´241 minut´ v Uherském Hradišti aneb nejkrásnější vlakové nádraží roku 2011, ale Jurkovič to není
Uherské Hradiště
11. 2. 2014
Byli jsme pozváni na tiskovou konferenci do srdce Slovácka – do Uherského Hradiště, do bývalé Jezuitské koleje, kterou jsme revitalizovali a vybudovali tak Slovácké muzeum (Centrum kultury a tradic). Slavnostně jsme jej otevřeli sice už 31. 8. 2012, ale do Galerie Joži Uprky, ve SCKAT umístěném, jsme byli odvezeni autobusem teprve 11. února 2014, abychom se seznámili s dalšími projekty a úkoly této unikátní galerie, tj. Galerie Joži Uprky, českého, můžeme říci slováckého malíře - nesmrtelné legendy regionu Slovácka.
Od autobusu až k nejkrásnějšímu vlakovému nádraží (2011)
Nejdříve jsme se sešli u hotelu Inter- Continental, kde nás zaujala policejní zkouška mladé ženy – regulující místní dopravu. Sklidila náš potlesk. Když jsme konečně dojeli minibusem do Uherského Hradiště, zastavili jsme se u vlakového nádraží, u jeho překrásné budovy. A to zaujalo velmi. Proč? Protože vlakové nádraží v Uherském Hradišti zvítězilo v roce 2011 v soutěži o nejkrásnější nádraží České republiky. Stavba vznikla v roce 1930 podle návrhu podle návrhu architekta Karla Dvořáka. Nádraží bylo ještě krásnější, když jsme odjížděli... prosvětlená okna zářila a podtrhla ještě více neobvyklou nádražní architekturu...vezmeme-li v potaz, jak některá nádraží u nás smutně vyhlížejí...jakoby umírala.
Z historie ...
- První trať z Uherského Hradiště byla postavena v roce 1883 směrem do Uherského Brodu a o pár let později se stala součástí tzv. Vlárské dráhy. Její součástí byla i výpravní budova, která už na počátku 20. století přestala vyhovovat potřebám čilého dopravního ruchu.
- Proto na konci 30. let došlo k její demolici. Uherskohradišťské nádraží, vyzdobené freskami dle návrhů lidové umělkyně Rosalie Falešníkové z Tasova, bylo otevřeno 12. října 1930. O rok později přibyla budova skladiště a obytného domu pro zaměstnance.
- Část veřejnosti považovala inspiraci lidovým uměním Slovácka za bezúčelnou a bezdůvodně eklektickou a dala by přednost raději soudobým architektonickým trendům využívajícím moderní technologie a materiály jako železo, beton a sklo.
- Během oprav nádraží v 50. letech 20. stol..(ke 700. výročí založení města) byly fresky na fasádě překryty sgrafitovou vrstvou. Jedinou ukázkou původní výzdoby od ´paní Rozky´ je zrestaurovaný a sklem překrytý fragment fresky na pilíři na nástupišti, který se objevil v roku 2004 v průběhu nedávné obnovy nádraží.
- V rámci této rozsáhlé a nákladné rekonstrukce se vybudoval podjezd pod železniční drahou a vzniklo stěžejní záchytné parkoviště města, které se v současné době rozšiřuje v severní části přednádražního prostoru.
- Nádraží už jedno ocenění nedávno získalo, rekonstrukce výpravní budovy získala titul Stavba roku 2004 města Uherského Hradiště.
- Nádraží je podle ředitelky Asociace Entente Florale - Souznění Drahomíry Kolmanové příznačná slovácká přívětivost zaměstnanců i cestujících.
Myší díra
Občanské sdružení Asociace Entente Florale - Souznění pořádá soutěž od roku 2007, spolupracuje s ní Správa železniční dopravní cesty a někteří železniční dopravci a sdružení. Soutěž každoročně probíhá v rámci projektu Vlídná nádraží. "Smyslem soutěže je zpříjemnit prostředí železničních nádraží, stanic a zastávek, a tím zvýšit zájem veřejnosti o cestování vlakem… Po zásluze oceňuje dobrou práci lidí, kterým na jejich nádraží či stanici opravdu záleží," dodala asociace Entente Florale - Souznění ve svém tiskovém prohlášení.
Vlakové nádraží Uherské Hradiště
Nádražní 212
686 01 Uherské Hradiště
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková
Foto: autorka
Za červánků odjíždíme neradi z Uherského Hradiště...