´Klubovna 04´- ´Nekonečný příběh´ ´Vlajka´: Evžen Šimera aneb když kamenožrout nás nerozháže již

28.02.2014 15:32

Galerie SPZ

27. 2. – 7. 3. 2014

 

Byli jsme pozváni za osobní účasti Evžena Šimery na vernisáž výstavy ´Klubovna 04´- ´Nekonečný příběh´. Proběhl další tematický večer klubovny, tentokrát zaměřený na otevření diskuze o tendencích současného umění.

Tentokrát jsme jej zaměřili na otevření diskuze o tendencích současného umění. Jedná se o ironický komentář k záplavě etna, folkloru, keramiky a především materiálů jako jsou horniny, kamení a minerály v koncepci mnoha velkých přehlídek umění.

 

Hlavním motivem klubovny je výřez z německého fantasy filmu Nekonečný příběh (1984, režie Wolfgang Petersen) s kamenožroutem požírajícím a plivajícím kamení; v krátké  sekvenci jsme se zaměřili na diskuzi mezi aktéry zmíněné části filmu, kamenožroutem, nočním hejkalem a postavou jménem Uku.

Když jsme se za www.www-kulturaok-eu.cz dívali na film, vzpomněli jsme si na našeho syna, který film před 25 lety zhlédl na Mikuláše, a to tak, že jsme ho museli ze sálu České televize vynést ven zcela zdecimovaného a řvoucího při pohledu na kamenožrouta. Teď se tomu směje,  dokonce měl období, kdy chtěl vidět jenom horory…no, horor to tedy s ním  bylo v každém případě…

 

K: Velice chutně vypadající vápenec.

Ohromně voní.

Letošní úroda musela být skvělá.

 

NH: Není on náhodou trochu cvok?

 

U: Ne, je to kamenožrout.

 

NH: Kamenožrout?

 

K: Ano, byl to vápenec,

se špetkou krevele.

Velice chutné.

 

Tam u nás  na severu,

odkud přicházím, jsme měli...

velice lahodné skály.

 

Jenže teď...

...teď už nejsou!

 

NH: Když ty skály bude pořád takhle žrát,

brzy nebudou vůbec nikde…

 

Vernisážová diskuze se týkala otázky, do jaké míry je nutné přejímat tendence určující hlavní proud.

 

  • Proč se objevuje silná potřeba nostalgie, návratu ke kořenům a archetypálním materiálům.
  • Výtvarný projev obsahující tyto prvky ve svém opakování a množství z našeho pohledu ztrácí nebo lépe řečeno ztratil na své zajímavosti a vypovídá spíše o příslušnosti umělce k módnímu proudu.
  • Ačkoli některá díla nejsou nezajímavá, zarážející je spíše jejich četnost.
  • Zdá se celkem srozumitelné, proč tendence vznikla na berlínské scéně (Galerie Quido W. Baudach, Marcus Selg a další) ve vztahu k neodada, možná i německému romantismu, ale proč se zmíněný fenomén objevuje všude, jasné není; vezmeme namátkou prakticky celé 55. Benátské bienále, spektakulárně pojatá rozsáhlá výstava Nové vlivy (Palais de Tokyo, 2013) nebo řada výstav na domácí scéně.
  • Otázkou je, zda vzniká poptávka po snadno zařaditelném umění ze strany kurátorů a galerií, nebo si podobná schémata vytvářejí samotní umělci.  


Podporu poskytli:
Ministerstvo kultury ČR, Magistrát hl. m. Prahy,  Městská část Praha 1, NSU Praha, Delta Light, Art Map
 

Galerie SPZ

110 00 Praha 1

Pštrossova 8

 

www.galeriespz.com

info@galeriespz.com

 

 

Máme otevřeno: sobota 14.00 – 18.00 hodin

Mimo sobotu je výstava ke zhlédnutí přes výlohu

Hodnocení:  80 %

Ing. Olga Koníčková  (zdroj: tisková zpráva)

Foto: autorka