´Tiziano- Vanitas – Odstíny renesanční krásy´ aneb slibujeme opravdu velké překvapení!
Italské velvyslanectví – Praha
11. 4. 2014
Dne 11. 4. 2014 byl při příležitosti návštěvy předsedy italského Senátu pana Pietra Grasso v Praze náš web www.www-kulturaok-eu.cz, jako jedno z mála kulturních médií, přítomen na mimořádné tiskové konferenci konané na půdě Italského velvyslanectví.
V rámci této události jsme měli jedinečnou možnost zhlédnout neopakovatelnou výstavku, uspořádanou přímo v reprezentačních prostorách Italské ambasády nazvanou ´Tiziano - Vanitas´. Tato výstavka několika vzácných Tizianových obrazů, mimo jiné i Tizianův autoportrét ze soukromých sbírek, byla současně představením připravovaného mezinárodního projektu – zásadní výstavy Tizianových obrazů´Tiziano- Vanitas – Odstíny renesanční krásy´, který vzniká ve spolupráci občanského sdružení Art for public s italskou organizací Artelling pod vedením Moniky Burian Jourdan a Dr. Sereny Baccaglini. Výstavu připravuje Správa Pražského hradu a Art for public na září 2015, tedy na příští rok.
V péči italského velvyslance, jeho excelence, pana J. E. Pasquala D´Avina
Informační setkání oficiálně zahájil velvyslanec Italské republiky, J. E. Pasquale D´Avino. Uvítal přítomné hosty z Itálie i nás pozvané zástupce medií a odborných kruhů. Ve svém krátkém, anglicky předneseném, uvítacím proslovu nám pan velvyslanec sdělil, že je především poctěn, že je to on, kdo se může podílet na přípravě tak významné kulturní události, jakou bude výstava Tizianových obrazů v prostorách Pražského hradu. Současně připomněl, že toto předběžné informativní setkání se koná symbolicky v den, kdy uplynulo právě 10 let od vstupu České republiky do Evropské unie.
Další prostor patřil odborníkům
- Monika Burian Jourdan (koordinátorka výstavy)
Za agenturu Art for public se moderování tiskové konference ujala paní její koordinátorka, paní PHDr. M. A. Monika Burian Jourdan, M. B.A.. Zdůraznila, že už tato malá výstava Tizianových obrazů zde v prostorách Italského velvyslanectví si vyžádala, vzhledem k umělecké hodnotě vystavených obrazů, mimořádnou péči při jejich instalaci, a dokonce i určité úpravy výstavního sálu, aby obrazy byly umístěny v odpovídajícím prostředí se špičkovými parametry pro jejich přechodnou instalaci. Demonstrovala tím náročnost budoucí chystané výstavy celé kolekce mistrovských děl vrcholného světového malíře Tiziana.
- Dr. Serena Baccaglini (kurátorka)
Za italskou stranu se pak italsky rozhovořila, nám již známá z jiných akcí pořádaných ve spolupráci s Itálií, kurátorka budoucí výstavy paní Dr. Serena Baccaglini. Tato šarmantní dáma sršící neuvěřitelnou energií neskrývala své obrovské nadšení z možnosti prezentovat Tizianovo dílo právě zde, v Praze, kterou často a ráda navštěvuje a osobně miluje. Úvodem shrnula přehled výstav a akcí, které doposud v Praze a v Kutné Hoře už ve spolupráci s českou stranou uspořádala a zdůraznila, že smyslem všech výstav a akcí vždy bylo, je a bude navazování mostů mezi Itálií a Českou republikou. Vyslovila přesvědčení, že i přes význam dosud uspořádaných akcí se nic z toho nevyrovná významu chystané prezentace Tizianových obrazů, a že k tomu proto také italská strana přistupuje jako k opravdu mimořádné mezinárodní události, jaká v dějinách naší vzájemné kulturní spolupráce zatím neměla obdoby. Paní Serena B. dokonce vyslovila, že naposledy Praha hostila 50 Tizianových obrazů za Rudolfa II. Proto také hlavním kurátorem celé akce není nikdo jiný než sám, dnes již osmdesátiletý emeritní profesor Lionello Puppi, prezident Centro Studi Tiziano z Tizianova rodného města Pieve di Cadore, nejvyšší kapacita na benátské umění, a především pak vrcholný italský znalec Tizianova díla, autor bezpočtu odborných publikací a studií o Tizianově díle. Z jeho pera bude také exkluzivní katalog budoucí výstavy. Závěrem se paní Prof. Serena B. také s nemalou hrdostí pochlubila, že právě Prof. Puppi byl jejím profesorem, když ona studovala na vysoké škole.
- Professor Emeritus Lionello Puppi (kurátor)
Profesor Puppi především věnoval jednu ze svých nejnovějších knih o Tizianovi panu velvyslanci a pak mu také osobně poděkoval za cennou pomoc při prosazování celého projektu věnovaného Tizianovi. V té souvislosti Prof. Puppi s moudrým nadhledem a bez zjevné zášti připomněl, že o tento projektu usiloval již dlouhou dobu, a teprve až nalezený souzvuk nového velvyslance Italské republiky pana D´Avina a Správy pražského hradu jeho dávný sen umožnil uskutečnit.
Pan profesor se ale také vyznal, že Benátky a Praha jsou podle něj dvě nejkrásnější města na světě, a že už z toho titulu náleží Praze ta čest vystavovat díla mistra Tiziana.
Pak už se ale pan Prof. Puppi rozhovořil k vizi svého projektu. Zdůraznil, že výstava nebude v žádném případě jen pouhou ilustrací – výběrem – z děl Tiziana. Že jeho projekt počítá s představením vývoje Tiziana jako osobnosti, jeho postupně se měnícího pohledu na svět a určitým vhledem do principu a pravidel jeho neuvěřitelně plodné a promyšlené práce. Důvodem takovéto koncepce je, podle pana profesora, především fakt, že Česká republika vlastní dvě – významem - pozoruhodná a symbolická díla Tiziana.
Jedním z nich je obraz nazvaný Vanitas umístěný v Národní galerii, Tizianův debut, zářivý barvami, stejně jako jeho mladická mysl zářila v té době ideály renesance. Tím druhým obrazem je shodou okolností naopak jedno z posledních mistrových děl – obraz nazvaný Marsyas, který se nalézá na půdě Arcibiskupského paláce. Obraz, který názorně ukazuje, jak desetiletí intenzivní práce Tiziana změnily jeho pohled na svět. Obraz, kde se ztrácejí barvy i estetika, stejně jako se ztratily a zbortily v mysli tvůrce jeho ideály. A právě tato paralela mezi dvěma krajními póly Tizianova života a díla je důvodem podrobně ukázat cestu, která se odehrála v životě tvorbě autora mezi tím.
Proto pan profesor Puppi hodlá zavést diváky do dílny mistra, doložit klíčové změny jeho přístupu a vývoje jeho pracovních postupů. Předvést, jak se musel vypořádat s tlakem klientely, která od něj žádala další a další díla a nutila ho obrazy ´vyrábět´ ve velkém, posléze až manufakturním způsobem. To vedlo až k výrobě mistrovských replik, tvořených jeho žáky, nad nimiž ale přísně sám mistr bděl. Výstava nám má vysvětlit, jak to bylo s násobením témat, s rozpracováváním jeho skic a jejich další uplatňováním v dalších a dalších obrazech.
Zvláštní pozornost chce pan Prof. Puppi věnovat také vývoji autoportrétů Tiziana. Jednak těch, které vytvářel jako samostatné obrazy, ale i těch, které vkládal do jiných děl. (Salome – uťatá hlava Holoferna na podnose je například Tizianův autoportrét…).
Panu profesorovi ale nejde jen o jistou kurióznost otázky Tizianových autoportrétů, ale i o to jak se opravdu měnila tvář mistra s postupem let, a také o to, jak se měnilo mistrovo vidění sama sebe. Tizian žil v době, která se kolem něj prudce měnila. Narodil se mezi lety 1488–1490 ve městě Pieva di Cadore a zemřel 27. 8. 1576 v Benátkách. Právě v těchto letech se bortily mnohé, až do té doby neochvějné, představy (lidstvo například objevovalo existenci vesmíru – Giordano Bruno), což mělo za následek morální i společenské otřesy stávajících jistot. V umění pak docházelo ke ztrátě jakékoli poezie. Tiziana nevyjímaje. Proto mohl namalovat tak dokonale a mistrovsky obsahem tak odporný obraz, jakým je zmíněný Marsyas, kterého uražený bůh Apollon povýšenecky a exemplárně krutě dává stáhnout za živa z kůže. Sám Tizian se pak navíc ještě do obrazu zakomponoval, coby pozorovatel onoho aktuzpupného ukrutenství.
Výstava tedy – podle vize pana Prof. Puppiho – bude především vysvětlující, interaktivní procházkou prováděcí dílnou dávného mistra, a ne jen pouhým výběrem jednotlivých obrazů.
Obrazy Tiziana nelze slovy popsat
Závěrem nás pan Profesor Puppi upozornil, abychom se připravili na to, že díla Tiziana jsou a vždy budou pro pozorovatele srozumitelné jen částečně. A že každý pokus o slovní popsání kteréhokoli jeho obrazu vyzní ve výsledku vždy jen jako banální výpověď, protože nikdo slovy nemůže dokázat vyjádřit pocit, který každý obraz v pozorovateli vyvolá. A jestliže to takhle formuloval ten, který patří ke světové kapacitě v oboru Tizianových obrazů a napsal o něm nepočítaně knih, je nutno tomu věřit.
Básník Eliot... každá žena má tři jména!?
Na závěr nám pan profesor přenesl citát veršů anglického básníka, Eliota, se kterými si v italském přebásnění nevěděla rady ani jinak výborná překladatelka. Nakonec to musel pan Prof. Puppi říci vlastními reálnými slovy, prostými nepřeložitelných básnických obratů. Smyslem veršů, které pan Prof. Puppi zvolil jako vhodné pro charakteristiku Tizianova díla vůbec a pohledu na ženu zejména, je, že každá žena má vlastně tři jména.
Jedno, které jí dává v duchu její intimní partner, druhé, které jí dali doma a ještě třetí, které nosí sama v sobě a které ví jen ona sama…
Setkání s Tizianem na nejvyšší úrovni
Samozřejmě, že obecně víme, kdo byl Tizian, stejně tak jako máme povědomí o jeho tvorbě a známe i Vanitas zhlédnutelnou v Národní galerii. Ale to vše jenom jako diváci. Vnímaví, pokorní, vděční, ale stále jen povšechní diváci. Díky téhle schůzce budeme mít důvod pilně nedostatky v našem vzdělání dohánět. To proto, abychom se na setkání s Tizianem příští rok náležitě připravili. Prý na ní totiž zažijeme ještě hodně, hodně velkých překvapení…
A tak, i když člověk už je takový, že se stále zlobí, jak ten čas letí, tak v tomto případě je to vlastně moc dobře. Čím rychleji nám bude čas ubíhat, tím dříve se podíváme mistru Tizianovi pod ruku a do dílny…
Proto náš velký dík, za milé pozvání a hlavně za pozoruhodné odpoledne a výborné italské presso
TIZIANO – VANITAS – ODSTÍNY RENESANČNÍ KRÁSY
Císařská konírna na Pražském hradě - září 2015 až leden 2016
Jedinečná výstava Tizianových obrazů, z nichž významná část pochází z prestižních italských institucí a soukromých sbírek
Organizátoři: Správa Pražského hradu a Art for public
GALERIE VERNON
Janáčkovo nábřeží 21
150 00 Praha 5
+420 773 915 510
Z tiskové zprávy vydané k setkání na půdě italského velvyslanectví:
- Italský malíř Tizian (Tiziano Vecellio) patří k nejdůležitějším osobnostem tzv. benátské školy 16. století a nejvýraznějším světovým umělcům v celé historii umění. Šíře jeho tematického záběru se pohybovala od portrétů, krajinomaleb, mytologických a náboženských námětů
- Výstava na Pražském hradě si klade za cíl prezentovat nový pohled na umělcovu tvorbu sdůrazem na linii, díky níž si Tizian získal největšího věhlasu – portréty, zejména pak vyobrazení křehké ženské krásy, jako je tomu například u obrazu Vanitas.
- Koncepce profesora Lionella Puppiho zamýšlí představit dvě mistrovská díla, která jsou ve sbírkách na českém území, a zasadit je do kontextu jejich vzniku a slávy.
- Výstava Tizianových obrazů je ojedinělou příležitostí, jak širší českou veřejnost seznámit s tvorbou tohoto celosvětově uznávaného umělce, který díky svému jedinečnému talentu pro využití barev a šerosvitu ovlivnil své současníky i budoucí generace malířů. V současnosti jeho dílo patří k nejcennějším skvostům světového uměleckého dědictví.
- Pražská výstava bude multimediální a edukativní – každý obraz bude doprovázen podrobným výkladem, který jej bude zasazovat do kontextu Tizianovy tvorby ihistorického vývoje umění. Do vypracování rešerší jsou zapojeni vysokoškolští studenti umění pod odborným vedením svých pedagogů a garantů výstavy. Hlavním garantem pražské výstavy je Prof. Lionello Puppi, prezident Centro Studi Tiziano v italském městě Pieve di Cadore, který je jedním z největších světových odborníků na Tiziana.
- Italské umění vždy slavilo velký úspěch v zahraničí, Praha se tak zařadí mezi významné metropole, jako jsou Řím, Paříž nebo Vídeň, které jsou proslulé právě i díky výstavní turistice. Výstava je určena co nejširší veřejnosti, od laických milovníků umění až postudenty a experty na výtvarné umění.
- Projekt se těší podpoře Italské ambasády v čele s jejím ambasadorem Pasqualem D‘Avino, Italského institutu v Praze a jeho ředitelem Giovannim Sciolou a v neposlední řadě italského Ministerstva kultury. Organizace výstavy probíhá ve spolupráci Správy Pražského hradu a Art for public.
O Art for public:
Jak název napovídá, Art for public přináší umění lidem. Art for public spoluvytváří otevřenou mezinárodní platformu výměny zkušeností, kontaktů, uměleckých děl a také umělců jako takových. Prezentuje kvalitní umění v galeriích, ale i v ulicích a ve veřejném prostoru. Art for public zastává názor, že umění není jen pro vybranou část obyvatel, ale pro všechny a proto je přináší blíže k lidem a zapojuje do každodenního života.
ART FOR PUBLIC
Janovského 23, 170 00 Praha
Monika Burian Jourdan
Hodnocení: 100 %
Richard Koníček
Foto: Ing. Olga Koníčková (Raymond Jonston)