´Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel´ aneb crazycomedy, kde nic nedopadá, jak čekáte

01.05.2014 11:18

Dobře vám radíme: Když si někde náhodou pod titulem uváděného filmu přečtete ´Distribuce: Bioscop´, zbystřete. V lavině amerických, a bohužel i českých filmařských i obsahových nestoudností, z nichž ty první míří k věčně se dokola opakujícím tupým nesmyslům a ty druhé zase k neméně věčně se opakující maločeské trapnosti, pod značkou distributora Bioscop totiž můžete očekávat změnu. A většinou o třídu k lepšímu. Ano, jsou na celičkém světě ještě i jiné filmografie než jen ty, jimiž jsou zahlcena a zaplevelena plátna našich kin. Tak třeba švédská produkce. Co, kdo z nás měl možnost oficiálně v poslední době vidět ze švédské produkce, no…?

 

Čtyři asociace autora těchto řádků

Kdo četl stejnojmenný, loni u nás vydaný bestseller švédského spisovatele Jonase Jonassona, ten věděl své a film s napětím očekával. Zkazí to ve filmu nebo ne? Kdo zhlédl na internetu trailer, k filmu taky věděl své, a dychtivě očekával, zda trailer není jen vytržením toho nej a ostatní za tím bude pokulhávat.

Kdo nečetl román ani neviděl trailer, tak z nepříliš svůdného a ještě k tomu podivně dlouhého titulku netušil, o co jde. To – přiznám se bez mučení – byl můj případ. Přečetl jsem si tedy alespoň distribuční list a napadly mě hned tři asociace předem a jedna pak ještě o něco později po pár minutách filmu.

Zkušení hudební hitmakeři tvrdí, že opravdový popový hit musí být samozřejmě původní a módní, ale přesto musí být současně posluchači i nějak povědomý. Pak ho zaručeně přijme už na první poslech.

Film s nekonečným názvem ´Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel´, mimochodem prakticky doslovným překladem původního názvu ve švédštině, mi byl už po přečtení distribučního listu něčím povědomý. To mohlo znamenat,  že to nebude nic nového pod sluncem,  anebo že posune ony mé asociace o schůdek výš.

 

  • Tou úplně první asociací byl – podle mne – polský film z roku 1970 ´Jak jsem rozpoutal druhou světovou válku´ (Jak rozpętałem drugą wojnę światową), jehož režii měl Tadeusz Chmielewski. I tento 45 let starý film byl adaptací populárního románu. Románu Kazimierze Sławińského v originále nazvaném ´Dobrodružství  kanonýra Dolase´. Šlo o válečnou komedii o vojínu Franku Dolasovi, který v den, kdy začala válka 31. 8. 1939, usne na stráži na horké německo-polské hranici a ve chvíli, kdy jeho puška nechtěně vystřelí, začne německá invaze do Polska. Je zajat a s vědomím, že je to on, kdo vyvolal 2. světovou válku, pak prožije jako v snách, zmítán neuvěřitelným sledem náhod snad všeho,  co ta válka světu přinesla, vláčen všemi bojišti včetně Afriky.

  • Druhou – opět mou subjektivní - asociací byl jiný film, a to film daleko známější, pocházející z téhož roku, film USA ´Malý velký muž´od  režiséra Arthura Penna s Dustinem Hoffmanem v hlavní roli stodvacetiletého ´staříka´, který zase pro změnu prožil – opět souhrou nechtěných náhod – celé pro Ameriku heroické westernové století dobývání Západu.

 

  • No a tou mou třetí předprojekční asociací byl film o poznání mladší, a shodou okolností také americký, který si ale už myslím není třeba představovat, Zemeckisův film ´Forrest Gump´, zachycující opět nechtěné a netušené smýkání hlavního hrdiny   dějinami Spojených států od 50. do 80. let, kde hlavní roli ztvárnil Tom Hanks.

Tak to jsou tři asociace, a také tak trochu mé prvotní předpojatosti (tak se teda ukažte, co předvedete na tohle téma teď a tady vy, já už viděl jinší filmy!), které mi – jako pamětníkovi – naskočily do hlavy ještě před úvodními titulky.

 

  • A ta čtvrtá asociace? Ta mě začala pronásledovat po seznámení se s hlavní postavou stoletého staříka? No, samozřejmě ´Byl jsem při tom´, geniální americká komedie z roku 1979 v režii Hala Ashbyho s Peterem Sellersem v hlavní roli (opět podle románu) představující hodně provokativní a (bohužel) stále aktuální příběh prostoduchého zahradníka Chance, který se souhrou náhod a omylů nesmyslně ocitne mezi vládními šíbry a lobbisty a kandiduje v té mašinerii až na prezidenta… Tím to ovšem ten švédský stařík měl u mě ještě o poznání těžší…

´Stoletý stařík´ převezl všechny ve filmu i mě v kině…

 

Tak teď už vám tedy mohu prozradit to nejdůležitější. Švédský následovatel všech výše jmenovaných zabodoval tak, že – alespoň v mých očích – zastínil všechny mé tři předpojatosti, tedy Poláky i oba americké filmy a postavil bych ho na roveň samotného Sellerse, a to  – přiznávám – možná jen proto, že Mistr Peter Sellers je pro mě osobně - ve zmíněném filmu – prostě nepřekonatelný.

 

A jinak?

No ´Stařík´ vás prostě nenechá v klidu. Ať se děje co se děje, je v pohodě a nad věcí, ať se děje co se děje, dopadne to jinak, než logicky čekáte, a přesto je to ještě možné, i když ztřeštěné. Neskutečně variabilní Robert Gustafsson (ročník 1964, tedy padesátník, takže přesně uprostřed mezních věků své postavy), uhraje dokonale všechno. Od osmnáctiletého ulítlého výrostka až po toho stoletého nezmara. Maskéři měli samozřejmě hodně co dělat, ale film stojí a padá s ním zdaleka ne jen proto. Neuvěřitelně sympatická partička všelijakých životních břídilů, kteří se vehementně chopí své životní šance, jež se jim díky náhodě se staříkem naskytne. K tomu komická, nadsazená parta psychoušů, co, i když jsou zkarikovaní, aby to tak nebolelo a komedie se nám nezvrtla v thriller (mrtvol, výbuchů a tak, je tam totiž docela dost), jsou pořádně drsní a životu nebezpeční. K tomu tradičně nablblá ruka zákona,  a koktejl má ty správné ingredience pro skvělou crazycomedy. Trochu roadmovie, trochu kaleidoskop pitoreskního náhledu pod sukně světodějných událostí a osobností uplynulého století a pár šílených nápadů, které by jinde byly trapné a debilní, ale tady mají švih a člověk je bere, i když je to celé na hlavu.

Jo, mohu doporučit všem, kdo se chtějí pobavit a trošku s nadhledem si prolétnout moderní dějiny téhle planety.

Slovo Ing. Olgy Koníčkové do pranice

No,   já bych spíše ještě doplnila, že snímek ´Stoletý stařík..´ je vlastně o tom, že se bojíme stáří v tom smyslu, abychom neskončili někde zcela pasivně, někomu na obtíž, že se vlastně v našich duších vracíme neustále do svého dětství, kdy jsme si hráli jako děti tak, jako si nyní hraje se všemi ostatními lidmi, se kterými se setkává  ´stoletý stařík´, protože nemá už co ztratit…  podle hesla ´dějiny jdou do kruhu´, tak i naše životy jdou do kruhu – narození – dětství  (bezstarostné) – dospělost – stáří (stále totiž toužíme po dobrodružství jako v dětství)  - smrt…

 

A teď už dejme slovo distributorovi

„Věci jsou tak, jak jsou a budou tak, jak budou.“ To je motto svérázného pana Karlssona, jehož životní příběh je bez přehánění pozoruhodný.

Allanu Karlssonovi je 100 let. V domově důchodců, kde v tomto věku tráví svůj zbývající čas, pro něj chystají velkou narozeninovou oslavu. Ale vitální stařík ještě nechce zůstat v bačkorách v křesle. Má docela jiné plány. Rozhodne se pro útěk. Poté, co vyleze z okna, se vydává na úžasný a naprosto nepředvídatelný výlet…do Byringe..a skončí na Bali…

Shodou náhod se mu do rukou dostane obrovský kufr na kolečkách..... Než se naděje, má v patách gang zločinců (Kýbl, Štika), sem tam se objeví nějaká mrtvola a mezi společníky, které na své cestě přibere do party, je i velmi neskladná slonice. Kromě toho po něm samozřejmě pátrá policejní sbor v čele s nepříliš schopným komisařem.

Pro kohokoliv jiného by to bylo životní dobrodružství, ale s podobnými věcmi už má Allan bohaté zkušenosti.

I když se nikdy nezajímal o politiku, byl nechtěně hlavním aktérem mnoha důležitých událostí 20. století. Bezděčně se podílel na vynálezu atomové bomby, stal se dobrým přítelem několika amerických prezidentů a mezi jeho další ´známé´ se při jeho životní pouti zařadili i Stalin, Harry S. Truman, Franco, Michail Gorbačov, Jurij Popov, Reagan, Oppenheimer, Einstein…

 

“Proč bourají tu berlínskou zeď ručně, kdy máme dynamit?“

 

Dobrodružná komedie ´Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel´ je natočena podle stejnojmenného bestselleru Jonase Jonassona. Román byl vydán ve 40 zemích, prodalo se ho více než 8 milionů výtisků.

 

Film režiséra Felixe Herngrena s Robertem Gustafssonem v hlavní roli je snímkem s největším rozpočtem v historii švédské kinematografie.

 

Titul: Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel

Originální název: HUNDRAÅRINGEN SOM KLEV UT GENOM FÖNSTRET OCH FÖRSVANN

Produkce: Švédsko

Režie: Felix Herngren

Scénář: Felix Herngren, Hans Ingemansson

Kamera: Göran Hallberg

Střih: Henrik Källberg 

Hrají: Robert Gustafsson, Iwar Wiklander, David Wiberg a další     

Formát: 2.35 : 1, Dolby Digital, 2D digital, české titulky

Žánr: dobrodružný, komedie

Stopáž: 114 minut

Přístupnost: nevhodný do 12 let

Distributor: Bioscop

www.bioscop.cz

 

Premiéra: 15. 5. 2014

 

Zdalipak víte, že…

 

  • Románová prvotina Jonase Jonassona byla ve Švédsku s úspěchem vydánav roce 2009
  • Kniha byla přeložena nebo se překládá do 35 jazyků
  • Román byl pochopen a oceněn čtenářive 40 zemích
  • Prodalo se ho ve světě už přes 8 milionů výtisků
  • U nás vyšel v roce 2012, ve zdařilém a nápaditém překladu Zbyňka Černíka v nakladatelství Panteon
  • Za rok a půl se i u nás prodalo úctyhodných 50 tisíc kusů
  • Kniha se stala nejprodávanější švédskou knihou let 2010 a 2011
  • Fenomenální úspěch letos sklízí v Německu, bestsellerem se stala mj. v Holandsku, Dánsku, Norsku, Francii, Itálii, Španělsku...

 

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=P8dmqbd9Jkg#t=3

Hodnocení:  90 %

 

Richard Koníček

Foto: Bioscop