
Kurátoři: Ludvík Ševeček, Ilona Víchová
Ing. Olga Koníčková
Foto: Petr Zhoř
Pro zajímavost: Požár Topičova domu ve středu 27. 3. 2013 ráno
Na Národní třídě v Praze hořel Topičův dům. Krátce před 5. hodinou hořelo v podkrovním bytě (v koupelně), poté se požár rozšířil po bytě a hořela i střecha. Deset lidí bylo z domu evakuováno, jeden člověk skončil v péči záchranářů, když se nadýchal kouře.
Ve stejné budově v "Topičově salonu" probíhají výstavy obrazů Jánuše Kubíčka a Eduarda Ovčáčka. Jejich hodnota je podle informací agentury Mediafax 100 milionů Kč, což na místě potvrdil i velitel zásahu. Obrazy ohrožovala voda prosakující při zásahu z horních pater. Ve výstavní síni proto zůstali dva muži z ochranky, kteří odmítli evakuaci. Krátce před sedmou hodinou ranní reportér Mediafaxu informoval, že cenné obrazy nejsou v ohrožení. Podle prvotního odhadu hasičů je škoda na domě asi jeden milion Kč, obrazy se podařilo bez újmy zachránit.
Kvůli zásahu hasiči a policisté uzavřeli část Národní třídy, od Národního divadla byla ulice zavřena pro tramvaje i automobily. Po půl sedmé už byl provoz pro auta obnoven, tramvaje zatím nejezdí, po zásahu hasičů je třeba opravit trolej.
Zdroj: internet.